Warszawa droższa od Paryża

Wysokie ceny, wysoka frekwencja - dzięki Euro 2012 warszawskie hotele dobrze zarobiły

Publikacja: 07.08.2012 08:24

Warszawa droższa od Paryża

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Takich wyników, jakie uzyskali w czerwcu hotelarze w Warszawie, inne europejskie miasta mogłyby jedynie pozazdrościć. Według opublikowanych badań HotStats, branżowej firmy TRI Hospitality, średni przychód na jeden pokój przekroczył w warszawskich hotelach 206 euro. Lepsze przychody w grupie największych europejskich metropolii miały jedynie Paryż oraz Stambuł. W górę mocno skoczyły ceny: w segmencie korporacyjnym o 150 procent w porównaniu z czerwcem sprzed roku, wypoczynkowym o 130 procent, w turystyce grupowej o prawie 282 procent. Średnia frekwencja wyniosła 83,1 procent.

Na te wyniki zapracowało Euro 2012. – Hotele w Warszawie świetnie wykorzystały drastyczny wzrost popytu poprzez podniesienie cen. Dzięki temu zmaksymalizowały nie tylko przychód, ale przede wszystkim dochód – mówi Janusz Mitulski, partner w firmie doradczej Horwath HTL. Według TRI Hospitality średni czerwcowy zysk w warszawskich hotelach sięgnął 171,4 euro za pokój.

Hotelarze zarobili przede wszystkim na noclegach - są dwa razy bardziej zyskowne niż gastronomia. Tymczasem w tej ostatniej przychody wręcz zmalały, co wskazuje, że goście hotelowi raczej korzystali z restauracji w mieście. Średni przychód z gastronomii na pokój spadł w czerwcu do 33,8 euro z 42,4 euro w czerwcu przed rokiem.

Ale na Euro zyskały w Warszawie nie tylko hotele: TRI Hospitality wylicza, że prowizje agencji turystycznych pośredniczących w wynajmie pokojów wzrosły o 117,5 procent, do 5,83 euro z 2,68 euro rok wcześniej.

Branża hotelarska liczy, że dobrą passę uda się utrzymać przez dłuższy czas. Choć jeszcze w czerwcu spodziewano się, że lipiec przyniesie wyraźny spadek frekwencji i wpływów, ubiegły miesiąc wcale nie należał do słabych. – W lipcu do hoteli powrócili goście korporacyjni, których liczba w czasie Euro mocno wyhamowała. Sądzę, że sierpień także powinien być dobry – mówi Aleksander Pietyra, dyrektor hotelu Novotel Warszawa Airport oraz prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Co będzie dalej? Według Magdaleny Sekutowskiej, dyrektora ds. rozwoju na Europę Wschodnią sieci Hilton Worldwide, utrzymanie dobrych wyników z pierwszej połowy roku będzie zależeć od rozwoju sytuacji gospodarczej, która przekłada się na wydatki firm. – W sezonie urlopowym niewiele się dzieje, ale już we wrześniu zacznie się ruch w segmencie eventów i konferencji. Jeśli tylko w gospodarce nie będzie jakiegoś tąpnięcia, cały rok powinien być dobry – mówi „Rzeczpospolitej" Sekutowska.

Część hoteli szykuje w segmencie konferencyjnym nowe oferty. Rozbudowany w maju tego roku kompleks hotelowy Warszawianka w Jachrance uruchomi jesienią program wyjazdów służbowych z członkami rodzin. – Będą to np. trzydniowe szkolenia, których uczestnicy będą po południu spędzać czas z rodziną – tłumaczy Stanisław Dubrow, dyrektor Warszawianki.

Dotychczasowej passy mogą nie utrzymać hotelarze poza Warszawą. – Na wyniki branży w drugiej połowie zeszłego roku wpłynęły imprezy towarzyszące polskiej prezydencji w UE, a we Wrocławiu np. związane z otwarciem stadionu. W tym roku tych imprez zabraknie, dlatego w innych miastach trudno będzie poprawić wynik z jesieni poprzedniego roku – zastrzega Mitulski.

Takich wyników, jakie uzyskali w czerwcu hotelarze w Warszawie, inne europejskie miasta mogłyby jedynie pozazdrościć. Według opublikowanych badań HotStats, branżowej firmy TRI Hospitality, średni przychód na jeden pokój przekroczył w warszawskich hotelach 206 euro. Lepsze przychody w grupie największych europejskich metropolii miały jedynie Paryż oraz Stambuł. W górę mocno skoczyły ceny: w segmencie korporacyjnym o 150 procent w porównaniu z czerwcem sprzed roku, wypoczynkowym o 130 procent, w turystyce grupowej o prawie 282 procent. Średnia frekwencja wyniosła 83,1 procent.

Pozostało 83% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał