Konsolidacja rynku w USA pomogła liniom lotniczym

Mimo obaw organizacji konsumenckich, że połączenie amerykańskich linii lotniczych zaszkodzi interesom pasażerów, nic takiego się nie stało. Pasażerowe nadal mają dostęp do rozwiniętej siatki połączeń, a ceny biletów nie rosną

Publikacja: 28.01.2014 00:10

Konsolidacja rynku w USA pomogła liniom lotniczym

Foto: Bloomberg

 

Takie konkluzje przynosi ekspertyza opublikowana przez firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). Z badania wynika, że połączenie pozwoliło w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, oszczędniejszych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel. Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży pasażerów.

Ostatnią dużą fuzję na rynku lotniczym w USA zatwierdzono w grudniu ubiegłego roku. Władze regulacyjne zezwoliły na połączenie American Airlines i US Airways. W wyniku przejęcia, nowe linie American przejmą od United Airlines palmę pierwszeństwa, stając się największym przewoźnikiem na świecie.

Po kilkunastu latach połączeń i bankructw, na rynku w USA pozostało czterech wielkich graczy, kontrolujących (wraz z regionalnymi liniami filialnymi) około 80 procent wszystkich wewnętrznych połączeń. Są to American, United, Delta i Southwest.

Ze studium wynika, że w latach 2004 - 2013 ceny biletów, po uwględnieniu kosztów inflacji obniżyły się o 0,5 procent. Należy jednak pamiętać, że w analizie nie uwględniono dodatkowych opłat pobieranych od pasażerów (np. za bagaż, albo zmianę rezewrwacji), które w coraz większym stopniu stają się dla przewoźników źródłem dochodu. W skali globalnej dodatkowe oplaty przynoszą liniom lotniczym około 27 miliardów dolarów rocznie.

Nie wszyscy zgadzają się z konluzjami raportu PwC. Według prezesa American Antitrust Institute Diany Moss, konsumenci nie mieli jeszcze okazji odczuć skutków konsolidacji. "Sądzę, że w przyszłości zobaczymy zarówno podwyżki cen biletów, jak i ograniczenia zdolności przewozowych" – ostrzega Moss na łamach "Los Angeles Times". Kwestionuje też metodologię badań PwC, zwracając uwagę, że nie uwzględniają one specyficznej sytuacji mniejszych, lokalnych rynków, gdzie ceny przewozów wzrosły nawet o 19 procent. Jej instytut, podobnie jak szereg innych organizacji reprezentujących konsumentów, lobbował przeciwko zatwierdzeniu fuzji American i US Airways.

Tomasz Deptuła

Takie konkluzje przynosi ekspertyza opublikowana przez firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). Z badania wynika, że połączenie pozwoliło w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, oszczędniejszych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel. Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży pasażerów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"