Linie lotnicze: Nie czekać z jednolitym niebem

Linie lotnicze wezwały Unię Europejską do wprowadzenia Jednolitego Nieba Europejskiego. Odnawia to debatę o reformie, która grozi kolejną konfrontacją z kontrolerami lotów

Publikacja: 09.11.2014 13:04

Linie lotnicze: Nie czekać z jednolitym niebem

Foto: AFP

Europejskie Zrzeszenie Linii Lotniczych (AEA), do którego należy 30 przewoźników skierowało pismo do 28 krajów wzywając je do przełamania impasu i obarcza ich winą za brak woli politycznej. Apel skierowano w związku z nieformalnym spotkaniem w Rzymie ministrów transportu UE, mającym przyspieszyć realizację połączenia najbardziej uczęszczanych szlaków w Jednolite Niebo Europejskie (SES), którego pomysł zainicjowano 10 lat temu. AEA podkreśliła, że uproszczenie łamigłówki europejskich tras dałoby liniom lotniczym oszczędności 3 mld euro rocznie, a konsumentom kolejne 6 mld euro.

Propozycja SES przewiduje podzielenie europejskiej przestrzeni powietrznej na ponadnarodowe bloki operacyjne w ramach najbardziej radykalnych zmian w europejskim systemie ruchu lotniczego.

- Po 10 latach postęp jest niemal zerowy — stwierdziła szefowa działu operacyjnego AEA Mildred Troegeler. — SES dałby ogromne korzyści konsumentom i środowisku. Konsumenci tracą obecnie 11 mln minut, które można by zaoszczędzić, a samoloty emitują o 8 mln ton spalin więcej niż potrzeba.

Przewoźnicy argumentują, że SES pozwoli im planować bardziej bezpośrednie trasy, dając duże oszczędności czasu i paliwa. Przeciwstawiają nikłe postępy w tworzeniu tego systemu istniejącej już strefie Schengen, gdzie zniesiono granice w ruchu między 26 krajami. — Na lądzie nie ma już granic, a na niebie panuje nadal nacjonalizm — stwierdził rzecznik AEA, Geert Sciot.

Propozycja utworzenia jednolitego nieba wywołała strajki ok. 14 tys. europejskich kontrolerów lotów, zwłaszcza we Francji, gdzie ich związek twierdzi, że chodzi o cięcie kosztów i dojdzie do pogorszenia bezpieczeństwa w powietrzu. Przewoźnicy są zupełnie odwrotnego zdania. — Teraz istnieją w Europie 63 ośrodki kontroli lotów, a w Stanach Zjednoczonych 20. Stawiamy więc proste pytanie: gdzie dojdzie do likwidacji ośrodków? — stwierdził sekretarz organizacji francuskich kontrolerów SNCTA Roger Rousseau.

Kontrolerzy twierdzą, że wprawdzie w USA wykonuje się więcej lotów dziennie, ale natężenie ruchu u niektórych europejskich przewoźników należy do największych na świecie. Rzecznik niemieckich kontrolerów z GdF stwierdził, że zmuszenie kontrolerów do świadczenia usług niższym kosztem będzie oznaczać mniej pieniędzy na inwestowanie. — Nadal chcą, abyśmy mieli najbardziej nowoczesny sprzęt i odprawiali więcej samolotów przy mniejszej obsadzie osobowej. To po prostu nie zadziała — dodał.

Będzie to najbardziej drażliwa sprawa dla nowej komisarz ds. transportu, Słowenki Violety Bulc. Pojawiły się bowiem krytyczne glosy w krajach Unii, że najnowsza wersja planu, znana jako SES 2+, została oparta na zbyt optymistycznych prognozach ruchu lotniczego i może doprowadzić do nadmiernej regulacji przepisami. Największe zastrzeżenia zgłaszają Francja i Niemcy liczące się ze sprzeciwem organizacji branżowych, zmiany na niebie popierają Wielka Brytania i Włochy, które obecnie przewodniczą gremiom Unii.

Violeta Bulc wezwała na rzymskim spotkaniu kraje Unii do większej elastyczności w tworzeniu nowych korytarzy. - Nie możemy działać w realiach polegających na organizowaniu międzynarodowych lotów według krajowych systemów. Bądźcie elastyczni, a znajdziemy kompromis - stwierdziła.

Spotkanie zakończyło się bez istotnego porozumienia. Gospodarz, włoski minister transportu, Maurizio Lupi podziękował uczestnikom za otwartą dyskusję, ale zaplanowana później konferencja prasowa została odwołana.

Komunikat jego resortu stwierdził, że stworzono podstawy do dalszej rozmowy podczas sesji Rady Europejskiej 3 grudnia w Brukseli, kiedy Lupi przedstawi projekt reform.

Europejskie Zrzeszenie Linii Lotniczych (AEA), do którego należy 30 przewoźników skierowało pismo do 28 krajów wzywając je do przełamania impasu i obarcza ich winą za brak woli politycznej. Apel skierowano w związku z nieformalnym spotkaniem w Rzymie ministrów transportu UE, mającym przyspieszyć realizację połączenia najbardziej uczęszczanych szlaków w Jednolite Niebo Europejskie (SES), którego pomysł zainicjowano 10 lat temu. AEA podkreśliła, że uproszczenie łamigłówki europejskich tras dałoby liniom lotniczym oszczędności 3 mld euro rocznie, a konsumentom kolejne 6 mld euro.

Pozostało 83% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej