Eurotunel jest za drogi - uważa Komisja Europejska

Komisja Europejska skrytykowała zbyt wysokie, jej zdaniem, ceny przejazdu Eurotunelem i wezwała przedstawicieli Francji i Wielkiej Brytanii do "zastanowienia się nad adekwatnymi rozwiązaniami"

Publikacja: 21.06.2013 14:42

Eurotunel jest za drogi - uważa Komisja Europejska

Foto: Bloomberg

Oba kraje mają dwa miesiące na reakcję. W przeciwnym wypadku grozi im skarga do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i ewentualna kara finansowa.

Wątpliwości KE wzbudziła wysokość opłaty, jaką przewoźnicy muszą zapłacić za możliwość przejazdu przez tunel. Operatorzy pociągów osobowych muszą płacić 16,60 euro za pasażera plus dodatkowo 4320 euro opłaty ryczałtowej, a operatorzy pociągów towarowych płacą od 3645 euro wzwyż za przejazd. Nic dziwnego, że możliwości tunelu są wykorzystywane zaledwie w 43 procentach.

Przedstawiciele KE nie wskazali górnej granicy opłat, ale podkreślili, że powinny one być "zdecydowanie niższe". Przy niższych opłatach, także bilety dla pasażerów będą znacząco niższe - wskazali unijni urzędnicy. Teraz przewoźnicy nie mają motywacji i możliwości ich obniżenia. Na zbyt wysokie koszty transportu przez Eurotunel narzekają także firmy przewozowe, wskazując, że ta droga transportu miała być szybka i tania. Niestety wielu na nią nie stać i nadal stoją w kolejkach do promów płynących przez Kanał La Manche.

Na razie z Eurotunelu korzystają tylko pociągi Eurostaru, ale Deutsche Bahn poinformowała, iż zamierza od 2016 roku wykorzystywać go do przejazdów ICE z Niemiec i Holandii. Niemieckie pociągi mają pokonywać trasę Frankfurt nad Menem – Kolonia – Bruksela - Londyn w mniej niż pięć godzin. Druga trasa ma biec z Amsterdamu, przez Brukselę do stolicy Wielkiej Brytanii.

Zdaniem niemieckiej prasy KE dąży do obniżenia cen nawet o połowę i przymierza się do sprawdzenia wszystkich umów zawartych przez zarządcę tunelu, który dotychczas miał wyłączność na przejazdy tunelem łączącym port Calais we Francji i brytyjski Dover.

Francji i Wielkiej Brytanii grozi – w najgorszym przypadku – kara finansowa. KE chce zwiększyć transport poprzez tunel – tak pasażerski jak i towarowy, podkreślając, iż nie chodzi tylko o koszty, ale także o ochronę środowiska naturalnego.

Oba kraje mają dwa miesiące na reakcję. W przeciwnym wypadku grozi im skarga do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i ewentualna kara finansowa.

Wątpliwości KE wzbudziła wysokość opłaty, jaką przewoźnicy muszą zapłacić za możliwość przejazdu przez tunel. Operatorzy pociągów osobowych muszą płacić 16,60 euro za pasażera plus dodatkowo 4320 euro opłaty ryczałtowej, a operatorzy pociągów towarowych płacą od 3645 euro wzwyż za przejazd. Nic dziwnego, że możliwości tunelu są wykorzystywane zaledwie w 43 procentach.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Turystyka
Brate.com - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina