Czy LOT na pewno poleci do Pekinu?

Wojna Europy z resztą świata o opłaty ze emisję dwutlenku węgla, może przeszkodzić Pol­skim Li­niom Lot­ni­czym LOT w uruchomieniu po­łą­cze­nia z Pe­ki­nem

Publikacja: 24.02.2012 08:54

Czy LOT na pewno poleci do Pekinu?

Foto: Rzeczpospolita, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

W od­we­cie za na­rzu­ce­nie li­niom lot­ni­czym obo­wiąz­ku uczest­ni­cze­nia w han­dlu emi­sja­mi (ETS) Ro­sja­nie chcą za­bro­nić prze­woź­ni­kom z Unii Europejskiej latania nad Sy­be­rią. Tra­sa nad Sy­be­rią jest naj­krót­szą dro­gą prze­lo­tów mię­dzy Eu­ro­pą a Azją. Ka­żda in­na dro­ga wią­że się ze znacz­nie więk­szy­mi wy­dat­ka­mi i wy­dłu­że­niem cza­su lo­tu.

Za­no­si się na woj­nę han­dlo­wą, bo in­ne kra­je także gro­żą sank­cja­mi. Cho­dzi o wpro­wa­dzo­ny 1 stycz­nia 2012  r. obo­wią­zek uczest­ni­cze­nia li­nii lot­ni­czych la­ta­ją­cych w prze­strze­ni eu­ro­pej­skiej w han­dlu emi­sja­mi dwu­tlen­ku wę­gla. Ozna­cza to, że prze­woź­ni­cy ko­rzy­sta­ją­cy z eu­ro­pej­skich lot­nisk mu­szą ku­po­wać prawa do emi­sji spa­lin.

Po­cząt­ko­wo otrzy­ma­ją bez­płat­nie 85 proc. li­mi­tów CO

2

, ale od 1 stycz­nia 2013 r. za 15 proc. bę­dą mu­sia­ły za­pła­cić. We­dług Mię­dzy­na­ro­do­we­go Sto­wa­rzy­sze­nia Prze­woź­ni­ków Po­wietrz­nych IA­TA łącz­ny wy­da­tek li­nii na te po­zwo­le­nia wy­nie­sie w 2013 r. 505 mln eu­ro. Jak wy­li­czy­li prze­woź­ni­cy, obo­wią­zek ten ozna­cza wzrost ce­ny bi­le­tu o około 12 eu­ro.

Ro­sja, Sta­ny Zjed­no­czo­ne, Chi­ny, In­die i 19 in­nych kra­jów, w tym np. Ku­ba, ni­gdy nie by­ły tak zjed­no­czo­ne, jak w opo­rze przeciw wpro­wa­dzo­ne­mu 1 stycz­nia 2012 r. obo­wiąz­ku uczest­ni­cze­nia li­nii lot­ni­czych w han­dlu emi­sja­mi. W de­kla­ra­cji mo­skiew­skiej 23 kra­je zapowiadają sko­or­dy­no­wanie dzia­ła­ń prze­ciw­ko unij­nym prze­pi­som. Jednym z po­su­nięć może być za­ka­za­nie na­ro­do­wym prze­woź­ni­kom udzia­łu w sys­te­mie ETS. Państwa myślą też o zło­że­niu for­mal­nej skar­gi do Mię­dzy­na­ro­do­wej Or­ga­ni­za­cji Lot­nic­twa Cy­wil­ne­go ICAO, za­prze­sta­nie roz­mów z eu­ro­pej­ski­mi prze­woź­ni­ka­mi o no­wych szla­kach i wpro­wa­dze­nie od­we­to­wych opłat wo­bec li­nii z Unii.

– Ka­żde pań­stwo wy­bie­rze naj­sku­tecz­niej­sze i do­bit­ne po­su­nię­cia, któ­re po­mo­gą anu­lo­wać al­bo od­ro­czyć wdro­że­nie unij­ne­go ETS – stwier­dził wi­ce­mi­ni­ster Wa­le­rij Oku­łow, któ­re­go re­sort był go­spo­da­rzem dwudnio­we­go spo­tka­nia przed­sta­wi­cie­li po­nad 20 kra­jów.

Bruksela  uzna­ła, że spo­tka­nie w Mo­skwie spro­wa­dzi­ło się do sa­mych ne­ga­ty­wów.  „Nie­ste­ty na­sze py­ta­nie, ja­ka jest wa­szym zda­niem kon­kret­na i kon­struk­tyw­na al­ter­na­ty­wa, za­da­ne uczest­ni­kom spo­tka­nia w Mo­skwie po­zo­sta­ło bez od­po­wie­dzi" – na­pi­sa­ła w swym blo­gu ko­mi­sarz ds. kli­ma­tu Con­nie He­de­ga­ard. A jej rzecz­nik Is­sac Va­le­ro­-La­dron po­wtó­rzył, że Unia zmie­ni prze­pi­sy, je­śli doj­dzie do „am­bit­ne­go glo­bal­ne­go po­ro­zu­mie­nia, bo zo­sta­li­by­śmy nim ta­kże ob­ję­ci".

W od­we­cie za na­rzu­ce­nie li­niom lot­ni­czym obo­wiąz­ku uczest­ni­cze­nia w han­dlu emi­sja­mi (ETS) Ro­sja­nie chcą za­bro­nić prze­woź­ni­kom z Unii Europejskiej latania nad Sy­be­rią. Tra­sa nad Sy­be­rią jest naj­krót­szą dro­gą prze­lo­tów mię­dzy Eu­ro­pą a Azją. Ka­żda in­na dro­ga wią­że się ze znacz­nie więk­szy­mi wy­dat­ka­mi i wy­dłu­że­niem cza­su lo­tu.

Pozostało 86% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.