Przedsiębiorca (właściciel, dzierżawca, najemca czy franchisingobiorca) prowadzący hotel, pensjonat czy motel odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy należących do jego gości, np. bagażu, sprzętu turystycznego czy urządzeń elektronicznych. Nie można się uchylić od takiej odpowiedzialności, przedstawiając gościom do podpisania umowy, dotyczącą tego zagadnienia lub wpisując do regulaminu świadczenia usług, że hotel nie odpowiada za rzeczy wniesione przez gości. Bezpodstawne jest też zamieszczenie przy recepcji czy w folderze reklamowym ogłoszenia, że za przedmioty należące do gości hotel nie odpowiada.
Natomiast hotel nie odpowiada za szkodę wynikłą z właściwości rzeczy gościa lub powstałą na skutek siły wyższej. Nie można też mówić o jego odpowiedzialności za rzeczy pozostawione przez osobę przebywającą w hotelu, jeśli szkoda powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była przez niego zatrudniona albo go odwiedzała.
Bagaż i auto
Rzeczą, za którą odpowiada przedsiębiorca oferujący nocleg w hotelu, jest ta, która w czasie pobytu podróżnego znajduje się w samym hotelu albo poza nim, ale została powierzona przedsiębiorcy lub jego pracownikom. Przedmioty należące do gości hotelowych mogą być umieszczone nie tylko w pokoju, ale również w miejscu wskazanym przez obsługę, np. bagaże w holu czy też cenne przedmioty w sejfie lub przechowalni sprzętu turystycznego.
Prowadzący hotel, pensjonat, motel odpowiada też za rzecz, która w krótkim, zwyczajowo przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po tym, gdy gość korzystał z usług hotelu (np. podczas oczekiwania na klucz do pokoju w recepcji), została powierzona hotelowi lub osobie w nim zatrudnionej albo umieszczona we wskazanym miejscu.
O odpowiedzialności hotelu za samochód można mówić, jeśli został przyjęty na przechowanie, czyli np. na parking strzeżony prowadzony przez hotel.