W biurach podróży wzrost, a jednak spadek

- Na rynku turystyki wyjazdowej pełna stabilizacja trendu wzrostu liczby klientów – komentuje wyniki sprzedaży w biurach podróży prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki Krzysztof Piątek. Ale to nie pełny obraz sytuacji

Aktualizacja: 07.03.2018 07:39 Publikacja: 07.03.2018 07:02

W biurach podróży wzrost, a jednak spadek

Foto: ROL

To czwarty z rzędu tydzień kiedy wzrost mieści się w przedziale między 20 a 30 procent. Chociaż w tej serii jest najmniejszy.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

To była dobra wiadomość. Zła jest taka, że mimo jednotygodniowej zwyżki ogólna, skumulowana wielkość wzrostu sprzedaży imprez na rok turystyczny 2017/2018 (sezon zimowy i letni) spadła przez ten tydzień z 30,6 do 30 procent. W tym dynamika wzrostu sprzedaży imprez lotniczych obniżyła się z 30,94 do 30,15 procent.

Takie wyniki pokazuje najnowszy tygodniowy raport PZOT, obejmujący okres od 26 lutego do 4 marca*. Zgodnie z jego danymi w ostatnim tygodniu dominowała sprzedaż imprez lotniczych, które stanowiły 84,1 procent wszystkich sprzedanych w biurach podróży. Dwie pozostałe kategorie to same noclegi (tzw. dojazd własny, 9,5 procent) i podróże autokarowe (6,4 procent).

W minionym tygodniu klienci najchętniej zaopatrywali się w wyjazdy do Grecji, Turcji i Egiptu. Charakterystyczne jest, że Egipt awansował do pierwszej trójki najpopularniejszych krajów. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się Hiszpania. A za nią Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Chorwacja i Portugalia. Widać też, że Tunezja już na dobre zadomowiła się w pierwszej dziesiątce, a nawet siódemce, najważniejszych kierunków.

Wynik skumulowany, czyli liczony od początku sprzedaży wyjazdów na ten rok turystyczny, pokazuje, że nadal liderem krajów, do których chcą wyjeżdżać klienci biur podróży jest Grecja z 22,1-procentowym udziałem i 8,4-procentowym wzrostem rok do roku. Na drugim miejscu uplasowała się Turcja z 14,9-procentowym wynikiem (w raporcie brak danych, co do wzrostu), na trzecim Hiszpania mająca 11-procentowy udział ze spadkiem 21,9 procent ogólnej sprzedaży.

Na kolejnych miejscach klienci postawili na Egipt (9,6 procent, 97,8 procent wzrostu), Bułgarię (6,8 procent i 31,2 procent), Włochy (5,4 procent, 7,6 procent wzrostu) i Albanię (3,1 procent, 76,6 procent wzrostu).

Tylko jedna średnia cena, jaką w zeszłym tygodniu zapłacili za wyjazd turyści, mieściła się poniżej 2000 złotych. Była to cena wyjazdu do Tunezji, a konkretnie chodziło o imprezy z lotem do Monastyru - 1969 złotych. Druga w kolejności pod tym względem była Bułgaria z dwoma swoimi lotniskami - w Warnie za 2115 złotych i w Burgas za 2129 złotych. Z kolei tylko jedna średnia cena przekroczyła 3000 złotych i była to cena wakacji na Majorce, która wyniosła 3319 złotych.

Generalnie po tym jak skończył się kolejny etap niższych cen, jakie biura podróży oferują zachęcając klientów do wcześniejszego kupowania, widać że wyjazdy lekko drożeją.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 9. tydzień roku, czyli okres od 26 lutego do 4 marca 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

To czwarty z rzędu tydzień kiedy wzrost mieści się w przedziale między 20 a 30 procent. Chociaż w tej serii jest najmniejszy.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek