Mniej CO2 na lotniskach

Osiem lotnisk europejskich nie szkodzi już środowisku – nie emitują CO2. Do tego samego dąży jeszcze 47 europejskich portów, w tym lotnisko Chopina w Warszawie

Publikacja: 20.03.2012 13:00

Mniej CO2 na lotniskach

Foto: Bloomberg

Lotnisko w Genewie montuje na dachu terminalu panele słoneczne. W Genewie 300 paneli o powierzchni 1,2 tys. m

2

będzie zmieniać ciepło słoneczne w energię używaną do prowadzenia działalności i tym samym ograniczy emisję CO

2

.

Lotnisko w Genewie w ubiegłym roku obsłużyło 13 mln podróżnych i prawie 190 tys. startów i lądowań.

Port w Szwajcarii nie jest jedynym, który zdecydował się na zamontowanie paneli słonecznych i korzystanie z energii odnawialnej. Na początku tego roku ponad 200 paneli zainstalowało lotnisko Birmingham w Wielkiej Brytanii. Ma to pozwolić zredukować emisję CO

2

o 22 tys. ton rocznie. Panele będą produkować energię elektryczną równą 40 tys. kilowatów rocznie. To tyle, ile zużywa w ciągu roku 12 gospodarstw domowych.

Oba porty lotnicze są jednymi z 55 europejskich lotnisk biorących udział w programie Airport Carbon Accreditation. Zorganizowało go ACI Europe (europejska gałąź zrzeszenia międzynarodowych Portów Lotniczych). Ma on na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jednym z uczestników jest port im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który emituje ok. 40 tys. ton CO

2

rocznie. – Zakończyliśmy pierwszy etap polegającym na zidentyfikowaniu wszystkich źródeł emisji. Kolejny to zmniejszenie i docelowo całkowita redukcja emisji CO

2

– wyjaśnia Przemysła Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska.

Spółki zarządzające portami, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, inwestują w pojazdy elektryczne i sięgają po energię odnawialną, np. montując panele słoneczne.

Lotniska, które zdecydowały się przystąpić do programu, już od 2008 r. zredukowały emisje dwutlenku węgla o 729,7 tys. ton. To tyle, ile rocznie do atmosfery wydziela 180 tys. samochodów.

Osiem lotnisk osiągnęło już poziom 3+, są określane jako neutralne dla środowiska. To dwa porty włoskie Linate i Malpensa w Mediolanie, dwa norweskie - Trondheim i Oslo - oraz cztery lotniska w Szwecji.

Jak przekonują eksperci ACI, osiągnięcie poziomu trzeciego to już nie tylko prestiż dla spółki zarządzającej portem i jej udziałowców, ale i konkretne korzyści finansowe dla samego portu (energia odnawialna jest tańsza), jak i dla spółek działających na jego terenie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay