Najdłuższa superszybka kolej już jeździ

W Chinach oddano do użytku najdłuższą na świecie linię superszybkiej kolei. Odcinek między Pekinem a Guangzhou ma 2298 km. Pociąg jedzie na tej trasie ze średnią prędkością 300 km/h, potrzebuje więc na jej pokonanie około ośmiu godzin

Publikacja: 26.12.2012 08:43

Najdłuższa superszybka kolej już jeździ

Foto: AFP

Uruchomienie kolei zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w 2,5 godziny.

W wagonach rozmieszczono fotele z uchylnymi oparciami, po dwa i trzy przedzielone przejściem. Są obrotowe, można więc ustawić np. tyłem do kierunku jazdy, aby rozmawiać z innymi pasażerami.

Na trasie przewidziano 35 przystanków w większych miastach.

Sieć superszybkiej kolei rozwija się w Chinach w błyskawicznym tempie i ma już w sumie ponad 9300 km. Do 2020 r. ma zwiększyć się do 16 tysięcy kilometrów.

Szybka ekspansja nie obyła się jednak bez skandali łapówkowych i katastrofy - w lipcu 2011 r. w zderzeniu dwóch składów zginęło 40 osób.

Władze zapewniły teraz, że poprawiły kontrolę infrastruktury — torów i taboru. Przewidziały też działania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

Największe obłożenie czeka tę trasę w okresie świąt chińskiego nowego roku, który przypada w połowie lutego. Setki milionów ludzi podróżują wówczas po kraju. To największą na świecie doroczna migracja.

Po katastrofie zmniejszono zdecydowanie inwestycje na kolei, według chińskich środków przekazu dla tego roku rząd zmniejszył planowane nakłady o 500 mld juanów (80,27 mld dolarów) do 2,3 bln w ramach planu 5-letniego do 2015 r. Spowolnienie tempa gospodarki Chin skłoniło jednak rząd do trzykrotnego podwyższenia w tym roku planowanego budżetu kolei.

Ministerstwo planuje wydać w tym roku 630 mld juanów, otrzymało też zezwolenie na emisję więcej obligacji na sfinansowanie swych inwestycji. Rząd zatwierdził 25 projektów na kolei o wartości 157 mld dolarów, ale nie wiadomo, skąd weźmie te środki. W maju zapowiadał otwarcie sektora kolei dla prywatnych inwestycji na bezprecedensową skalę, ale prywatni inwestorzy traktują to sceptycznie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uruchomienie kolei zaplanowano na 26 grudnia dla uczczenia rocznicy urodzin Mao Tse-tunga.

W sobotę zorganizowano podróż dla dziennikarzy na ostatnim oddanym odcinku 693 km z Dworca Zachodniego w Pekinie do miasta Zhengzhou na południu. Pociąg przebył tę trasę w 2,5 godziny.

Pozostało 88% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy