Tempo sprzedaży wycieczek przestało już wyhamowywać – taką konstatacją rozpoczyna prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej najnowsze cotygodniowe podsumowanie sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej.
Wniosek taki wyciąga ekspert po analizie raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z 16. tygodnia tego roku (16-22 kwietnia). Jak pokazał raport, w segmencie imprez lotniczych wzrost sprzedaży rok do roku wyniósł 26,3 procent (więcej: "W biurach podróży majówka podnosi ceny"). Dynamika dwuletnia natomiast wyniosła 32,6 procent, podczas gdy tydzień wcześniej była na poziomie 45,5 procent, a przed dwoma tygodniami - 35,4 procent.
Pomimo tendencji spadkowej trwającej z małymi wyjątkami od połowy stycznia generalnie sprzedaż i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie – komentuje wyniki Betlej.
Miniony tydzień bezpośrednio poprzedzał super majówkę – pisze dalej - której specyficzny układ dni świątecznych sprawia, że wiele osób może pozwolić sobie na 9 dni wolnych od pracy. Taka sytuacja zdarza się przeważnie co 6 lat, a ostatni raz miała miejsce w 2012 roku. Być może w związku ze specyfiką majówkowego tygodnia, ostatni tydzień kwietnia pod względem cen wycieczek różnił się od tygodni z lat poprzednich. Odnotowano w nim dość znaczący wzrost cen, który w innych latach następował zwykle dopiero na fali ich korekt w pierwszym tygodniu maja, w ostatnim tygodniu kwietnia natomiast ceny w latach poprzednich zwykle spadały - opisuje.