Małopolska z milionem nowych turystów

W 2017 roku Małopolskę odwiedziło 15,9 miliona ludzi, o milion więcej niż rok wcześniej. W sumie wydali oni prawie 13,5 miliarda złotych – podają autorzy raportu o ruchu turystycznym w regionie

Publikacja: 17.01.2018 09:49

fot. malopolska.pl

fot. malopolska.pl

Foto: materiały prasowe

– Liczba odwiedzających Małopolskę rośnie od 2009 roku. Dokładnie rok temu podczas konferencji podsumowującej 2016 rok wyraziłem przekonanie, że Światowe Dni Młodzieży przyczynią się do stałego wzrostu zainteresowania Małopolską. I faktycznie – dziś widzimy tego efekty: kolejny rekord turystyczny pokazuje, że informacja o Małopolsce jako regionie wartym odwiedzenia poszła w świat – mówi cytowany w raporcie Leszek Zegzda, odpowiedzialny w zarządzie województwa m.in. za turystykę. Jak dodaje, liczba odwiedzających Małopolskę wzrosła rok do roku o 7,1 procent.

Spośród prawie 16 mln ludzi, którzy odwiedzili Małopolskę w 2017 roku, 12,3 miliona spędziło w regionie przynajmniej jedną noc (wzrost o 6,7 procent rok do roku). Goście wydali łącznie prawie 13,5 miliarda złotych (wzrost o 3,6 procent rok do roku). Odwiedzający z kraju zostawili w Małopolsce 8,8 mld złotych, a z zagranicy – 4,7 mld złotych. Analiza średnich wydatków na osobę pokazuje, że przyjezdni z zagranicy zostawiali w Małopolsce po około 1400 złotych, a turyści z kraju – po 766 złotych.

Brytyjczycy najliczniejsi

W zeszłym roku do Małopolski przyjechali goście z 57 państw. Najliczniejsi byli przedstawiciele Wielkiej Brytanii (17,1 procent), Niemiec (13,3 procent), Włoch (7,1 procent) i Francji (6,8 procent). W przypadku tych dwóch ostatnich krajów liczba odwiedzających rośnie od 2014 roku. Na dalszych miejscach zestawienia znalazły się: Hiszpania (5 procent), Holandia (4,4 procent), Ukraina (4 procent) i Irlandia (3,9 procent).

W interesach lub na urlop najliczniej podróżują po regionie sami Małopolanie (25,8 procent), goście ze Śląska (13,5 procent), Mazowsza (12,6 procent) i z Dolnego Śląska (5,7 procent). Najmniej gości przyjechało zaś z Podlasia (1,8 procent).

Zarówno odwiedzający z Polski, jak i zagranicy, deklarowali, że przyjechali do Małopolski przede wszystkim po to, aby wypocząć. W czołówce powodów, dla których odwiedzano ten region, jest też zwiedzanie zabytków i aktywny wypoczynek. Autorzy raportu szacują, że w pierwszym kwartale 2017 roku z oferty narciarskiej regionu skorzystało ok. 1,9 mln ludzi, czyli o 400 tys. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

Turystów zagranicznych do Małopolski przyciągała natomiast przede wszystkim możliwość zwiedzania zabytków, odwiedzin u krewnych czy znajomych a także chęć skorzystania z oferty rozrywkowej. Autorzy raportu podają, że 74 procent odwiedzających region miało mniej niż 45 lat. W przypadku gości z zagranicy poniżej 35 lat miało zaś 53 procent ankietowanych.

Kraków bezkonkurencyjny

Odwiedzający krajowi, pytani o najbardziej atrakcyjne miejsca w regionie, wskazywali najczęściej na jego stolicę – Kraków. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też: Zakopane, małopolskie góry, kopalnia soli w Wieliczce, Muzeum Auschwitz-Birkenau i Krynica-Zdrój.

Także dla gości spoza Polski kluczową atrakcją regionu był Kraków (90 procent ankietowanych). Drugie miejsce zestawienia należy do Zakopanego, a trzecie do Wieliczki.

Z badań wynika, że prawie 99 procent tych, którzy odwiedzili region w zeszłym roku, poleciłoby pobyt w Małopolsce swoim bliskim, a ponad 97 procent chce tu przyjechać ponownie. Zastrzeżenia co do jakości wypoczynku miało mniej niż 1 procent ankietowanych.

Badania ułatwiają rozwój

– Badanie ruchu turystycznego prowadzimy w Małopolsce od 14 lat. Dzięki temu mamy doskonałą wiedzę nie tylko na temat zadowolenia odwiedzających, ale też na temat zachodzących zmian. To istotne dane dla nas i dla przedstawicieli branży turystycznej, którzy mogą dostosować swoją ofertę do nowych wymagań odwiedzających – podkreśla cytowana w raporcie Dorota Skotnicka, zastępca dyrektora departamentu turystyki i sportu w Urzędzie Marszałkowskich Województwa Małopolskiego.

Raport za 2017 rok został przygotowany w oparciu o badania, które były prowadzone w głównych atrakcjach turystycznych regionu (łącznie 29 lokalizacji) na podstawie wywiadów kwestionariuszowych na próbie 6664 odwiedzających. Badania zrealizowało konsorcjum dwóch firm: Pracownia Analiz Społecznych IPSYLON Iwona Żuk i Pracownia Badawcza BOSQO Hubert Kawalec.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Wjazd do Unii Europejskiej po staremu. System autoryzacji ETIAS nie jest jeszcze gotowy
Zanim Wyjedziesz
Drożeje największa atrakcja turystyczna Pienin. W wakacje cena przekroczy 100 złotych
Zanim Wyjedziesz
Warszawa zyska nową atrakcję turystyczną. „Wejdzie z nią na światową scenę”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Zanim Wyjedziesz
Sztorm Olivier uderzył w Lanzarote – skutki w turystyce nawet przez kilka miesięcy