Wielkie Jeziora do remontu

Rusza program unowocześnienia szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Będzie kosztować 181,5 miliona złotych

Publikacja: 07.03.2017 10:01

Wielkie Jeziora do remontu

Foto: Pixabay

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego i Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie przystępują do projektu budowy i przebudowy infrastruktury na szlakach wielkich jezior. Nakłady inwestycyjne wyniosą w sumie około 181,5 miliona złotych, z czego 154,3 miliona złotych to dofinansowanie z Unii. Prace są podzielone na trzy etapy.

Obecnie rozpoczyna się etap pierwszy i żeglarze, którzy planują w tym roku wakacje nad wielkimi jeziorami, muszą się liczyć pracami na nabrzeżach i w kanałach żeglugowych.

– To duże zadanie, warte prawie 28 miliona złotych – mówi o pierwszym etapie marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. – Przeznaczyliśmy na jego dofinansowanie ponad 23 miliony złotych z funduszy unijnych. Chodzi przede wszystkim o udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskiego i Tałt oraz przebudowę nabrzeża Jeziora Ryńskiego. Na tym etapie przeprowadzony zostanie remont śluzy Guzianka I i wybudowana nowa śluza Guzianki II. Zapowiadaliśmy tę inwestycję już wcześniej, bo jest ona ujęta w strategii dla wielkich jezior do roku 2020. Liczymy, że te działania usprawnią ruch wodny i żeglowność na tym wyjątkowym i chętnie uczęszczanym szlaku.

Pierwszy etap zawiera trzy główne zadania. Pierwsze realizowane jest od minionego roku w Mikołajkach. Polega na udrożnieniu najwęższej części szlaku poprzez przebudowę kładki dla pieszych oraz usunięcie elementów dawnego mostu ograniczających tor wodny.

Prace obejmują rozebranie istniejącej konstrukcji nośnej kładki i budowę nowej; przebudowę istniejących podpór w celu ich wykorzystania do nowej konstrukcji, oświetlenie oraz oznakowanie nawigacyjne kładki. Podwyższenie filaru i pylonu pozwali przemieszczać się swobodnie wyższym jednostkom pływającym.

– Nowa kładka dla pieszych została już w Mikołajkach wybudowana. Teraz w Rynie wykonywane jest drugie zadanie polegające na zagospodarowaniu linii brzegowej Jeziora Ryńskiego. Zostaną tam wykonane umocnienia, które zapobiegną erozji brzegu i umożliwią cumowanie łodzi. Powstaną też stanowiska dla obsługi jednostek pływających z infrastrukturą towarzyszącą. A to zapewni połączenie z wybudowaną ekologiczną mini przystanią żeglarską. Będą też schody oraz pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Władze Ryna i wykonawcy chcą skończyć inwestycje do lata, by wodniacy i goście miasta mogli korzystać bez przeszkód z nowej infrastruktury – mówi Paweł Czacharowski dyrektor biura stowarzyszenia w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie skupia 12 gmin i 4 powiaty: mrągowski, giżycki, węgorzewski i piski.

Zadanie trzecie, które będzie realizowane w pierwszym etapie obejmuje budowę śluzy łączącej jezioro Bełdany ze szlakiem żeglownym Jeziora Nidzkiego wraz z portami, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, przepławką dla ryb. Realizacja śluzy Guzianka II wiąże się także z rozbiórką istniejącego i budową nowego mostu na drodze Ruciane – Wejsuny.

– Najpierw na zostać zbudowana nowa śluza, tak by po zamknięciu starej na czas remontu, ruch jachtów odbywał się bez zakłóceń – zapewnia dyrektor stowarzyszenia.

W drugim etapie zostanie wykonana przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka, udrożniony Kanał Giżycki, przebudowane nabrzeża jezior: Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy na terenie Mikołajek, Giżycka, Ruchanego Nidy i Pisza.

Etap trzeci obejmuje modernizację zaplecze technicznego Jeziora Mikołajskiego i jeziora Niegocin. Będzie to m.in. remont śluzy i jazu w Kwiku, przebudowę umocnień trzech kanałów i rzeki Węgorapy.

Po zakończeniu w 2021 roku całego projektu Wielkie Jeziora Mazurskie staną się jeszcze atrakcyjniejsze turystycznie, na co liczą miejscowe samorządy i mieszkańcy okolicznych gmin.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego i Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie przystępują do projektu budowy i przebudowy infrastruktury na szlakach wielkich jezior. Nakłady inwestycyjne wyniosą w sumie około 181,5 miliona złotych, z czego 154,3 miliona złotych to dofinansowanie z Unii. Prace są podzielone na trzy etapy.

Obecnie rozpoczyna się etap pierwszy i żeglarze, którzy planują w tym roku wakacje nad wielkimi jeziorami, muszą się liczyć pracami na nabrzeżach i w kanałach żeglugowych.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Kolejne polskie miasta w przewodniku Michelina. „Imponująca oferta kulinarna”
Zanim Wyjedziesz
Winnice mają klaster. „Nie musimy jeździć do Toskanii. Bądźmy enoturystami w Polsce”
Zanim Wyjedziesz
Turyści wrócą do katedry Notre Dame. Jest termin ponownego otwarcia po pożarze
Zanim Wyjedziesz
Nitras: Bon turystyczny? Nie ma powodu, by do niego wracać, turystyka się odbiła
Zanim Wyjedziesz
Sześć krajów i tylko jedna wiza? Czy powstanie azjatycka strefa Schengen?