Mniej CO2 na lotniskach

Osiem lotnisk europejskich nie szkodzi już środowisku – nie emitują CO2. Do tego samego dąży jeszcze 47 europejskich portów, w tym lotnisko Chopina w Warszawie

Publikacja: 20.03.2012 13:00

Mniej CO2 na lotniskach

Foto: Bloomberg

Lotnisko w Genewie montuje na dachu terminalu panele słoneczne. W Genewie 300 paneli o powierzchni 1,2 tys. m

2

będzie zmieniać ciepło słoneczne w energię używaną do prowadzenia działalności i tym samym ograniczy emisję CO

2

.

Lotnisko w Genewie w ubiegłym roku obsłużyło 13 mln podróżnych i prawie 190 tys. startów i lądowań.

Port w Szwajcarii nie jest jedynym, który zdecydował się na zamontowanie paneli słonecznych i korzystanie z energii odnawialnej. Na początku tego roku ponad 200 paneli zainstalowało lotnisko Birmingham w Wielkiej Brytanii. Ma to pozwolić zredukować emisję CO

2

o 22 tys. ton rocznie. Panele będą produkować energię elektryczną równą 40 tys. kilowatów rocznie. To tyle, ile zużywa w ciągu roku 12 gospodarstw domowych.

Oba porty lotnicze są jednymi z 55 europejskich lotnisk biorących udział w programie Airport Carbon Accreditation. Zorganizowało go ACI Europe (europejska gałąź zrzeszenia międzynarodowych Portów Lotniczych). Ma on na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jednym z uczestników jest port im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który emituje ok. 40 tys. ton CO

2

rocznie. – Zakończyliśmy pierwszy etap polegającym na zidentyfikowaniu wszystkich źródeł emisji. Kolejny to zmniejszenie i docelowo całkowita redukcja emisji CO

2

– wyjaśnia Przemysła Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska.

Spółki zarządzające portami, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, inwestują w pojazdy elektryczne i sięgają po energię odnawialną, np. montując panele słoneczne.

Lotniska, które zdecydowały się przystąpić do programu, już od 2008 r. zredukowały emisje dwutlenku węgla o 729,7 tys. ton. To tyle, ile rocznie do atmosfery wydziela 180 tys. samochodów.

Osiem lotnisk osiągnęło już poziom 3+, są określane jako neutralne dla środowiska. To dwa porty włoskie Linate i Malpensa w Mediolanie, dwa norweskie - Trondheim i Oslo - oraz cztery lotniska w Szwecji.

Jak przekonują eksperci ACI, osiągnięcie poziomu trzeciego to już nie tylko prestiż dla spółki zarządzającej portem i jej udziałowców, ale i konkretne korzyści finansowe dla samego portu (energia odnawialna jest tańsza), jak i dla spółek działających na jego terenie.

Lotnisko w Genewie montuje na dachu terminalu panele słoneczne. W Genewie 300 paneli o powierzchni 1,2 tys. m

będzie zmieniać ciepło słoneczne w energię używaną do prowadzenia działalności i tym samym ograniczy emisję CO

Pozostało 89% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek