Al-Dżazira w twierdzy Modlin

Pod Warszawą zamieszkały tysiące kibiców z Europy. W samej stolicy natomiast - dziennikarze z całego świata. Mazowsze korzysta z okazji i obwozi żurnalistów po regionie, pokazując im najciekawsze miejsca

Aktualizacja: 15.06.2012 09:59 Publikacja: 15.06.2012 09:41

Twierdzę Modlin lubią za autentyczność członkowie tzw. grup rekonstrukcyjnych, odtwarzający dawne bi

Twierdzę Modlin lubią za autentyczność członkowie tzw. grup rekonstrukcyjnych, odtwarzający dawne bitwy

Foto: Fotorzepa, Dariusz Golik Dariusz Golik

W hotelach pod Warszawą zakwaterowała się spora część kibiców, którzy przyjechali na Euro 2012 i do warszawskiej Strefy Kibica dojeżdżają codziennie koleją. Zdaniem prezesa Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, mazowieckie hotele w okolicach Warszawy zajęte są w około 70 procentach.

Czy fanom piłki nożnej z Polski i zagranicy będzie się chciało zwiedzać przy okazji Euro atrakcje Mazowsza? – Liczymy na to, ale mamy także nadzieję, że ci ludzie  do nas wrócą za rok lub nawet za kilka miesięcy – mówi prezes Jan Błoński i powołuje się na "efekt barceloński".

W stolicy Katalonii, po olimpiadzie, ruch turystyczny wzrósł kilkakrotnie na wiele kolejnych lat. – Mamy nadzieję, że Mazowsze osiągnie przynajmniej „efekt warszawski" (czyli wzrost o 10 – 15 proc.). I podczas Euro damy się poznać jako ciekawe miejsce w Europie – ocenia Błoński.

Mazowsze naprawdę ma się czym pochwalić. – To region bardzo zróżnicowany kulturowo. A powierzchniowo większy od niejednego państwa w Europie – zwraca uwagę marszałek Mazowsza Adam Struzik.

Problem jednak w tym, by zachęcić obcokrajowców i samych Polaków z innych regionów do przyjazdu do Płocka z najstarszą szkołą w Polsce, Pułtuska z najdłuższym rynkiem miejskim w Europie, do pływania żaglówką po Zalewie Zegrzyńskim, zamieszkania w gospodarstwie agroturystycznym niedaleko dzikich brzegów Wisły, Bugu, Pilicy lub choćby obejrzenia koncertu zespołu Mazowsze w Karolinie.

Warszawa na Euro uruchomiła m.in. 13 infokiosków, tymczasowe punkty informacji turystycznej, wydała przewodnik po atrakcjach stolicy i Mazowszu (m.in. o turystyce weekendowej, konnej itp.). Specjalnie na Euro przygotowano katalog gospodarstw agroturystycznych i wydarzeń kulturalnych w regionie.

Władze samorządowe województwa postanowiły wykorzystać obecność przedstawicieli zagranicznych mediów i zabrać akredytowanych na Euro 2012 dziennikarzy na kilka wycieczek poza Warszawę. Co pokażą reprezentantom Ukrainy, Rosji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Chin, Japonii czy reporterom telewizji Al-Dżazira?

Wycieczek ma być kilka – m.in. do Żyrardowa, do fabryki lnu i do Sklepu Wokulskiego, przenoszącego nas w literacki świat „Lalki" Bolesława Prusa. Oczywiście istotnym punktem – zwłaszcza dla Japończyków – będzie Żelazowa Wola czy Sochaczew, miasto również związane z postacią kompozytora.

Inni dziennikarze pojadą nad Zalew Zegrzyński, obejrzą ogrodową turystykę Nieporętu i twierdzę Modlin. Samorządowcy zaprowadzą żurnalistów m.in. na Wieżę Tatarską, skąd centrum Warszawy przedstawia się niczym Manhattan.

Trzecia ekipa odwiedzi Płock, katedrę z grobami Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego i Muzeum Secesji z największymi zbiorami w kraju. A zakończy biesiadą w Muzeum Wsi w Sierpcu.

W hotelach pod Warszawą zakwaterowała się spora część kibiców, którzy przyjechali na Euro 2012 i do warszawskiej Strefy Kibica dojeżdżają codziennie koleją. Zdaniem prezesa Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, mazowieckie hotele w okolicach Warszawy zajęte są w około 70 procentach.

Czy fanom piłki nożnej z Polski i zagranicy będzie się chciało zwiedzać przy okazji Euro atrakcje Mazowsza? – Liczymy na to, ale mamy także nadzieję, że ci ludzie  do nas wrócą za rok lub nawet za kilka miesięcy – mówi prezes Jan Błoński i powołuje się na "efekt barceloński".

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy