Samotny jak LOT

Dziś LOT działa trochę samotnie. Nie będąc częścią dużej grupy kapitałowej ma ograniczone możliwości w reagowaniu na potrzeby klientów - mówi w wywiadzie dla Ekonomia24.pl wiceminister skarbu Rafał Baniak

Publikacja: 23.04.2012 10:00

Wiceminister skarbu Rafał Baniak

Wiceminister skarbu Rafał Baniak

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Wywiad dotyczy problemów firm z udziałem Skarbu Państwa z różnych gałęzi przemysłu. Dwa pytania poświęcone są sytuacji LOT. Przedrukowujemy je.

Karolina Baca: LOT prognozuje na ten rok zysk. Jest szansa na sprzedaż tego przewoźnika?

Rafał Baniak, wiceminister skarbu

: W liniach lotniczych trwa restrukturyzacja. W ciągu roku LOT będzie mieć najmłodszą flotę w Europie. W maju Eurolot dostanie pierwszego bombardiera, minimum trzy takie maszyny będą przed Euro 2012. Pamiętajmy, że w tym roku będą też pierwsze dreamlinery, po które jest spora kolejka. 29 maja rusza pierwsze połączenie do Pekinu, w planach są kolejne, do innych chińskich miast, ale też do Tokio. I to są nasze atuty.

Ale może być problem, bo inwestor branżowy może chcieć kupić pakiet większościowy, a mamy przecież tzw. Ustawę o LOT, nakazującą Skarbowi Państwa zachowanie takiego pakietu.

Rozważamy zmianę ustawy, by dostosować ją do standardów Unii Europejskiej. Chodzi o utrzymanie statusu przewoźnika wspólnotowego w rozumieniu przepisów Unii, tj. wymóg posiadania przez państwo członkowskie lub jego obywateli ponad 50 proc. udziałów bezpośrednio lub pośrednio przez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących.

Dziś LOT działa trochę samotnie. Nie będąc częścią dużej grupy kapitałowej ma ograniczone możliwości w reagowaniu na potrzeby klientów.

Wiele linii lotniczych decyduje się na fuzje, jako sposób na osiągnięcie synergii w zakresie przychodów i kosztów, jakie nie byłyby możliwe w wypadku sojuszów lub umów code share.

Na rynku europejskim jest nadpodaż linii lotniczych, trwają procesy konsolidacji, jak np. Air France z KLM, ale są i upadłości, np. Malev. Niektóre prognozy mówią, że przy wysokich cenach paliwa i minimalnych zyskach linii lotniczych, można się spodziewać dalszych upadłości, by cały biznes lotniczy mógł być opłacalny. Jednocześnie oficjalne prognozy wskazują na około czteroprocentowe tempo wzrostu popytu na przewozy pasażerskie na świecie.

Wywiad dotyczy problemów firm z udziałem Skarbu Państwa z różnych gałęzi przemysłu. Dwa pytania poświęcone są sytuacji LOT. Przedrukowujemy je.

Karolina Baca: LOT prognozuje na ten rok zysk. Jest szansa na sprzedaż tego przewoźnika?

Pozostało 88% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Brate.com - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości