Rok lotniczych bankructw

Od początku roku w Europie zbankrutowało już sześć linii lotniczych. Do kwietnia może ich być jeszcze więcej - przewidują eksperci

Publikacja: 04.02.2012 19:02

Rok lotniczych bankructw

Foto: Bloomberg

W tym roku, oprócz hiszpańskiego Spanairu i węgierskiego Malevu, wstrzymały operacje Czech Connect Airlines z bazą w Brnie, włoscy przewoźnicy Air Alps i Cargoitalia oraz  niemiecki Cirrus Airlines.— Bankructw będzie więcej, i to jeszcze do końca kwietnia - uważa brytyjski analityk rynku lotniczego Paul Sheridan z londyńskiego Ascenda.

Wszystkie te linie miały taki sam problem: brak pieniędzy i niemożność znalezienia inwestora. Przewoźnicy nie wytrzymują też konkurencji, szczególnie linii niskokosztowych, jak Ryanair, WizzAir, Vueling czy EasyJet.

One też natychmiast starają się zająć miejsce przewoźników, którzy wypadają z rynku. Ryanair, który dwa lata temu skasował rejsy z Budapesztu, teraz zapowiedział uruchomienie od kwietnia z  Budapesztu 26 dodatkowych połączeń. Wizzair, który z kolei cały ubiegły rok odbierał Malevowi pasażerów i zanotował 13-procentowy wzrost liczby pasażerów (do 1,4 mln) zapowiedział  zainwestowanie 700 mln euro na lotnisku Liszta w Budapeszcie.

Ożywił się także  Air Berlin, który za miesiąc stanie się członkiem sojuszu lotniczego Oneworld, tego samego, do którego należał upadły Malev. Od poniedziałku swoje usługi dla byłych klientów Malevu będą oferować British Airways i Finnair, także członkowie Oneworld. Nie będą to jednak bilety darmowe, choć po niskich (repatriacyjnych) taryfach.

Air Berlin od poniedziałku zaoferował za 49 euro loty na trasie Berlin - Budapeszt i  Budapeszt - Berlin. Wymiany biletu Malevu na Air Berlin z dopłatą będzie można dokonać do najbliższej środy włącznie.

Ruch po Spanairze przejęły Iberia i Vueling oraz linie z grupy Lufthansy.

W tej sytuacji rządy, które są właścicielami linii lotniczych - tak jest nadal między innymi  w Polsce, Czechach, Serbii - chcą jak najszybciej się ich pozbyć. W Polsce Ministerstwo Skarbu rozmawia z dwoma potencjalnymi inwestorami, w tym z Turkish Airlines, mocno zainteresowanymi rosnącym polskim rynkiem i LOT-em.

Czesi liczą na tych samych inwestorów, co upadły Malev - chińskie Hainan Airlines i hiszpański Vueling oraz, być może, Qatar Airways. Na razie linia pozbyła się 11 samolotów, a zbędnych pilotów i personel pokładowy przeniosła do taniej linii Holidays Czech Airlines, gdzie zarobki są znacznie niższe, niż w narodowym przewoźniku. Dzisiaj Czesi mają 31 maszyn, głównie airbusów 320 i 319, a zarząd jest zdania,że flota jest nadal zbyt duża. Dla porównania Malev miał 21 maszyn (boeingi 737 i bombardiery Q400), a Lot - 38 (boeingi,embraery i ATR-y).

W przyspieszonym tempie chcą sprzedać narodowego przewoźnika, JAT, władze Serbii. W tej chwili trwają negocjacje z grupą serbskich przedsiębiorców, którzy mogłyby przejąć połowę akcji przewoźnika. Jeden z potencjalnych właścicieli, Miordrag Kostic, do którego należy konglomerat rolniczy MK Group, nie ukrywa, że kieruje się wyłącznie altruizmem, nie rachunkiem ekonomicznym.

Władze serbskie oferowały wcześniej sprzedaż 51 proc. akcji JAT za 51 mln euro, ale Turkish Airlines i łotewski Baltic Aviation Systems wycofały się z rozmów. JAT ma dzisiaj 15 samolotów, zamówil jeszcze trzy. Liczba zatrudnionych ma zostać zmniejszona w najbliższym czasie z 1200 do 400.

W tym roku, oprócz hiszpańskiego Spanairu i węgierskiego Malevu, wstrzymały operacje Czech Connect Airlines z bazą w Brnie, włoscy przewoźnicy Air Alps i Cargoitalia oraz  niemiecki Cirrus Airlines.— Bankructw będzie więcej, i to jeszcze do końca kwietnia - uważa brytyjski analityk rynku lotniczego Paul Sheridan z londyńskiego Ascenda.

Wszystkie te linie miały taki sam problem: brak pieniędzy i niemożność znalezienia inwestora. Przewoźnicy nie wytrzymują też konkurencji, szczególnie linii niskokosztowych, jak Ryanair, WizzAir, Vueling czy EasyJet.

Pozostało 83% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek