Rekord Polaków w Hiszpanii. „Dużo zwiedzają i dużo wydają. Takich turystów chcemy gościć”

Ostatnie lata były fantastyczne dla turystyki przyjazdowej z Polski - mówią przedstawiciele hiszpańskiej turystyki. W zeszłym roku liczba Polaków wypoczywających w Hiszpanii przekroczyła rekordowe 2,4 miliona. Pod względem wydatków na tle innych unijnych nacji wypadli oni najlepiej. Na Costa Blanca przodują z kolei w kupowaniu mieszkań.

Publikacja: 26.02.2025 08:39

W konferencji wzięli udział (od lewej) dyrektor Turismo Costa Blanca José Francisco Mancebo Aracíl,

W konferencji wzięli udział (od lewej) dyrektor Turismo Costa Blanca José Francisco Mancebo Aracíl, szef marketingu Turismo Costa Blanca Hécor Frías Beneyto, radca ds. turystyki ambasady Hiszpanii w Warszawie Claudio Andrade Lucena i dyrektor ds. komunikacji w Wizz Airze Andras Rado

Foto: Nelly Kamińska

Ubiegły rok był dla hiszpańskiej turystyki rekordowy - pierwszy raz liczba turystów zagranicznych przekroczyła 90 milionów, dokładnie o 3,8 miliona. To wynik o 10 procent lepszy od ubiegłorocznego.

Coraz wyżej w turystycznych rankingach Hiszpanii pnie się Polska, która jest obecnie 10. rynkiem przyjazdowym w skali globalnej, a także pierwszym w Europie pod względem dynamiki wzrostu. W sezonie letnim 2024 polski rynek urósł o 30 procent względem poprzedniego lata, a w sezonie zimowym (od stycznia do kwietnia) wzrost był nawet większy i wyniósł 40 procent.

Ogółem liczba polskich turystów w Hiszpanii przekroczyła 2,4 miliona. Dla porównania w najlepszym dla turystyki roku 2019 do Hiszpanii pojechało niecałe 1,4 miliona Polaków.

Foto: Turespaña

Tymi danymi podzielił się wczoraj z dziennikarzami radca ds. turystyki ambasady Hiszpanii w Warszawie Claudio Andrade Lucena. Na spotkanie przybyli również przedstawiciele Patronato Provincial de Turismo de la Costa Blanca (w skrócie Turismo Costa Blanca, organ odpowiedzialny za promocję tego regionu turystycznego, powołany przez radę prowizji Alicante), a także reprezentant linii lotniczej Wizz Air.

- Ostatnie lata były fantastyczne dla turystyki przyjazdowej z Polski, oczekujemy, że w kolejnych latach, dzięki świetnej łączności lotniczej i dużemu popytowi, będzie ona dalej rosła - kontynuował Claudio Andrade Lucena.

Co ważne, podkreślił radca, ruch turystyczny z Polski rozkłada się coraz bardziej równomiernie na przestrzeni całego roku.

Czytaj więcej

Polacy podbijają Hiszpanię. 30 procent więcej turystów, 3 miliardy zostawionych euro

65 procent Polaków przyjeżdża do Hiszpanii indywidualnie, a 35 procent z biurami podróży. Proporcje te w ostatnich latach nie zmieniały się zasadniczo.

W ubiegłym roku Polacy najchętniej podróżowali na Wyspy Kanaryjskie (22,3 procent), a w następnej kolejności do Walencji (18,5 procent), Andaluzji (18,4 procent), Katalonii (17,7 procent) i na Baleary (15,2 procent).

Główne zajęcia Polaków to zwiedzanie miast (79 procent), plażowanie (78 procent), zakupy (64 procent) i korzystanie z uroków przyrody (64 procent).

Polacy wydają najwięcej

Najciekawsze są jednak statystyki dotyczące wydatków, które są równie ważne, jeśli nie ważniejsze niż liczba turystów, wskazywał Lucena. Polacy wydają w Hiszpanii średnio 189 euro dziennie - więcej niż Irlandczycy (178 euro), Brytyjczycy, Holendrzy (po 176 euro), Niemcy (165 euro) i w ogóle najwięcej ze wszystkich nacji Unii Europejskiej.

Foto: Turespaña

- Oczywiście te dane przyciągają uwagę hiszpańskich regionów i firm turystycznych, które postrzegają Polskę jako rynek z ogromnym potencjałem - mówił Claudio Andrade Lucena.

Jak dodał, tak duże wydatki Polaków są związane z ich ponadprzeciętną aktywnością - Polacy nie lubią siedzieć cały czas w hotelu, ale wypożyczają samochody i objeżdżają okolicę. Odwiedzają sąsiednie miasta, winnice, muzea, robią zakupy, lubią też spędzać czas aktywnie, na przykład na rowerze albo górskim szlaku. To, zdaniem radcy, wyróżnia Polaków spośród innych nacji i sprawia, że są oni bardzo pożądanymi turystami, odegrają także kluczową rolę w nowej strategii zrównoważonego rozwoju Hiszpanii, głoszonej pod koniec zeszłego roku.

Czytaj więcej

Katalonia czyści Airbnb z nielegalnych mieszkań dla turystów

Takich właśnie turystów chciałby gościć Costa Blanca. Region Walencja, którego częścią jest Costa Blanca, zanotował w ubiegłym roku duży wzrost turystyki przyjazdowej, głównie dzięki świetnym wynikom lotniska w Alicante.

- Jest to piąte największe lotnisko w Hiszpanii i najlepiej skomunikowane z Polską, można na nie przylecieć z 10 lub 11, w zależności od sezonu, polskich miast. Loty z Polski na Costa Blanca startują co dwie godziny - mówił szef marketingu Turismo Costa Blanca Hécor Frías Beneyto.

W ubiegłym roku na trasach z Polski do Alicante podróżowało w obie strony prawie 840 tysięcy pasażerów (o 57,2 procent więcej niż w 2023 roku). W tym roku w sprzedaży będzie 890 tysięcy miejsc.

W 2024 roku Costa Blanca odwiedziło w sumie prawie 8 milionów zagranicznych turystów, którzy wykupili 81,7 miliona noclegów. Średni czas ich pobytu wyniósł 10,2 nocy, a średnie dzienne wydatki 130 euro.

Polacy wypoczywają i inwestują na Costa Blanca

Dane na temat wyników Polaków przekazał dyrektor Turismo Costa Blanca José Francisco Mancebo Aracíl.

- Na Costa Blanca wypoczywało 330 tysięcy Polaków, co plasuje Polskę w grupie najważniejszych rynków europejskich. Co więcej, Polacy zostają u nas znacznie dłużej niż przeciętni turyści, bo ponad 19 dni - podkreślał dyrektor. Z kolei średnie dzienne wydatki Polaków wyniosły 133,7 euro.

33,2 procent polskich turystów zatrzymało się w hotelu (Costa Blanca ma 388 hoteli z 73 tysiącami łóżek, duża ich część, jak zapewniają przedstawiciele Turismo Costa Blanca, została w czasie pandemii odświeżona), 22,5 procent w wynajętym domu, 24,3 procent u rodziny lub znajomych, a 19,2 procent we własnym mieszkaniu.

- Polacy przyjeżdżają bowiem do nas nie tylko w celach turystycznych, ale także inwestycyjnych. Od 2010 roku kupili ponad 29 tysięcy nieruchomości - pod tym względem plasują się na drugim miejscu, po Brytyjczykach - mówił José Francisco Mancebo Aracíl. Własne lokum skłania z kolei do dłuższych pobytów.

Od 2010 roku do czerwca 2024 roku cudzoziemcy kupili na Costa Blanca w sumie ponad 273 tysiące nieruchomości.

Czytaj więcej

Mieszkańcy Gran Canarii: Stop hotelom, wystarczy tej turystyki!

W prowincji Alicante znajduje się 69 plaż oznaczonych Błękitną Flagą - to prawie 11 procent wszystkich hiszpańskich plaż z tym certyfikatem.

- Ale plaże to nie wszystko. Alicante jest jedną z najbardziej górzystych prowincji Hiszpanii, z 40 szczytami o wysokości powyżej 1000 metrów, przy czym morze i góry znajdują się w bliskiej odległości od siebie. W głębi lądu można uprawiać turystykę pieszą i rowerową, zwiedzać miasteczka, próbować lokalnej kuchni. Mamy pięć obiektów figurujących na liście światowego dziedzictwa UNESCO, szlak zamków i szlak winny. Ważną częścią naszego dziedzictwa jest gastronomia z jej sztandarowym daniem - paellą, Co więcej, Costa Blanca jest kierunkiem całorocznym. Dziś w Alicante są 23 stopnie Celsjusza, sprawdziłem - zachwalał Hécor Frías Beneyto.

Costa Blanca jest więc niemal skrojona na potrzeby polskiego turysty, który ceni sobie różnorodność, dodał.

Foto: Turismo Costa Blanca

Turismo Costa Blanca chce zintensyfikować działania promocyjne na polskim rynku.

- Co najmniej dwa-trzy razy w roku będziemy uczestniczyć w wydarzeniach B2B w Polsce - zapowiada José Francisco Mancebo Aracíl.

- Zawsze tłumaczyliśmy wszystkie materiały promocyjne na angielski, francuski i niemiecki, teraz, kiedy Polska zmierza ku pierwszej trójce naszych najważniejszych rynków, zamierzamy je przetłumaczyć także na polski - dodaje.

Hiszpanie też latają do Polski

W turystycznym sukcesie Hiszpanii swój udział ma też Wizz Air.

- Niemal spadłem z krzesła, widząc wynik 94 miliony turystów. Pamiętam, że w ubiegłym roku wyniósł on 84 miliony. Cieszę się, że też przyczyniliśmy się do tego wzrostu - mówił dyrektor ds. komunikacji w Wizz Airze Andras Rado.

Przewoźnik obsługuje 25 tras z Polski do Hiszpanii. Do Alicante lata z Warszawy, Katowic i Gdańska.

- Wizz Air nie tylko wozi Polaków do Hiszpanii, ale też Hiszpanów do Polski. To jest ruch obustronny, co nas bardzo cieszy - zaznaczył Rado.

Czytaj więcej

Będzie nowe połączenie lotnicze z Polski do Hiszpanii. Zorganizuje je biuro podróży

W Hiszpanii przewoźnik obecny jest na 16 lotniskach - w 2025 roku będzie z nich latał na 80 trasach do 22 miejsc w 11 krajach, oferując łącznie 10 milionów miejsc w samolotach.

- W Polsce jesteśmy drugą największą linią lotniczą (po Ryanairze - red.). Na polskich lotniskach bazujemy 29 samolotów, latamy do 78 miejsc w 28 krajach. Mamy 25-procentowy udział w polskim rynku, ale naszym celem jest jego zwiększenie - mówi dyrektor ds. komunikacji w Wizz Airze Andras Rado.

- PKB Polski rośnie, szybciej niż krajów Europy Zachodniej, zarobki Polaków też, a to oznacza, że będzie większe zapotrzebowanie na wyjazdy wypoczynkowe i loty. 1 procent wzrostu PKB przekłada się na 2 procent wzrostu podróży - dodaje.

W tym roku Wizz Air chce sprzedać 15,5 miliona miejsc na trasach z i do Polski.

Przewoźnik lata w sumie na ponad 800 trasach do 200 miejsc w ponad 50 krajach. Jego flota liczy 229 airbusów, za sześć-osiem lat będzie liczyć 500 maszyn. Przewoźnik utrzymuje 32 bazy w 16 krajach. W ubiegłym roku obsłużył 62,8 miliona pasażerów.

- Rośniemy jak hiszpańska turystyka - zakończył Andras Rado.

Ubiegły rok był dla hiszpańskiej turystyki rekordowy - pierwszy raz liczba turystów zagranicznych przekroczyła 90 milionów, dokładnie o 3,8 miliona. To wynik o 10 procent lepszy od ubiegłorocznego.

Coraz wyżej w turystycznych rankingach Hiszpanii pnie się Polska, która jest obecnie 10. rynkiem przyjazdowym w skali globalnej, a także pierwszym w Europie pod względem dynamiki wzrostu. W sezonie letnim 2024 polski rynek urósł o 30 procent względem poprzedniego lata, a w sezonie zimowym (od stycznia do kwietnia) wzrost był nawet większy i wyniósł 40 procent.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Amerykański magazyn zachwala Warszawę. „Zabytki, kulinaria, nowoczesne cuda”
Nowe Trendy
Kampania promocyjna Polski w USA. Dla „zamożnych i świadomych kulturowo” Amerykanów
Nowe Trendy
Niedrogi wiosenny urlop z rodziną? Amerykańska mama czworga dzieci poleca Polskę
Materiał Promocyjny
Potrzebne są pilne ustalenia z KOWR w sprawie dalszych losów dzierżawy gruntów
Nowe Trendy
Niemcy: Turystyka przyjazdowa będzie rosnąć. Prognoza lepsza od średniej światowej
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”