Badania statystyczne przeprowadziła Małopolska Organizacja Turystyczna na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. Ich wyniki zostały przedstawione wczoraj, podczas XXVIII Forum Turystyki, czyli corocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie.
W 2016 roku Kraków odwiedziło 12,15 miliona osób, z czego 9,25 miliona to turyści krajowi, a 2,9 miliona – zagraniczni. Najwięcej gości przyjechało z Wielkiej Brytanii (spadek o 13,29 procent rok do roku), Niemiec (spadek o 11,08 procent), Włoch (ta sama liczba), Portugalii i Hiszpanii (wzrost o 9,69 procent), Kanady i USA (wzrost o 5,31 procent), Białorusi i Ukrainy (wzrost o 4,71 procent), Irlandii i Islandii (wzrost 2,63 procent), Austrii i Szwajcarii (wzrost o 2,58 procent).
Ogółem odnotowano wzrost liczby turystów zagranicznych o 10,7 procent. Wśród turystów krajowych nastąpił wzrost o 24,5 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym (najwięcej z Małopolski, Śląska, Mazowsza, Podkarpacia, Dolnego Śląska, Wielkopolski). Ogółem Kraków odwiedziło o 20,9 procent turystów więcej niż w 2015 roku.
– Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku były Światowe Dni Młodzieży. Trzeba powiedzieć, że miasto doskonale sobie poradziło z tym przedsięwzięciem, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i bezpieczeństwa. Cieszymy się, że obraz Krakowa w oczach pielgrzymów, mieszkańców i mediów był tak pozytywny. To wielki sukces całego Miasta, nie tylko instytucji, ale i różnych środowisk. Świadczą o tym napływające do nas z różnych instytucji, m.in. Kancelarii Prezydenta RP, opinie i podziękowania – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, zajmujący się polityką społeczną, kulturą i promocją miasta. – Ale to nie wszystko – zaznacza. – Trzeba też zwrócić uwagę na świetnie prosperującą Tauron Arenę Kraków, która zaczyna przynosić zyski, przybywa imprez organizowanych w tym obiekcie, a to jest ważne dla budowania marki miasta. W Krakowie organizowane są wielkie imprezy sportowe, w przyszłym roku w naszym mieście odbędą się młodzieżowe mistrzostwa europy w piłce nożnej – podkreśla wiceprezydent.
Wśród głównych celów przyjazdu do Krakowa badani wskazali zwiedzanie zabytków (35 procent), wypoczynek (23,2 procent), wizytę u krewnych (6,3 procent) i cel religijny (5,2 procent).