Berlin zaprasza turystów do muzeów. Liczy też na Polaków. „W polskim rynku jest jakość”

Muzea, sztuka, rzemiosło i kuchnia to najważniejsze tematy działań promocyjnych Berlina w tym roku. Stolica Niemiec chce przypomnieć turystom o swoich największych atrakcjach.

Publikacja: 27.02.2025 15:52

O tegorocznej ofercie turystycznej Berlina opowiedzieli na spotkaniu w warszawskiej Fabryce Czekolad

O tegorocznej ofercie turystycznej Berlina opowiedzieli na spotkaniu w warszawskiej Fabryce Czekolady Wedla dyrektor ds. rynków i mediów w Visit Berlin Catarina Erceg i rzecznik prasowy tej organizacji Christian Tänzler

Foto: Nelly Kamińska

Przedstawiciele organizacji Visit Berlin odwiedzili wczoraj Warszawę, by opowiedzieć dziennikarzom o turystycznych planach. Spotkanie nieprzypadkowo odbyło się w Fabryce Czekolady Wedla - gastronomia i produkty tradycyjne to jeden z najważniejszych wątków tegorocznej promocji stolicy Niemiec. Ponadto, jak podkreślała dyrektor ds. rynków i mediów w Visit Berlin Catarina Erceg, miejsce to łączy stolice Polski i Niemiec, bowiem założyciel słynnego zakładu cukierniczego Karol Wedel już jako doświadczony cukiernik przybył do Warszawy właśnie z Berlina.

- Czy ludzie znają największe atrakcje Berlina? - pytała Erceg. Odpowiedź na to pytanie nie musi wcale brzmieć „tak”. - Dlatego po ubiegłorocznych obchodach 35-lecia upadku muru berlińskiego i mistrzostwach Europy w piłce nożnej zdecydowaliśmy się powrócić do korzeni - mówiła dyrektor.

Do korzeni, czyli przede wszystkim do sztuki. W tym roku (a w sumie przez pięć kolejnych lat) Berlin świętować będzie 200-lecie Wyspy Muzeów (Berliner Museumsinsel). Ten wielki kompleks muzealny, zajmujący część wyspy Spreeinsel między Sprewą a kanałem Spreekanal, składa się z pięciu muzeów: Muzeum Bodego (Bodemuseum), Muzeum Pergamońskiego (Pergamonmuseum, obecnie zamknięte z powodu prac remontowych), Nowego Muzeum (Neues Museum), Starej Galerii Narodowej (Alte Nationalgalerie) i Starego Muzeum (Altes Museum) - najstarszego muzeum w Berlinie. Prezentują one głównie znaleziska archeologiczne i dzieła sztuki z różnych okresów. Od 1999 roku Wyspa Muzeów figuruje na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Czytaj więcej

Niemcy: Turystyka przyjazdowa będzie rosnąć. Prognoza lepsza od średniej światowej

- Berlin nie byłby Berlinem bez zabawy - kontynuowała Catarina Erceg. Latem na Wyspie Muzeów, na dziedzińcu kolumnadowym (Colonnade Courtyard), od czwartku do niedzieli odbywać się będą potańcówki pod gołym niebem.

Za kilka dni na Petriplatz na Wyspie Muzeów, w miejscu, w którym odkryto fundamenty średniowiecznego miasta, otworzy się Petri Berlin - centrum archeologiczne dające wgląd we wczesną historię miasta.

Wśród innych godnych polecenia muzeów Erceg wymienia Forum Humboldta (mieści cztery instytucje, w tym Muzeum Etnologiczne i Muzeum Sztuki Azjatyckiej), Berlinische Galerie z kolekcją berlińskiej sztuki współczesnej i Muzeum Fotografii.

Kolejną atrakcją, którą Berlin będzie promował w tym roku, są wyspy. Jest ich w Berlinie mnóstwo, a każda ma swoje unikatowe atrakcje i historię.

Berlin zachęca również w tym roku do odkrywania jego dziedzictwa przemysłowego.

- W Berlinie powstały takie zakłady jak Siemens czy AEG, a także wiele innych firm, które wyniosły się potem z miasta i o których nikt już nie pamięta. Pozostały po nich budynki przemysłowe, które łączą dziś tematyczne szlaki rowerowe - mówił rzecznik prasowy Visit Berlin Christian Tänzler.

Czytaj więcej

Sukces niemieckich biur podróży, pomogło im bankructwo konkurenta. TUI na czele

Berlin gwiazdą europejskiej gastronomii

Berlin można również przemierzać szlakiem kulinarnym.

- Przez wiele lat Berlin był gastronomiczną pustynią, kojarzącą się z currywurstem, kebabem i niczym więcej. Dzisiaj jest jedną z kulinarnych gwiazd Europy, tak zresztą jak Warszawa, która w ostatnich latach fantastycznie się rozwinęła. Berlin ma 21 restauracji z łącznie 28 gwiazdkami Michelina. Mieszkają tu przedstawiciele 187 narodowości, można więc spróbować specjałów ze wszystkich zakątków świata - opowiadał Christian Tänzler.

W tym roku Berlin chwalić się będzie swoim rzemiosłem, wytwórstwem (np. perfum czy przedmiotów wykonanych z materiałów z recyklingu) i produktami spożywczymi (w mieście znajduje się słynna fabryka marcepanu marki Ohde).

Wiele z tych lokalnych wytwórni oferuje różnego rodzaju warsztaty, które są ważnym elementem oferty turystycznej, bo turyści, jak podkreśla Catarina Erceg, chcą „doświadczać” i „poznawać głębiej” to, co lokalne.

Polacy piątą najliczniejszą nacją w Berlinie

W 2024 roku Berlin odwiedziło ponad 12 milionów turystów, którzy wykupili ponad 30 milionów noclegów (do tych statystyk wchodzą wyłącznie noclegi w hotelach). Średni czas pobytu wyniósł nieco ponad dwa dni.

- Nie był to nasz najlepszy rok, mimo to bardzo cieszymy się z tych wyników. Berlin utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych miast w Europie, obok Londynu, Paryża, Rzymu czy Barcelony. W tym roku prognozujemy wzrost o około 2-3 procent, czyli dokładnie taki, jakiego sobie życzymy - mówi Catarina Erceg.

Najlepszym rokiem w historii berlińskiej turystyki był 2019 z 34 milionami noclegów.

Z kolei Polacy wykupili w ubiegłym roku ponad 600 tysięcy noclegów (o 4 procent więcej niż w 2023 roku), co daje im piąte miejsce w rankingu. Polska wyforsowała się niespodziewanie na tę pozycję po wybuchu pandemii, wcześniej znajdowała się w okolicach 10. miejsca.

Czytaj więcej

Rekord Polaków w Hiszpanii. „Dużo zwiedzają i dużo wydają. Takich turystów chcemy gościć”

- Myśleliśmy, że to chwilowy trend i po pandemii wszystko wróci do normy, ale tak się nie stało. Polska nadal jest w pierwszej piątce, co bardzo nas cieszy. Polski rynek jest dla nas bardzo ważny - przede wszystkim dlatego, że Polacy to nasi sąsiedzi, ale także z uwagi na zrównoważony rozwój. Z Polski do Berlina nie trzeba lecieć samolotem, można przyjechać samochodem, autokarem lub pociągiem. Poza tym dostrzegamy w polskim rynku jakość - Polacy przyjeżdżają do Berlina nie po to, żeby zaraz z niego uciekać, ale intensywnie korzystają z atrakcji miasta, chodzą do muzeów i restauracji - mówi Catarina Erceg.

- Będziemy kontynuować współpracę z polskimi mediami. Planujemy kampanię promującą podróże koleją, chcemy też zaproponować Polakom odkrywanie Berlina od bardziej luksusowej strony - dodaje.

Przedstawiciele organizacji Visit Berlin odwiedzili wczoraj Warszawę, by opowiedzieć dziennikarzom o turystycznych planach. Spotkanie nieprzypadkowo odbyło się w Fabryce Czekolady Wedla - gastronomia i produkty tradycyjne to jeden z najważniejszych wątków tegorocznej promocji stolicy Niemiec. Ponadto, jak podkreślała dyrektor ds. rynków i mediów w Visit Berlin Catarina Erceg, miejsce to łączy stolice Polski i Niemiec, bowiem założyciel słynnego zakładu cukierniczego Karol Wedel już jako doświadczony cukiernik przybył do Warszawy właśnie z Berlina.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Koloseum, Krzywa Wieża, most Rialto? Co najchętniej odwiedzają turyści we Włoszech?
Zanim Wyjedziesz
Nowa atrakcja na mapie Pragi – mistrz europejskiej secesji w barokowym pałacu
Zanim Wyjedziesz
Santoryn zbroi się na wypadek trzęsienia ziemi. Powstanie port ewakuacyjny
Zanim Wyjedziesz
Ukraińska firma buduje przy granicy z Polską ośrodek narciarski. 1,5 mld euro na hotele
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”