Coraz więcej pasażerów kolei

Ponad 204,4 mln osób skorzystało z usług przewoźników kolejowych w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2012 roku. To, jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, o 4,4 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2011

Publikacja: 02.11.2012 08:04

Coraz więcej pasażerów kolei

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Rekordowy był czerwiec – wówczas wszyscy przewoźnicy przewieźli o prawie 8 proc. podróżnych więcej niż w czerwcu roku 2011. Udział w rynku Przewozów Regionalnych i PKP Intercity spada. W siłę rosną przewoźnicy samorządowi i ta tendencja ma się utrzymywać.

Od kilku lat marszałkowie powołują własne spółki i przekazują im obsługę kolejnych połączeń. Te, które wcześniej obsługiwały Przewozy Regionalne, obsługuje od grudnia 2008 r. spółka należąca do wszystkich 16 marszałków.

Jeszcze w ubiegłym roku Przewozy Regionalne obsługiwały 41,5 proc. rynku. Po dziewięciu miesiącach tego roku ich udział spadł do 37,25 proc., udział Kolei Dolnośląskich wzrósł dwukrotnie, wielkopolskich z 0,21 proc. do 1,28 proc, a Śląskich z 0,68 do 3,06 procent.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy z początkiem grudnia 2012 r. spółki marszałków dostaną kolejne zlecenia. Ile mniej pracy wykonają Przewozy Regionalne – jeszcze nie wiadomo. – Nie będziemy obsługiwać połączeń na Śląsku – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – Daleko nam do końcowych ustaleń z marszałkami, wszyscy poszukują najtańszych sposobów na realizacje przewozów. Marszałkowie mają mniej pieniędzy, do tego dochodzą prace remontowe prowadzone na torach, a to sprawia, że w wielu województwach, m. in. w Małopolsce, będzie uruchamianych mniej pociągów – dodaje Kuczewska-Łaska.

Władze województwa śląskiego zdecydowały się powierzyć obsługę wszystkich połączeń spółce Koleje Śląskie. Nastąpi to w grudniu tego roku. Umowa podpisana przez władze województwa z Kolejami Śląskimi obowiązuje do grudnia 2015 roku. Przez trzy lata Koleje Śląskie otrzymają z budżetu województwa ok. 470 mln zł dofinansowania.

Śląsk jest największym klientem Przewozów Regionalnych – w tym roku dotacja wyniosła 120 mln zł, w roku 2011 – 146,6 mln zł. Tymczasem druga w kolejności Małopolska w tym roku przeznaczyła na dotowanie swoich połączeń 92 mln zł.

Coraz aktywniejsze są Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie. Pierwszy pociąg Kolei Dolnośląskich wyruszył na trasę w 2008 roku. Obecnie szybobusy spółki kursują na sześciu trasach, m. in. z Wrocławia do Trzebnicy, z Legnicy do Wrocławia czy z Legnicy do Kłodzka przez Jaworzynę Śląską i Kamieniec Ząbkowicki.

Wielkopolska zaczęła od przekazania swojej spółce obsługi połączeń tras niezelektryfikowanych. – Województwo dysponowało taborem do obsługi tych tras. Kryterium przekazywania nam połączeń nie była ich rentowność – mówi Marek Nitkowski, wiceprezes Kolei Wielkopolskich.

– Wraz z nowym rozkładem jazdy w naszej ofercie pojawi się połączenie Kutno–Zbąszynek, które będzie obsługiwane nowymi szynobusami zakupionymi przez władze województwa za unijne dotacje. Zgodnie z umową będziemy je obsługiwać przez trzy lata. Od rozkładu jazdy 2013 – 2014 przejmiemy również kursowania na trasie Poznań–Gniezno – dodaje Nitkowski.

Rekordowy był czerwiec – wówczas wszyscy przewoźnicy przewieźli o prawie 8 proc. podróżnych więcej niż w czerwcu roku 2011. Udział w rynku Przewozów Regionalnych i PKP Intercity spada. W siłę rosną przewoźnicy samorządowi i ta tendencja ma się utrzymywać.

Od kilku lat marszałkowie powołują własne spółki i przekazują im obsługę kolejnych połączeń. Te, które wcześniej obsługiwały Przewozy Regionalne, obsługuje od grudnia 2008 r. spółka należąca do wszystkich 16 marszałków.

Pozostało 82% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek