To proces bardzo skomplikowany, dokumenty liczą kilka tysięcy stron, ale tak było zawsze, kiedy jakaś firma występowała o zgodę na pomoc publiczną. Komisja chce mieć stuprocentową pewność, że niczego nie przegapi. Pierwszą partię drobiazgowych pytań Koisja Europejska przesłała LOT-owi 21 sierpnia. Wiadomo, że to dopiero początek. Zapewne kolejna partia, tym razem już z pytaniami konkurencji dotrze do LOT-u w najbliższych tygodniach.
- Nie tylko nasze informacje są sprawdzane. Pytania otrzymuje również Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i inne instytucje, które związane są z LOT-em. Potem te odpowiedzi są porównywane - mówi Mikosz. Na wiele pytań LOT już odpowiedział i musi teraz odpowiedzieć na nie ponownie.
Niezależnie od tego LOT cały czas prowadzi restrukturyzację, która będzie wsparta drugą transzą pomocy publicznej. Pierwsza wypłacona pod koniec roku 2012 liczyła 400 mln złotych. Poprzedni zarząd wnioskował wówczas, aby całe wsparcie dla LOT-u miało wysokość 1,5 mld złotych.
Prezes spółki nie ukrywa, że dąży, by druga transza pomocy była jak najmniejsza. Wcześniej powiedział "Rz", że będzie to nie więcej, niż 381 mln złotych. - Na razie jeszcze liczymy, a jako pierwszy dowie się minister skarbu państwa - mówi teraz Mikosz.
LOT robi wszystko, aby poprawić wyniki. Bezpłatne posiłki średniej jakości zastąpił lepszymi, ale płatnymi. Wczoraj linia poinformowała o wprowadzeniu systemu rezerwacji, kupowania biletów i planowania całej podróży oraz informacji o statusie LOT-u (np. czy jest opóźnienie, bądź odwołanie rejsu) za pośrednictwem aplikacji na smartfony i tablety. Na te urządzenia będą również przekazywane wszystkie informacje o promocjach linii. Projekt ten został zrealizowany we współpracy z firmą AMG.net.