Bądź z lotniskiem online

Lotnisko w Helsinkach nie należy do europejskich gigantów. Jest jednak najbardziej zaawansowane technologicznie na naszym kontynencie

Publikacja: 29.07.2014 19:33

Bądź z lotniskiem online

Foto: Bloomberg

Każdy z 15 milionów pasażerów, którzy korzystają rocznie z tego portu, będzie mógł skorzystać ze specjalnej aplikacji, która powiadomi go o najnowszych ofertach w sklepach oraz czasie, jaki jest mu potrzebny na dojście do bramki przy wyjściu do samolotu.

Aplikacja jednak ma przeciwników, którzy uważają, że śledzenie każdego kroku, jaki zrobią narusza ich prywatność. Nie wierzą, że dane, jakie zostaną zebrane podczas takiego „śledzenia" nie będą przechowywane.

Dla lotniskowych punktów handlowych, to jednak szansa, żeby złowić klientów. Podobna próba nie udała się już w amerykańskim domu towarowym Nordstrom, bo klienci nie chcieli być nieustannie alarmowani informacjami przez smartfon, chcieli robić zakupy w spokoju.

Jak na razie na helsińskim Vantaa jest 35 sklepów i są 32 restauracje i kawiarnie. Aplikacja jest tak zrobiona, że pasażer przechodzący obok sklepu z regionalnym jedzeniem dostanie na smartfon wiadomość o promocji na suszone mięso renifera, a ze sklep obok na słynne wazony Iittala, czy swetry z okolic koła podbiegunowego. Pasażer lecący do Tokio będzie mógł dowiedzieć się, że gdyby chciał zjeść sushi, to zdąży, bo jego lot jest opóźniony.

Lotnisko w Helsinkach liczy na pasażerów, którzy podróżując gdzieś dalej, zwłaszcza do Azji,  przesiądą się na nim. Finnair, narodowy przewoźnik, ma tam spa, są pomieszczenia dla osób, które chciałyby podczas przesiadki popracować, są zajęcia z jogi i pilates (na razie jeszcze krótkie, bo 20 minutowe, ale ponieważ pomysł się spodobał, sesje zostaną wydłużone).

Pasażerowie przyznają, że jeśli przesiadają się w Helsinkach, to nie szukają hotelu w pobliżu lotniska, bo kombinacja foteli i łóżek pozwala spokojnie wypocząć na lotnisku, zwłaszcza w pobliżu bramek 33 - 40. Opinie pasażerów, a niektórzy z nich czekali na przesiadkę nawet kilkanaście godzin, są w większości bardzo pozytywne. Dzięki tym udogodnieniom Finnair został uznany za linię, która oferuje najbardziej atrakcyjne podróże do Azji. A teraz lotniskowa aplikacja poinformuje ich także, gdzie są wolne wygodne fotele.

Takie rozwiązania są już stosowane na niektórych lotniskach, ale tylko częściowo. Helsinki mają być pierwsze całe online. Przecież zawsze lepiej jest się dowiedzieć, że ponieważ wsiadanie do samolotu się opóźnia, mamy jeszcze 15 minut na zakupy.

Każdy z 15 milionów pasażerów, którzy korzystają rocznie z tego portu, będzie mógł skorzystać ze specjalnej aplikacji, która powiadomi go o najnowszych ofertach w sklepach oraz czasie, jaki jest mu potrzebny na dojście do bramki przy wyjściu do samolotu.

Aplikacja jednak ma przeciwników, którzy uważają, że śledzenie każdego kroku, jaki zrobią narusza ich prywatność. Nie wierzą, że dane, jakie zostaną zebrane podczas takiego „śledzenia" nie będą przechowywane.

Pozostało 80% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina