Niemcy znaleźli się na ostatnim, 19 miejscu, rankingu wykorzystania internetu przy zakupie usług turystycznych. Globalne Badanie Podróżnych przeprowadziła firma technologiczna Travelport. W analizie udział wzięło 11 tysięcy podróżnych, między innymi z Indii, Chin, Brazylii, Meksyku, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Francji i Rosji.

– Wielu turystów i firm ufa ekspertom z biur agencyjnych, dlatego planuje i rezerwuje u nich wyjazdy – mówi Dieter Rumpel, dyrektor Travelportu w Niemczech i Szwajcarii. Jego zdaniem właśnie to jest powodem, dla którego tak dużo tamtejszych klientów kupuje usługi turystyczne chętniej u agenta niż przez internet. – W Niemczech, inaczej niż w wielu innych krajach, stacjonarna sieć sprzedaży ma dominującą pozycję – uważa Rumpel, cytowany przez portal Touristik Aktuell.

Jak wyjaśnia, nie oznacza to, że nasi zachodni sąsiedzi, szukając wyjazdów, nie korzystają z sieci. Wielu z nich przegląda oferty portali, zanim dokona rezerwacji, szukając informacji zarówno na stronach poświęconych podróżom, jak i w mediach społecznościowych. Rumpel uważa jednak, że w niedługiej przyszłości sytuacja zmieni się, między innymi za sprawą pokolenia milenialsów. By nie stracić obecnej pozycji, agenci powinni więc już teraz zacząć przygotowywać się na nadchodzące zmiany zachowań konsumenckich i korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Jak na razie dobrą pozycję rynkową tradycyjnych agentów turystycznych w Niemczech potwierdzają dane finansowe uzyskane w roku obrotowym (2016/2017). Jak podaje Touristik Aktuell, z podsumowania firmy Ziel, oferującej biurom podróży systemy do zarządzania sprzedażą, wynika, że obroty tego typu przedsiębiorstw wzrosły o 5,2 procent (porównując rok do roku). Z kolei analiza firmy Tats, która dostarcza podobne rozwiązania małym i średnim agentom, pokazuje, że sprzedaż w zeszłym roku finansowym była średnio o 8,1 procent większa niż rok wcześniej.

Wyniki te stacjonarne salony sprzedaży zawdzięczają między innymi bardzo dużemu popytowi na rejsy wycieczkowe, które nadal są na tyle skomplikowanym w zamówieniu produktem, że klienci wolą rezerwować je u profesjonalistów.