Eksperci zwracają uwagę na znaczny wzrost cen usług w branży HoReCa w ostatnich sezonach. Wynikają one dużego popytu i rekordowego zainteresowania Polską turystów zagranicznych, bardziej zasobnych finansowo. Dodatkowo wysoki kurs euro sprawia, że dla gości z zagranicy oferty wakacji w Polsce są jeszcze korzystniejsze.
– Mamy ogromny popyt na usługi turystyczne w Polsce, szczególnie gastronomiczne, więc cena szybuje w górę – opisuje Dominika Czechowska, menedżer kierunku turystyka i rekreacja w Wyżej Szkole Bankowej w Gdyni. – W ciągu ostatnich kilku latach Polacy kilkukrotnie zwiększyli wydatki na obszar usług HoReCa. Jak podają dane GUS to już 690 złotych rocznie na osobę. Choć obywatel Europy Zachodniej wydaje średnio 4500 złotych rocznie. Na ten moment ceny trochę za bardzo wywindowano. Z jednej strony, rozumiem właścicieli obiektów turystycznych i restauracji, którzy chcą wykorzystać chwilę i zarobić na turystach. To jest zrozumiałe ze względów ekonomicznych. Jeżeli natomiast chodzi o gości z Polski, dobrze byłoby się zastanowić, co stanie się za kilka lat. Jeżeli polscy turyści nauczą się korzystania z usług turystycznych za granicą, bo u nas będzie za drogo, to po prostu tutaj nie wrócą. Będą spędzali wakacje w miejscach, gdzie mają gwarancję pogody, czyli na przykład w Chorwacji czy Hiszpanii – dodaje.
Zdaniem ekspertki największym obok pogody wyzwaniem dla krajowej turystyki będzie w tym roku rynek pracy. Sektor turystyczny jest jednym z największych w Polsce pracodawców, zwłaszcza na Pomorzu.
– Sezonowość powoduje, że przedsiębiorcy chcą szybko pozyskać pracownika. Zaczynają się walki obiektów turystycznych o kadry. Dochodzi do tego, że są pojawiają się oferty pracy dla kelnerów za 30 złotych za godzinę. To bardzo wysokie stawki. Wczoraj otrzymałam prośbę od jednego z obiektów o pomoc w natychmiastowym znalezieniu 17 osób. Dla kierunków turystycznych uczelni wyższych oznacza to rekordowe nabory studentów. Młodzi ludzie wiedzą, że w turystyce jest praca i to jeszcze dobrze płatna – ocenia Dominika Czechowska.
Z raportu „A Land of Opportunity. Poland Hotel Market Snapshot” firmy doradczej Christie&Co. wynika, że polski rynek hotelowy notuje wzrost nieprzerwanie od kilku lat. W latach 2006–2015 liczba turystów korzystających z usług hoteli zwiększyła się w Polsce o 86 procent, natomiast krajowa baza noclegowa urosła o 80 procent. W efekcie z końcem 2015 roku w Polsce działało 2316 hoteli, z których większość to obiekty trzygwiazdkowe.