Centralny Port Lotniczy - projekt cywilizacyjny

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja dużym projektem rozwojowym - mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. - To będzie projekt cywilizacyjny

Publikacja: 15.03.2017 15:02

Centralny Port Lotniczy - projekt cywilizacyjny

Foto: Bloomberg

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów Morawiecki przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. - Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne - zaznaczył.

Morawiecki zapewnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. - Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty, nazwijmy to, lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym" - powiedział Morawiecki.

- Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście, jak pokazują analizy, w pierwszej fazie 10 - 15 lat przez lotnisko przewinie się nawet 50 milionów pasażerów rocznie - dodał.

Jak zauważył, analizy oceniają, że lotnisko mogłoby obsługiwać region zamieszkany przez 180 milionów mieszkańców takich państw jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje graniczące z Polską od południa.

- Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem, może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na szlaku wschód - zachód bardzo ważne miejsce - mówił wicepremier. - Również na szlaku północ - południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku staje się jednym z bardziej liczących się nad Bałtykiem - dodał.

Według niego, CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym".

Wskazuje też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny. - Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu - podkreśla Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln ludzi.

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów Morawiecki przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. - Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne - zaznaczył.

Morawiecki zapewnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. - Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty, nazwijmy to, lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym" - powiedział Morawiecki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek