PZOT: Egipt wraca na podium

PZOT

Z wakacyjnych kierunków ulubionych przez Polaków najszybciej rośnie Egipt. Wyraźnie do łask turystów wraca też Turcja – pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

Raport sporządzono na podstawie danych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX, a obejmuje ostatni, czyli dziesiąty, tydzień roku*.

Jak się okazuje, sprzedaż ofert biur podróży była w tym czasie o 32,8 procent większa niż w tym samym okresie roku 2016. Najbardziej ten wzrost napędzały tzw. podróże z dojazdem własnym. Sprzedano ich o 171,9 procent więcej. Sprzedaż wycieczek lotniczych była o 21,1 procent większa, a autokarowych o 6,3 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Chociaż największy udział w całej sprzedaży miały wycieczki samolotowe (74,9 procent), stosunkowo dużą jej część stanowił „dojazd własny” (17,4 procent). Najmniejszy był udział wycieczek autokarowych (7,7 proc.).

Na pierwszym i drugim miejscu najlepiej sprzedawanych krajów wakacyjnych znalazły się w omawianym tygodniu Grecja i Hiszpania. Trzecie zajął Egipt. Był tam już dwa tygodnie temu, ale z kolei w poprzednim tygodniu jego sprzedaż uplasowała ten kierunek na piątym miejscu. Jest to więc niejako powrót na podium.

Za Egiptem uplasowały się: Turcja, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, Portugalia, Albania i Dominikana.

Egipt jest krajem, który ma dotąd największą dynamikę wzrostu sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku – 79 procent (nie licząc mniej istotnych kierunków jak Tanzania ze wzrostem 105 procent czy Malta – 138 procent, PZOT nie podaje też wzrostu Albanii, który byłby prawdopodobnie jeszcze większy).

Duży, bo 61-procentowy, wzrost notuje Grecja, trzecia w tym zestawieniu jest Turcja z 37-procentową dynamiką.

Ceny wakacyjnych wyjazdów z touroperatorami utrzymują się na stosunkowo wysokim poziomie, poza cenami wypoczynku w Turcji, które są jak na ten kraj okazyjnie niskie. Jeśli uszeregować poszczególne kierunki według tego wskaźnika, to w ostatnim tygodniu najwięcej średnio klienci płacili za wyjazd na Gran Canarię – 3091 złotych, Majorkę – 3057 złotych, Kos – 3023 złote, Maderę – 2990 złotych, do Heraklionu – 2904 złotych, na Korfu – 2898 złotych, do Chanii – 2886 złotych, na Teneryfę – 2876 złotych, na Rodos – 2837 złotych, na Zakintos – 2829 złotych. Żadna średnia cena nie zeszła poniżej 2000 złotych. Najtaniej można było wyjechać do Warny – za 2026 złotych i Burgas – 2117 złotych.

Wykres z cenami czterech popularnych kierunków wyjazdów Polaków pokazuje jak niewielkie są w ostatnich tygodniach ich wahania.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Skumulowana sprzedaż sezonu 2017 po prawie pięciu miesiącach od jej rozpoczęcia wynosi, według raportu PZOT, 32,5 procent.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 10. tydzień roku, czyli okres od 6 do 12 marca 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Mogą Ci się również spodobać

Skania: Polacy w pierwszej piątce przyjezdnych

O 35 procent wzrosła rok do roku liczba Polaków, którzy przyjechali między styczniem a ...

LOT idzie na wojnę z Modlinem i Ryanairem

LOT złożył dzisiaj w UOKiK-u zawiadomienie o możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez lotnisko w ...

MSZ przygotowuje ewakuację Polaków z Wuhan

Polska i innej kraje Europy Zachodniej negocjują z chińskimi władzami warunki ewakuacji swoich obywateli ...

Z Sun & Funa do Polskiej Izby Turystyki

Wiesława Przybylska, do niedawna dyrektor marketingu w biurze podróży Sun & Fun, stanie na ...

Hartmann: agenci muszą być odważniejsi

Agenci muszą oferować więcej, a za swoją pracę pobierać dodatkowe wynagrodzenie – twierdzi prezes ...

Od jutra zakaz nocnych wędrówek po Tatrach

Od środy 1 marca – a nie, jak dotychczas, od 1 kwietnia – do ...