Myto na niemieckich autostradach jednak będzie

Mimo sprzeciwów wielu środowisk rząd nie rezygnuje z planów wprowadzenia opłat za korzystanie z niemieckich autostrad i dróg

Publikacja: 12.09.2014 17:17

Myto na niemieckich autostradach jednak będzie

Foto: AFP

- 2,5 mld euro w czasie jednego okresu wyborczego nie jest sumą godną pogardzenia - tłumaczył dzisiaj w Bundestagu minister komunikacji Alexander Dobrindt z bawarskiej CSU.

Zapowiedział też przedstawienie projektu ustawy w październiku tego roku i wprowadzenie opłat z początkiem 2016 roku. Projekt jest od miesięcy przedmiotem licznych kontrowersji. Coraz więcej obywateli RFN jest przeciwnych wprowadzeniu opłat mimo, iż rząd obiecuje, że obniży podatki związane z posiadaniem pojazdów. Przeciwko jest wielu polityków, także z ugrupowań koalicji rządowej. Zastrzeżenia zgłasza także ministerstwo finansów, kierowane przez polityka z CDU. Obiekcje mają landy: Nadrenia Północna Westfalia, Badenia - Wirtembergia i Nadrenia Palatynat. Obawiają się załamania nadgranicznego ruchu turystycznego.

Opory są w Saksonii graniczącej z Czechami i Polską - rosną obawy, że wprowadzenie opłat odbije się niekorzystnie na handlu przygranicznym. Sami Czesi zostawiają w Saksonii podobno 20 mln euro rocznie. Zastrzeżenia ma także Bruksela, która w planach rządowych dopatruje się dyskryminacji cudzoziemców korzystających z niemieckich dróg.

Z dotychczasowych planów wynika, że po wprowadzeniu myta przekraczając granicę Niemiec trzeba się będzie zaopatrzyć w winietę. 10-dniowa kosztować ma 10 euro, a dwumiesięczna - 20 euro. Będą i roczne w cenie 100 euro. Średnio za korzystanie z dróg posiadacze samochodów płacić będą 88 euro.

Są też szacunki z których wynika, że dodatkowe wpływy do budżetu wyniosą 800 mln euro rocznie. Jednak 200 mln kosztować będzie administrowanie całym systemem i o tyle mniejszy będzie zysk. Nie jest więc porażająco wielki i stąd zastrzeżenia.

Bawarska CSU, której staraniem wprowadzenie opłat wpisano do porozumienia koalicyjnego z CDU i SPD, nie zamierza rezygnować ze swego pomysłu. Ma być jednym z dowodów, że Bawaria i jej partia ma coś do powiedzenia na szczeblu federacji. Ma to i niezamierzone skutki w postaci pogorszenia się wizerunku CSU i Bawarii w Niemczech.

Z badań instytutu Forsa wynika, że 58 proc. Niemców uważa, że wpływy CSU na niemieckiej scenie politycznej ulegają zmniejszeniu. Równocześnie większość Niemców (51 proc.) jest przeciwko opłatom, nawet jeżeli nie mieliby z tego tytułu ponosić dodatkowych kosztów.

CSU jest jednak uparta. Kanclerz Angela Merkel nie ma zamiaru doprowadzić do kryzysu rządowego i stoi po stronie Bawarczyków. Ostatnie słowo należy jednak do Bundestagu.

- 2,5 mld euro w czasie jednego okresu wyborczego nie jest sumą godną pogardzenia - tłumaczył dzisiaj w Bundestagu minister komunikacji Alexander Dobrindt z bawarskiej CSU.

Zapowiedział też przedstawienie projektu ustawy w październiku tego roku i wprowadzenie opłat z początkiem 2016 roku. Projekt jest od miesięcy przedmiotem licznych kontrowersji. Coraz więcej obywateli RFN jest przeciwnych wprowadzeniu opłat mimo, iż rząd obiecuje, że obniży podatki związane z posiadaniem pojazdów. Przeciwko jest wielu polityków, także z ugrupowań koalicji rządowej. Zastrzeżenia zgłasza także ministerstwo finansów, kierowane przez polityka z CDU. Obiekcje mają landy: Nadrenia Północna Westfalia, Badenia - Wirtembergia i Nadrenia Palatynat. Obawiają się załamania nadgranicznego ruchu turystycznego.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek