Tory za miliardy pozwolą szybciej jechać

Kolej chce wydawać na rozbudowę i modernizację sieci 9 – 10 mld złotych rocznie

Publikacja: 13.06.2014 10:17

Tory za miliardy pozwolą szybciej jechać

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiadająca za utrzymanie torów, zrobiły remonty za 5,3 mld złotych, w tym roku wydadzą przeszło 7 mld, a w przyszłym – niemal 8 mld złotych.

To przyspieszenie robót na torach mogą negatywnie odczuć pasażerowie. Tylko w tym roku kolejarze wstrzymają kursowanie pociągów w około 6,5 tysiącu miejsc. Żeby jak najlepiej pogodzić inwestycje z kursowaniem pociągów trzeba było zaplanować na ten rok aż sześć korekt rozkładu jazdy. Ale na części szlaków jeszcze w tym roku pociągi pojadą sprawniej.

Szybciej niż samolotem

– W grudniu ruszy połączenie dość szybką koleją Gdyni i Gdańska z Warszawą oraz Warszawy z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Czasy przejazdu pomiędzy tymi miastami będą rekordowe w historii polskiego kolejnictwa – zapowiada członek zarządu PKP PLK Wojciech Folejewski.

Z Warszawy do Gdańska będzie się jechać mniej niż trzy godziny, do Krakowa i Katowic poniżej dwóch i pół godziny, do Wrocławia około trzy godziny i czterdzieści minut.

Zdaniem Folejewskiego, może to wpłynąć na zmianę przyzwyczajeń transportowych Polaków. – Z centrum Warszawy do centrum Wrocławia dostaniemy się szybciej koleją niż samolotem – twierdzi Folejewski.

Więcej informacji

Do końca przyszłego roku sfinalizowany będzie także wart ok. miliarda złotych najnowszy projekt informacji pasażerskiej.

Na wszystkich peronach kraju mają się pojawić centralnie sterowane wyświetlacze LCD, pokazujące czas przyjazdów i odjazdów pociągów, ewentualne opóźnienia, zmiany kursów itd. Docelowo wyświetlacze pojawią się w przeszło 2 tys. miejsc.

– Nowy system do prezentowania informacji  zastąpi kilkadziesiąt różnych aplikacji i podniesie komfort podróży – obiecuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Obecnie PLK prowadzą przeszło 140 projektów za ponad 36 mld złotych. Gotowe są także projekty do nowej perspektywy budżetowej.

Potrzeby transportu towarowego też będą zaspokajane w większym stopniu. Duże inwestycje planowane są m.in. w magistralę węglową łączącą Górny Śląsk z Gdynią oraz magistralę nadodrzańską z Wrocławia do Szczecina, a także w połączenia z portami.

Program naprawczy przynosi efekty

Już w ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowe wydały na modernizację infrastruktury 5,3 mld zł. W samym grudniu nakłady przekroczyły 1 mld zł. Teraz branża kolejowa szykuje się do skonsumowania pieniędzy z unijnego budżetu 2014 – 2020: łączne nakłady, unijne i krajowe, mają sięgnąć 15 mld euro. Do realizacji tego przedsięwzięcia został opracowany Krajowy Program Kolejowy z inwestycjami o gigantycznej wartości 58,5 mld zł. Kolejowa rewolucja nie byłaby możliwa bez programu naprawczego, który PLK realizuje od ubiegłego roku. Spółka wprowadziła nowe zasady mające minimalizować ryzyko inwestycji. Ich realizacja jest stale monitorowana, za niedotrzymanie terminów będą konsekwentnie stosowane kary. Zostały usprawnione procedury przetargowe. Do 60 miesięcy wydłużone zostały gwarancje, poprzednio znacznie krótsze. Zmienił się także sposób wyłaniania wykonawców.

W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiadająca za utrzymanie torów, zrobiły remonty za 5,3 mld złotych, w tym roku wydadzą przeszło 7 mld, a w przyszłym – niemal 8 mld złotych.

To przyspieszenie robót na torach mogą negatywnie odczuć pasażerowie. Tylko w tym roku kolejarze wstrzymają kursowanie pociągów w około 6,5 tysiącu miejsc. Żeby jak najlepiej pogodzić inwestycje z kursowaniem pociągów trzeba było zaplanować na ten rok aż sześć korekt rozkładu jazdy. Ale na części szlaków jeszcze w tym roku pociągi pojadą sprawniej.

Pozostało 80% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek