„W zeszłym tygodniu coś się zacięło w raportowaniu z systemu MerlinX, co powoduje, że brak jest powtarzalnych danych (...) do pokazania przebiegu sprzedaży" – rozpoczyna swoje cotygodniowe, poniedziałkowe, podsumowanie minionego tygodnia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. „Warto więc jedynie ogólnie stwierdzić, że sprzedaż, która w opinii wielu osób po świetnym listopadzie nieco wyhamowuje, najprawdopodobniej jednak zwiększa swoją przewagę nad grudniową sprzedażą ubiegłoroczną. Generalnie rzecz biorąc wchodzimy już w powtarzalny schemat słabszej sprzedaży w ostatnim miesiącu roku".
Najwyraźniej jednak autor nie odnotował pojawienia się raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, który rzeczywiście opublikowany został wyjątkowo nie we wtorek, jak to zwykle bywa, ale dopiero w sobotę, 17 grudnia rano. Wynikało to z nieobecności w kraju autora opracowań, prezesa PZOT Krzysztofa Piątka. Przy czym PZOT nie zamieścił dokumentu na swojej stronie w internecie.
Tymczasem raport sporządzony na podstawie danych z systemu MerlinX pokazał, że w 49. tygodniu roku (5 – 11 grudnia) wzrost sprzedaży wyjazdów w biurach podróży wyniósł w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku 60,1 procent, a w podróżach lotniczych nawet 66,9 procent. Dzięki temu skumulowany wzrost sięgnął już 32,2 procent.
Nie 10, ale 20 procent
Zdaniem eksperta „u większości touroperatorów wraz z upływem czasu ceny takiego samego zestawu hoteli właściwie nieprzerwanie wędrują w górę, a dotyczy to zwłaszcza biur takich jak Itaka, Grecos, czy TUI. Ma to taki skutek, że maksimum sprzedaży okresu first minute przesuwa się z grudnia na coraz wcześniejsze tygodnie i w związku z tym sprzedaż przedświąteczna staje się siłą rzeczy relatywnie słabsza".
Wycieczki jednak nie drożeją w aż tak widocznym stopniu, bo wraz ze znikaniem najlepszych hoteli w najlepszych cenach, touroperatorzy wprowadzają do sprzedaży hotele, które są słabszej jakości i cieszą się mniejszą popularnością wśród polskich turystów, czyli resztek, zwanych z angielska w branży leftovers (tu Betlej przywołuje tekst "Itaka: Wkrótce pokażemy produkt, jakiego w Polsce jeszcze nie było").