Warszawa Zachodnia otwarta

Od dzisiaj podróżni będą mogli korzystać z nowego dworca Warszawa Zachodnia. O godzinie 10.00 otwarty zostanie zupełnie nowy budynek przy Alejach Jerozolimskich

Publikacja: 09.12.2015 06:30

Warszawa Zachodnia otwarta

Foto: materiały prasowe

To część dużej inwestycji realizowanej przez PKP wspólnie z deweloperem HB Reavis. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca powstaje bowiem kompleks biznesowy West Station. To dwa 14-piętrowe budynki o powierzchni 68,4 tys. metrów kwadratowych. Mają być gotowe w 2016 i 2017 roku.

Nowy dworzec będzie dużym ułatwieniem dla pasażerów podróżujących z Ochoty, Włoch i Mokotowa. Jego budowa trwała rok. Dotychczasowy obiekt przy ulicy Tunelowej będzie nadal obsługiwał podróżnych. - Głównym celem nowego dworca jest obsługa połączeń lokalnych, z których korzystają osoby dojeżdżające codziennie do pracy w Warszawie z okolicznych miejscowości – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

Dworzec prawie w całości ulokowany został pod ziemią. W hali na poziomie -1 jest 6 kas i dwa automaty biletowe. Do dyspozycji podróżnych będą restauracja McDonald's, salonik prasowy Relay, księgarnia Matras, kantor i dwa bankomaty. Przy wejściu do budynku zaplanowano 33 miejsca parkingowe. Dworzec jest w całości przystosowany do obsługi niepełnosprawnych. Są windy, ścieżki dla niewiadomych i okienka kasowe z obniżonymi blatami, by mogły z nich korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Obiekt wyróżnia szklana kopuła o powierzchni 500 metrów kwadratowych oraz wysoka na 20 metrów wieża zegarowa z tarczą o średnicy 3,5 metra. - Otoczenie dworca, które już teraz wygląda atrakcyjnie, zyska jeszcze bardziej po oddaniu do użytku sąsiadujących biurowców - twierdzi Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland.

Cały projekt Warszawy Zachodniej, włącznie z biurowcami, wart jest ok. 650 mln złotych. Jeszcze większą inwestycją będzie Warszawa Gdańska: razem, z dworcem na granicy Żoliborza i Śródmieścia powstanie kompleks biurowy wart blisko 2,2 mld złotych. Zbuduje go firma Ghelamco.

Kolej będzie coraz mocniej angażować się w projekty deweloperskie. Powołała do tego celu spółkę Xcity Investment. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych.

Nowe przedsięwzięcia planowane do realizacji na gruntach należących do PKP mają być warte 9 miliardów euro. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę brane są duże miasta jak Warszawa i Katowice, a także mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna. W planach jest m.in. projekt Wrocław Świebodzki, obejmujący zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji kolejowej. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem