W biurach podróży czas Egiptu i Kanarów

PZOT

Pierwszy tydzień października, mimo ciepłej pogody, należał do tygodni, w których turyści odwiedzali biura podróży liczniej niż przed rokiem. Coraz częściej sięgali po wyjazdy do Egiptu i na Wyspy Kanaryjskie

O 12,3 procent wzrosła liczba klientów, którzy kupili wyjazd z biurem podróży w 40. tygodniu tego roku – podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. I nie chodzi o oferty na zimę lub na lato przyszłego roku, ale o podróże w ramach sezonu trwającego jeszcze do 31 października. Najmocniej skoczyła liczba zainteresowanych wycieczkami autokarowymi – o 26,3 procent. W drugiej kolejności klienci wybierali imprezy lotnicze – wzrost o 12,8 procent. Na trzecim miejscu, ale też ze wzrostem, 0,6 procent, znalazły się same noclegi (tzw. dojazd własny).

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Nadal najpopularniejsza była Grecja, przy czym na placu boju zostały już tylko cztery kierunki: Kreta (Heraklion i Chania), Rodos, Zakintos i Kos. Na drugie miejsce awansował Egipt, przeskakując Turcję. Dalej znalazły się Hiszpania, Cypr, Tunezja, Portugalia (wyprzedziła Włochy) i Włochy. Stawkę zamknęły tym razem Madagaskar (tydzień temu miejsce dziewiąte zajmowały Wyspy Zielonego Przylądka) i Maroko.

W pierwszej dziesiątce widać wyraźny wzrost znaczenia Egiptu – wśród poszczególnych kierunków zaraz za pierwszą Antalyą znalazły się Hurghada i Marsa Alam. Do czołówki oprócz wspomnianych wysp greckich trafiły też trzy Wyspy Kanaryjskie: Fuerteventura, Teneryfa i Gran Canaria.

Czytaj: „W biurach podróży grecka masakra cenowa”.

Jeśli chodzi o średnie ceny, to spadały tylko niektóre. Największy ubytek PZOT zanotował w wypadku Majorki i było to 9 procent – z 1727 złotych do 1570 złotych. Warto pamiętać, że ten kierunek tydzień wcześniej stracił aż 17,2 procent wartości. O 6 procent przeceniony został tunezyjski Monastyr, z 1776 złotych do 1668 złotych. Znaczący, bo 5,6-procentowy, spadek ceny widać też było odnośnie Chanii. Średnia cena w jej wypadku zatrzymała się na 1729 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Po tych ruchach skumulowana nadwyżka klientów nad poprzednim rokiem wynosiła – pokazuje PZOT – 19,7 procent. A jeśli wyodrębnić same wyjazdy samolotowe, to 22,76 procent.

*Raport obejmuje 40. tydzień roku, czyli okres od 1 do 7 października 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Łódzki andel’s hotelem z pomysłem 10-lecia

Nagrodę specjalną, wyłanianą spośród zwycięzców poprzednich 10 edycji konkursu na „Hotel z pomysłem”, otrzymał ...

Asolo we Włoszech: Baseny tylko dla hoteli

Baseny marnują wodę i psują krajobraz – stwierdził burmistrz miasteczka Asolo na północy Włoch, ...

Antalya pobiła własny rekord w turystach

Ponad 11 milionów turystów przyjechało do regionu Antalyi w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku. ...

Fake news? Bruksela żąda od Polski wycofania się ze 180 dni

Polska ma czas do 2 czerwca, żeby dostosować się do unijnych zasad, które gwarantują ...

Ryanair gotów płacić odszkodowania

Kłopoty irlandzkiej linii odczuje 1,5 tysiąca polskich pasażerów, którzy kupili bilety na loty do ...

Muzea wspólnie opowiedzą o Wiśle

Wystawy, zajęcia edukacyjne i publikacje składają się na projekt „Muzea Szlaku Wisły”. W inicjatywę ...