Konsolidacja rynku w USA pomogła liniom lotniczym

Mimo obaw organizacji konsumenckich, że połączenie amerykańskich linii lotniczych zaszkodzi interesom pasażerów, nic takiego się nie stało. Pasażerowe nadal mają dostęp do rozwiniętej siatki połączeń, a ceny biletów nie rosną

Publikacja: 28.01.2014 00:10

Konsolidacja rynku w USA pomogła liniom lotniczym

Foto: Bloomberg

 

Takie konkluzje przynosi ekspertyza opublikowana przez firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). Z badania wynika, że połączenie pozwoliło w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, oszczędniejszych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel. Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży pasażerów.

Ostatnią dużą fuzję na rynku lotniczym w USA zatwierdzono w grudniu ubiegłego roku. Władze regulacyjne zezwoliły na połączenie American Airlines i US Airways. W wyniku przejęcia, nowe linie American przejmą od United Airlines palmę pierwszeństwa, stając się największym przewoźnikiem na świecie.

Po kilkunastu latach połączeń i bankructw, na rynku w USA pozostało czterech wielkich graczy, kontrolujących (wraz z regionalnymi liniami filialnymi) około 80 procent wszystkich wewnętrznych połączeń. Są to American, United, Delta i Southwest.

Ze studium wynika, że w latach 2004 - 2013 ceny biletów, po uwględnieniu kosztów inflacji obniżyły się o 0,5 procent. Należy jednak pamiętać, że w analizie nie uwględniono dodatkowych opłat pobieranych od pasażerów (np. za bagaż, albo zmianę rezewrwacji), które w coraz większym stopniu stają się dla przewoźników źródłem dochodu. W skali globalnej dodatkowe oplaty przynoszą liniom lotniczym około 27 miliardów dolarów rocznie.

Nie wszyscy zgadzają się z konluzjami raportu PwC. Według prezesa American Antitrust Institute Diany Moss, konsumenci nie mieli jeszcze okazji odczuć skutków konsolidacji. "Sądzę, że w przyszłości zobaczymy zarówno podwyżki cen biletów, jak i ograniczenia zdolności przewozowych" – ostrzega Moss na łamach "Los Angeles Times". Kwestionuje też metodologię badań PwC, zwracając uwagę, że nie uwzględniają one specyficznej sytuacji mniejszych, lokalnych rynków, gdzie ceny przewozów wzrosły nawet o 19 procent. Jej instytut, podobnie jak szereg innych organizacji reprezentujących konsumentów, lobbował przeciwko zatwierdzeniu fuzji American i US Airways.

Tomasz Deptuła

Takie konkluzje przynosi ekspertyza opublikowana przez firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). Z badania wynika, że połączenie pozwoliło w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, oszczędniejszych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel. Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży pasażerów.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy