Kilkaset hoteli czeka na kupców

Na polskim rynku na sprzedaż wystawionych jest dziś około 300 hoteli, pensjonatów i różnych ośrodków, które nawet nie są skategoryzowane. Najwięcej z nich to niewielkie obiekty z 30 – 40 pokojami

Publikacja: 08.11.2012 07:30

Inwestor, który kupił warszawski hotel Mercure, od razu go rozebrał. W tym miejscu postawi teraz biu

Inwestor, który kupił warszawski hotel Mercure, od razu go rozebrał. W tym miejscu postawi teraz biurowiec

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Część zdeterminowanych właścicieli chce się ich pozbyć po cenach równych zainwestowanym sumom, a jeśli ponoszą duże straty, nawet poniżej kosztów inwestycji – twierdzi Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej.

To nie wszystko - w najbliższych miesiącach na rynek wtórny może trafić od kilkudziesięciu do ponad 100 obiektów noclegowych – domów wczasowych, wypoczynkowych i kolonijnych, a także pensjonatów i hoteli – dysponujących w sumie co najmniej kilkudziesięcioma tysiącami miejsc noclegowych, które są własnością spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Ujawnił to audyt w grupach kapitałowych, mający wyszukać spółki zależne o profilu niezwiązanym z podstawową działalnością. Pojedyncze hotele należące do powiązanych ze Skarbem Państwa spółek już od pewnego czasu wystawione są na sprzedaż. Według Szafrańskiego nabywców raczej nie znajdują. – Na rynku noclegowym jest wysoka podaż miejsc. Ponadto wartość rynkowa tych obiektów jest mniejsza od księgowej, czyli minimalnej ceny za jaką państwowe spółki mogłyby je sprzedać, by nie być posądzonymi o wyprzedaż za bezcen – tłumaczy Szafrański.

Najwięcej ofert dotyczy niewielkich obiektów posiadających 30 – 40 pokojów, należących do indywidualnych właścicieli. Spektakularnych transakcji jest niewiele, jak w wypadku warszawskiego hotelu InterContinental, wartego ponad 100 mln euro Mercure Kasprowy w Zakopanem, który poszedł za 52 mln złotych. Rok temu do najważniejszych należały trzy sprzedaże znanych warszawskich hoteli, ale transakcje były znacznie skromniejsze: Hotel Bristol sprzedano za 19,5 mln euro, Mercure Chopin za 31 mln euro (został zburzony, by zwolnić działkę pod budowę znacznie większego biurowca), a Jan III Sobieski za 50 mln euro (teraz pod marką Radisson Blu).

Niezależni hotelarze szukają wsparcia sieci hotelowych, jednak i tu dla wielu barierą okazują się koszty dostosowania obiektów do wymagań poszczególnych marek. Chociaż, w wypadku marek przyłączających obiekty niestandaryzowane, takich jak Best Western, czy Ibis Styles, nie są to koszty tak duże, jak marek standaryzowanych grup (Accor, Hilton, czy InterContinental).

W Europie transakcji na rynku hotelarskim jest coraz więcej. Według raportu HSV London, wartość sprzedanych w ubiegłym roku hoteli wyniosła 7,1 mld euro. To o 9 proc. więcej niż w roku 2010. Ten wzrost wartości i liczby transakcji oznacza powrót inwestorów na rynek hotelowy, osiągający coraz lepsze wyniki finansowe.

Z danych opublikowanych w European Hotel Transactions wynika, że w 116 transakcjach właściciela zmieniły 264 hotele mające przeszło 43 tys. pokojów. Do największych rynków należy Wielka Brytania (2,7 mld euro wartości transakcji w zeszłym roku), Francja (1,3 mld euro) oraz Niemcy (817 mln euro) i Hiszpania (601 mln euro).

Najdrożej sprzedają w Moskwie

Najwyższe ceny sprzedaży w przeliczeniu na pokój osiągają hotele w Warszawie i Krakowie. W 2011 roku było to ponad 100 tysięcy euro w wypadku Hotelu Sobieski. To jednak nic w porównaniu z cenami w znanych europejskich metropoliach. Do najdroższych ubiegłorocznych transakcji zaliczono sprzedaż hotelu Marriott w Paryżu, który kosztował 215 mln euro, czyli 1,1 mln euro za pokój, czy też hotelu Ritz Carlton w Moskwie sprzedanego za 415 mln euro, tj. 1,2 mln euro za pokój.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne