Biura podróży w Niemczech przyznają, że rozwój internetowych agentów turystycznych wcale nie jest dla nich tak korzystny jak mogłoby się wydawać. Po pierwsze prowizje wynoszą tu 11-12 procent, czyli o jeden, dwa procent więcej niż u agentów stacjonarnych. Po drugie zazwyczaj sprzedają wakacje w ostatniej chwili, podczas gdy doradcy stacjonarni rezerwują wycieczki z dużym wyprzedzeniem. Jak mówi dyrektor sprzedaży w biurze podróży Schauinsland Detlef Schroer, w efekcie biura podróży mają utrudnione planowanie pojemności w samolotach.

Czytaj też: „Schmetterling: Minimum 11 procent prowizję”.

Kolejna kwestia to obciążenie systemów rezerwacyjnych – przy zapytaniach internetowych jest ono o wiele większe niż w wypadku obsługiwania klientów w klasycznych punktach sprzedaży. A po czwarte – średnia cena imprezy w tym kanale dystrybucji jest niższa niż w biurach stacjonarnych. To, według dyrektora handlowego biura FTI Richarda Reindla, negatywnie wpływa na marże.

Nie bez znaczenia jest też, że w sytuacji kryzysowej, agenci przejmują część zapytań turystów i działają jak olbrzymie centrum kontaktowe dla organizatora. Schroer mówi, że w takich sytuacjach internetowi szybko stają się przeciążeni, a to oznacza, że klienci zamiast szukać pomocy u swoich sprzedawców, kierują się od razu do touroperatorów. Ci z kolei, nie są przygotowani na obsługiwanie takiego ruchu.

Zobacz: „Internetowi sprzedawcy usług turystycznych stają przed poważnymi wyzwaniami”.