Enter Air: Przygotowania do sezonu przyniosły nam straty

W pierwszym kwartale 2018 r. czarterowa linia lotnicza Enter Air wykonała o 23,7 procent przewozów więcej niż przed rokiem. Jej przychody wzrosły o 23,2 procent, do 126,5 miliona złotych

Publikacja: 01.06.2018 09:17

Enter Air: Przygotowania do sezonu przyniosły nam straty

Foto: Filip Frydrykiewicz

Przewoźnik zanotował stratę operacyjną 1,9 mln złotych i stratę netto 4 mln złotych, wobec 17,2 mln zł zysku przed rokiem. Niekorzystnie na wynik wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty i skumulowania większości przeglądów w pierwszych miesiącach roku - podaje przewoźnik. Chodziło o to, żeby samoloty były w tym roku gotowe wcześniej, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie sezonu - dodaje.

Poza tym przed rokiem pozytywnie na wynik pierwszego kwartału wpływała transakcja wykupu samolotu z leasingu operacyjnego, która jest w tym roku przesunięta na kolejny kwartał.

Niekorzystnie na wynik wpłynęły też różnice w kursach walut. – W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost cen paliwa lotniczego, jednak ze względu na rozliczenie realnego kosztu paliwa z klientami nie będzie to miało wpływu na nasze wyniki. Pod koniec roku zaczniemy latać na pierwszych boeingach MAX, co da nam nowe możliwości i umożliwi wejście na kolejne rynki – zapowiada członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie firmy.

Enter Air współpracuje z największymi biurami podróży w Polsce: Itaką, TUI Poland, Rainbow. Łączna wartość umów na 2018 rok podpisanych na rynku polskim i za granicą, ma wartość ponad miliarda złotych. Istotnym krokiem w rozwoju działalności Enter Air było rozpoczęcie w pierwszym kwartale tego roku działalności firmy Enter Air Services, która będzie się zajmowała obsługą techniczną samolotów przewoźnika. Własna firma ma pozwolić uniezależnić się od usług zewnętrznych podmiotów i przynieść istotne oszczędności.

Flota przewoźnika to aktualnie 18 boeingów 737-800. Dwa ostatnie samoloty zostały sprowadzone przed rozpoczęciem sezonu letniego. Dodatkowo od innych przewoźników zostały wynajęte dwa airbusy A320, dzięki czemu w szczycie sezonu wakacyjnego połączenia będą realizowane 20 samolotami.

Enter Air planuje dalsze rozszerzenie floty, do której pod koniec 2018 r. dołącza dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Przewoźnik ma zamówionych łącznie sześć takich maszyn.

- Marża uzyskiwana w sezonie zimowym, ze względu na ponoszone koszty przeglądów i przygotowania floty do sezonu jest naturalnie mniejsza niż w kolejnych kwartałach. Dynamiczny wzrost przewozów będzie w pełni widoczny w wynikach Enter Air po zakończeniu sezonu letniego i tak jak w III kwartale roku 2017 spółka powinna odrobić cały wynik z nawiązką – dodaje Polaniecki.

Enter Air kontynuuje politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Podobnie jak w 2017 roku WZA zdecydowało o podziale między akcjonariuszy 9,6 mln złotych, czyli 55 groszy na akcję.

Przewoźnik zanotował stratę operacyjną 1,9 mln złotych i stratę netto 4 mln złotych, wobec 17,2 mln zł zysku przed rokiem. Niekorzystnie na wynik wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty i skumulowania większości przeglądów w pierwszych miesiącach roku - podaje przewoźnik. Chodziło o to, żeby samoloty były w tym roku gotowe wcześniej, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie sezonu - dodaje.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży