Perony do remontu

Ponad 200 peronów odnowi i unowocześni w tym roku kolej. Do tej pory PKP udostępniła pasażerom 90 peronów nowych lub zmodernizowanych. Do końca grudnia gotowych będzie 150 kolejnych

Publikacja: 23.08.2014 13:00

Perony do remontu

Foto: materiały prasowe

To jeden z efektów gigantycznego programu inwestycyjnego realizowanego przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. W ubiegłym roku wartość wszystkich inwestycji związanych przede wszystkim z modernizacją i budową torów przekroczyła 5 mld złotych. W tym roku sięgnie 7 mld złotych.

Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy i Jastarni.

Na nowych peronach montowane są wygodne ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym, także podczas wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Standardowo montowane są elementy bezpieczeństwa dla niedowidzących. Na wielu peronach montowany jest także monitoring. Zmiany widoczne są zwłaszcza tam, gdzie roboty przebiegają etapami. Przykładem jest stacja Łódź Widzew, na której w szybkim tempie wyrosło zadaszenie na nowym peronem nr 3, a teraz trwa jego rozbudowa aż do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów na stacji Łódź Widzew będą trzy nowe perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. Na perony ma prowadzić przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Podobnie jest w Grodzisku Mazowieckim, gdzie oddano do użytku wyremontowaną część tzw. peronu wyspowego. Nowa nawierzchnia wykonana z kostki oraz z płyt antypoślizgowych z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa, sygnalizującym osobom niedowidzącym bliskość krawędzi, kontrastuje ze zdewastowaną starą częścią, która niebawem będzie przechodzić kompleksowy remont. Poprawiły się także warunki na stacjach Chrustów Nowych, Rokicin, Łaznowa, Radomska czy Rudnik koło Częstochowy. W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice na liczącym 125 km odcinku Koluszki – Częstochowa większość obiektów zyskała nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz elementy małej architektury.

– Zbudowaliśmy specjalne pochylnie, które ułatwiają dostanie się na peron osobom starszym, opiekunom z dziećmi w wózkach, rowerzystom oraz osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Z kolei osoby niewidome, dzięki zastosowanej specjalnej nawierzchni, będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu – informuje Karol Pyszyński, kierownik kontraktu z PKP PLK.

W sumie w latach 2013 - 2015 pasażerom udostępnionych zostanie około 700 nowych i zmodernizowanych peronów.

Kolej bierze się także za same dworce. W tym roku buduje lub przebudowuje w sumie 43 dworce, z tego połowa inwestycji zostanie całkowicie ukończona. Wszystkie tegoroczne inwestycje dworcowe będą warte 225 mln złotych. To o połowę więcej niż przeznaczyła PKP na takie przedsięwzięcia w roku ubiegłym. PKP stara się także dworce komercjalizować. Ma ich w zarządzie ponad 2 tysiące. W pierwszym półroczu odsetek wynajętych powierzchni na strategicznych dworcach sięgnął 78 procent - o 35 procent więcej niż w pierwszej połowie rok temu. - W tym roku podpisaliśmy umowy najmu na łączą kwotę 22,3 mln złotych – dodaje Bator. Kolejarze chcą łowić przede wszystkim najemców sieciowych: w Gdyni ulokowały się m.in. Rossmann i McDonald's, w Warszawie Blikle i Empik, we Wrocławiu Starbucks i Carrefour, w Krakowie Biedronka, Super-Pharm i Matras. W porównaniu z ub. rokiem skomercjalizowana powierzchnia powiększyła się o 83 procent.

To jeden z efektów gigantycznego programu inwestycyjnego realizowanego przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. W ubiegłym roku wartość wszystkich inwestycji związanych przede wszystkim z modernizacją i budową torów przekroczyła 5 mld złotych. W tym roku sięgnie 7 mld złotych.

Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy i Jastarni.

Pozostało 85% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina