To część dużej inwestycji realizowanej przez PKP wspólnie z deweloperem HB Reavis. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca powstaje bowiem kompleks biznesowy West Station. To dwa 14-piętrowe budynki o powierzchni 68,4 tys. metrów kwadratowych. Mają być gotowe w 2016 i 2017 roku.
Nowy dworzec będzie dużym ułatwieniem dla pasażerów podróżujących z Ochoty, Włoch i Mokotowa. Jego budowa trwała rok. Dotychczasowy obiekt przy ulicy Tunelowej będzie nadal obsługiwał podróżnych. - Głównym celem nowego dworca jest obsługa połączeń lokalnych, z których korzystają osoby dojeżdżające codziennie do pracy w Warszawie z okolicznych miejscowości – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.
Dworzec prawie w całości ulokowany został pod ziemią. W hali na poziomie -1 jest 6 kas i dwa automaty biletowe. Do dyspozycji podróżnych będą restauracja McDonald's, salonik prasowy Relay, księgarnia Matras, kantor i dwa bankomaty. Przy wejściu do budynku zaplanowano 33 miejsca parkingowe. Dworzec jest w całości przystosowany do obsługi niepełnosprawnych. Są windy, ścieżki dla niewiadomych i okienka kasowe z obniżonymi blatami, by mogły z nich korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Obiekt wyróżnia szklana kopuła o powierzchni 500 metrów kwadratowych oraz wysoka na 20 metrów wieża zegarowa z tarczą o średnicy 3,5 metra. - Otoczenie dworca, które już teraz wygląda atrakcyjnie, zyska jeszcze bardziej po oddaniu do użytku sąsiadujących biurowców - twierdzi Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland.
Cały projekt Warszawy Zachodniej, włącznie z biurowcami, wart jest ok. 650 mln złotych. Jeszcze większą inwestycją będzie Warszawa Gdańska: razem, z dworcem na granicy Żoliborza i Śródmieścia powstanie kompleks biurowy wart blisko 2,2 mld złotych. Zbuduje go firma Ghelamco.
Kolej będzie coraz mocniej angażować się w projekty deweloperskie. Powołała do tego celu spółkę Xcity Investment. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych.