Towarzystwo Ubezpieczeń Europa przyjrzało się decyzjom Polaków dotyczącym wakacji. Jak wynika z badania „Morze czy góry?”, przeprowadzonego przez IMAS International, 88 procent ankietowanych planuje w tym roku pojechać na co najmniej czterodniowe wakacje. Połowa z nich chce jechać nad morze, natomiast na wyjazd w góry i nad jeziora decyduje się jedna trzecia respondentów. Morze zdecydowanie częściej wybierają młodzi ludzie, w wieku od 15 do 29 lat.
Dwie trzecie badanych zamierza spędzić wakacje w Polsce. Wyłącznie za granicę wybiera się 8 procent pytanych. 27 procent ankietowanych część letniego wypoczynku chce spędzić w kraju, a część za granicą. Prawie 80 procent przepytanych Polaków preferuje wyjazdy organizowane samodzielne. Wycieczki pakietowane przez biura podróży wybiera 6 procent uczestników badania.
Z analizy wynika, że najważniejsze dla Polaków na wakacjach jest oderwanie się od obowiązków i codzienności (77 procent wskazań), odzyskanie energii i zrelaksowanie się (76 procent) i spędzenie czasu z rodziną (56 procent). Doświadczenie czegoś nowego i ekscytującego jest ważne dla jednej trzeciej badanych. Dla starszych osób istotną motywacją jest poprawienie swojego stanu zdrowia, dla młodszych (zwłaszcza mężczyzn) – spędzenie czasu z przyjaciółmi.
Z badania wynika, że Polakom wyjeżdżającym na letni wypoczynek najbardziej zależy na dobrej i pewnej pogodzie (31 procent), atrakcjach turystycznych w pobliżu (29 procent) i komforcie zakwaterowania (25 procent).
Wybierając miejsce wyjazdu, badani – zwłaszcza młodsi – kierują się głównie ceną (64 procent). Ponad połowa respondentów opiera się głównie na własnym doświadczeniu z poprzednich wyjazdów, a 49 procent zwraca uwagę na jakość oferty. 40 procent polega na rekomendacjach swoich znajomych. Na ich sugestie szczególnie podatni są młodsi Polacy.