– Część zdeterminowanych właścicieli chce się ich pozbyć po cenach równych zainwestowanym sumom, a jeśli ponoszą duże straty, nawet poniżej kosztów inwestycji – twierdzi Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej.
To nie wszystko - w najbliższych miesiącach na rynek wtórny może trafić od kilkudziesięciu do ponad 100 obiektów noclegowych – domów wczasowych, wypoczynkowych i kolonijnych, a także pensjonatów i hoteli – dysponujących w sumie co najmniej kilkudziesięcioma tysiącami miejsc noclegowych, które są własnością spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Ujawnił to audyt w grupach kapitałowych, mający wyszukać spółki zależne o profilu niezwiązanym z podstawową działalnością. Pojedyncze hotele należące do powiązanych ze Skarbem Państwa spółek już od pewnego czasu wystawione są na sprzedaż. Według Szafrańskiego nabywców raczej nie znajdują. – Na rynku noclegowym jest wysoka podaż miejsc. Ponadto wartość rynkowa tych obiektów jest mniejsza od księgowej, czyli minimalnej ceny za jaką państwowe spółki mogłyby je sprzedać, by nie być posądzonymi o wyprzedaż za bezcen – tłumaczy Szafrański.
Najwięcej ofert dotyczy niewielkich obiektów posiadających 30 – 40 pokojów, należących do indywidualnych właścicieli. Spektakularnych transakcji jest niewiele, jak w wypadku warszawskiego hotelu InterContinental, wartego ponad 100 mln euro Mercure Kasprowy w Zakopanem, który poszedł za 52 mln złotych. Rok temu do najważniejszych należały trzy sprzedaże znanych warszawskich hoteli, ale transakcje były znacznie skromniejsze: Hotel Bristol sprzedano za 19,5 mln euro, Mercure Chopin za 31 mln euro (został zburzony, by zwolnić działkę pod budowę znacznie większego biurowca), a Jan III Sobieski za 50 mln euro (teraz pod marką Radisson Blu).
Niezależni hotelarze szukają wsparcia sieci hotelowych, jednak i tu dla wielu barierą okazują się koszty dostosowania obiektów do wymagań poszczególnych marek. Chociaż, w wypadku marek przyłączających obiekty niestandaryzowane, takich jak Best Western, czy Ibis Styles, nie są to koszty tak duże, jak marek standaryzowanych grup (Accor, Hilton, czy InterContinental).