Linie lotnicze zarabiają, bo tną koszty

Bardzo dobre wyniki finansowe ma Air France KLM. Norwegian, SAS i Finnair też są z nad kreską. Czy pomogło im wyłącznie tanie paliwo?

Publikacja: 18.02.2016 15:53

Linie lotnicze zarabiają, bo tną koszty

Foto: Bloomberg

Raczej nie. Bo paliwo nadal ma być tanie, a prezes Air France KLM, Alexandre de Juniac, informując 18 lutego o zysku operacyjnym w wysokości 816 mln euro zapowiedział jednocześnie, że francuską część przewoźnika czekają nowe ostre cięcia zatrudnienia. Pracę ma stracić 1,4 tysiąca zatrudnionych, głównie pracowników pokładowych i naziemnych. Program ma się rozpocząć w przyszłym tygodniu od ogłoszenia możliwości dobrowolnych odejść.

O zyskach za ubiegły rok informują także trzej przewoźnicy skandynawscy — SAS (zysk operacyjny 264 mln euro), Norwegian (100 mln euro) i Finnair (90 mln euro). W wypracowaniu lepszych wyników pomogły nie tylko oszczędności, ale i znalezienie niszy w lotniczym biznesie. Trzy lata temu linie te kanibalizowały się i spekulowano kto kogo przejmie. Tymczasem Norwegian założył bazy także w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii i postawił na niskokosztowe przewozy za Atlantyk, a SAS po mocnym ograniczeniu liczby połączeń (dzisiaj w ofercie ma tylko 10 procent więcej miejsc niż Norwegian), skupił się na centrum przesiadkowym w Kopenhadze, dokąd pasażerów dowożą mu tanie linie należące do tej samej grupy.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem