OSAT: Dwie trzecie agentów w złej sytuacji finansowej

Marcin Wujec, prezes OSAT: Martwimy się o kondycję agentów. Fot. Filip Frydrykiewicz

Agenci oceniają, że ich klienci są w bardzo złych nastrojach. Zdecydowana większość chce zrezygnować z wyjazdu w tym roku. Sami agenci też są zestresowani swoją sytuacją. Co ósmy chętnie skorzystałby z pomocy psychologa.

To niektóre informacje, jakie przynosi ankieta przeprowadzona przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wśród swoich członków. Na pytania umieszczone w sieci, odpowiedziało 109 ze 180 zrzeszonych w organizacji agentów.

– Dane te posłużą nam do przygotowania strategii działania, a także realnej pomocy naszym członkom – deklaruje prezes OSAT Marcin Wujec.

– Martwi nas ich zła kondycja finansowa – dodaje. – Najbardziej, jak pokazuje nasze badanie, doskwiera im brak gotówki. Krótkotrwała pomoc z tarczy antykryzysowej może nie wystarczyć, żeby przetrwały. Powiem więcej, może okazać się pułapką, bo jeśli się skorzysta z dopłaty do wynagrodzenia, licząc na umorzenie większej części, a mimo to nie uda się utrzymać biznesu, trzeba będzie skarbowi państwa zwrócić całą sumę pomocy. A w naszej sytuacji, kiedy odpowiadamy całym majątkiem, to może się skończyć dramatem, który odciśnie się na całym życiu. Najgorsze, że nie potrafimy określić, jak długo jeszcze mamy wytrzymać bez przychodów.

CZYTAJ TEŻ: Branża turystyczna do Emilewicz: Dziękujemy za to co już i prosimy o więcej

Czego OSAT dowiedział się z ankiet? Co dziewiąty agent jest równocześnie touroperatorem. Prawie 60 procent (57,8 procent) ma tylko jedno biuro sprzedaży, co czwarty (25,7 procent) dwa punkty, a co szósty (16,5 procent) trzy lub więcej.

Jednoosobowo swoją firmę prowadzi 12 procent ankietowanych. Największa grupa, bo 57-procentowa, zatrudnia od 1 do 3 pracowników. W drugiej kolejności pod względem liczby pracowników są firmy z zespołami od 4 do 9 osób. 9 procent to biura liczące 10 i więcej sprzedawców.

Jakie oferty sprzedają agenci? Tu nie ma niespodzianki – 98 wskazuje, że są to wyłącznie wyjazdy zagraniczne. Jeden procent oferuje wyłącznie wyjazdy krajowe, a 1 procent na równi krajowe i zagraniczne.

Jak agenci oceniają kondycję finansową swoich firm? Respondenci mieli do wyboru skalę oceny od 1 do 5, w której 1 oznaczało „bardzo źle”, a 5 „bardzo dobrze”. Jedynie 1,8 procent zaznaczyło tę ostatnią możliwość, a 4,6 procent przyznało sobie ocenę 4 („dobrze”). Pozostali (93,6 procent) rozpoznali swoją sytuację finansową jako bardzo złą, złą lub średnią. Przy czym najwięcej, bo 37,6 procent dało swojej sytuacji notę 2, 29,4 procent – 1, a 26,6 procent – 3.

OSAT zainteresował się też, co mogłoby im pomóc? Co sprawi, że zarówno nastroje jak i kondycja firm poprawią się znacząco. Przytłaczająca większość, bo 93,6 procent, agentów wskazała, że najbardziej przydałaby im się gotówka. W drugiej kolejności oczekiwaliby pomocy prawnika lub księgowego. Tych osób jest 26,6 procent. Na trzecim miejscu, 11,9 procent, agenci wymieniali wsparcie psychologa. Co ciekawe tylko jedna osoba dopisała do listy potrzeb „rzetelną informację” i jedna „szkolenie z marketingu”. Jak pisze kierownictwo organizacji w komentarzu „propozycji dopisanych przez naszych członków nie będziemy bagatelizować, mimo że stanowią margines ankietowanych”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: OSAT: Turysto, nie panikuj, jesteś w dobrych rękach

Tyle wiadomo o samych ekspertach wakacyjnych. OSAT chciał też jednak za ich pośrednictwem poznać nastroje i zachowania klientów.

Jak klienci reagują na rozwiązania, które wprowadziła tarcza antykryzysowa? Jak mówią agenci, przeważająca większość, bo aż 69 procent, klientów rozważa rezygnację z planów urlopowych. Oznacza to oczekiwanie na zwrot zaliczki (teraz odsunięty o 180 dni). Tylko niecała jedna trzecia, 31 procent, nie rezygnuje z planów i chce je tylko dostosować do nowych warunków (przesunięcie terminu lub voucher).

Według wskazań agentów lwia część klientów, którzy zdecydowali się na zmianę terminu wyjazdu, przesunęła go sobie na miesiące powakacyjne. Najchętniej na wrzesień (59 procent), w drugiej kolejności wybierali październik (20 procent), a w trzeciej (16,5 procent) kolejny rok, czyli 2021.

Agenci pokusili się też o określenie powodów, dla których klienci zapowiedzieli rezygnację z wyjazdu w ogóle. Można było wybrać kilka odpowiedzi. Najwięcej klientów uzasadniało to – zdaniem agentów – strachem przed epidemią cowid-19 – 70,6 procent. Na pogorszenie statusu materialnego skarżyło się 48,6 procent, a 42,2 stwierdziło, że rezygnuje, bo ma taką możliwość („możliwość bezkosztowej rezygnacji”).

Podobnie agenci oceniali nastroje swoich klientów. W tym pytaniu znowu zastosowano skalę od 1 do 5. Okazuje się, że żaden z wakacyjnych doradców nie przyznał nastrojom klientów najwyższej noty (bardzo dobrze), notę 4 dało im tylko 1,8 procent. Zwyciężył nastrój „bardzo zły” wyrażony notą 1, na którą wskazało 37,6 procent ankietowanych. Po 30,3 procent głosów dostały noty 2 (źle) i 3 (średnio).

Wszystkie wykresy: OSAT
Wszystkie wykresy: OSAT

Ostatnie pytanie w tej serii dotyczyło bieżącej sprzedaży. Na 109 ankietowanych agentów 94 (91 procent) powiedziało, że „nie dokonuje obecnie nowych rezerwacji”, a 15 (9 procent) przyznało, że jednak to robi. W tej drugiej grupie znalazły się rezerwacje na lato tego roku (20 procent), na lato 2021 (20procent) i na zimę (60 procent).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Renata Kusznierska wprowadzi do Polski Selinę

Sieć hoteli Selina przygotowuje się do wejścia na polski rynek. Firma ma już dyrektor ...

Lotnisko Babimost z 127-procentowym wzrostem

W porcie lotniczym Zielona Góra Babimost obsłużono w październiku 2156 pasażerów. To o 127 ...

UFO i Lufthansa rozmawiają, nie będzie strajków

Związek zawodowy pracowników pokładowych UFO i kierownictwo Lufthansy ustaliły harmonogram rozmów w sporze płacowym ...

Betlej: Połączenie agentów się opłaci

Skonsolidowanie się Wakacji.pl z My Travel to dobry ruch biznesowy. Pozwoli agentom turystycznym dotrzeć ...

Tajlandia: Nasza turystyka po covidzie będzie SEXY

Narodowa organizacja turystyczna Tajlandii ogłosiła strategię odbudowy turystyki po pandemii. W skrócie określa ją ...

Prezes gasi nadzieje: boeing 737 MAX szybko nie wystartuje

Nie ma co liczyć na szybki powrót B737 MAX do latania z pasażerami. Prezes ...