KE oceniła skutki wdrożenia dyrektywy turystycznej

Komisja Europejska opublikowała pierwszy raport dotyczący dyrektywy o zorganizowanych imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Skupiła się w nim na sprzedaży przez internet

Publikacja: 12.07.2019 07:23

KE oceniła skutki wdrożenia dyrektywy turystycznej

Foto: AFP

Komisja Europejska przypomina, że w związku ze zmieniającym się sposobem rezerwacji wyjazdów (coraz więcej osób samodzielnie kupuje pojedyncze usługi turystyczne w internecie) pojawiła się potrzeba wprowadzenia regulacji zabezpieczających podróżnych.

Dyrektywa unijna o zorganizowanych imprezach turystycznych wprowadziła pojęcie powiązanych usług turystycznych. Całościowa ocena skutków wdrożenia dyrektywy unijnej, która miała być wprowadzona do prawa krajów członkowskich do 1 lipca 2018 roku (tego dnia zaczęła obowiązywać w Polsce nowa ustawa przygotowana na bazie dyrektywy), ale w niektórych państwach weszła w życie dopiero w marcu tego roku, będzie opublikowana w 2021 roku.

Na razie więc Komisja Europejska przeprowadziła analizę tak zwanych ofert przeklikiwanych (click-through). Chodzi o rezerwacje zakładane w internecie, złożone z pojedynczych usług, które klient kupuje po przekierowaniu z jednej strony na inną (na przykład z serwisu linii lotniczych na stronę hotelu). Aby pakiet można było zaliczyć do tej kategorii, pierwszy sprzedawca musi przekazać kolejnemu określone dane klienta, metody płatności, kontakt, co więcej, zakup poszczególnych usług musi nastąpić w czasie nie dłuższym niż 24 godziny.

KE powołała zespół ekspertów składający się z 20 różnych organizacji reprezentujących konsumentów, stowarzyszenia branży turystycznej i gwarantów dających zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności. Pod uwagę wzięła też opinie 195 touroperatorów. Zrzeszenie Airlines for Europe, które jest także członkiem zespołu, nie wzięło udziału w konsultacjach. Jest to o tyle ważne, że oferty powstałe przez przeklikane są domeną właśnie sektora lotniczego.

Raport wskazał, że tak stworzone wycieczki w rozumieniu dyrektywy są rzadko stosowane, o ile w ogóle do takich sytuacji dochodzi. Na razie nie wiadomo jednak, jak sprawa przedstawia się u przewoźników lotniczych. Komisja podkreśla, że ich opinia, podobnie jak dużych platform rezerwacyjnych, jest niezbędna do dalszej oceny. Członkowie zespołu podkreślali, że trzeba nadal pracować nad efektywnym i jednolitym wdrożeniem dyrektywy, włączając w to jasne wytyczne gwarantujące implementację zgodną z założeniami.

W odniesieniu do powiązanych usług turystycznych, eksperci zwrócili uwagę, że termin „ułatwianie nabywania usług turystycznych”, podobnie jak kryteria oceniające, czy umowa z drugim sprzedawcą była zawarta w ciągu 24 godzin od podpisania pierwszej, nie są oczywiste. Dla wszystkich touroperatorów, ale też dla hoteli nadal niejasne są różnice między pakietem turystycznym a powiązanymi usługami turystycznymi. Eksperci zwrócili również uwagę, że klienci muszą być lepiej informowani o przysługującej im ochronie.

Komisja Europejska będzie dalej analizować rezerwacje internetowe, by zyskać lepszy obraz pakietów przeklikiwanych i powiązanych usług turystycznych. Ponadto dokończy ocenę implementacji nowych regulacji do przepisów krajowych, będzie pracować nad zwiększeniem świadomości podróżnych o przysługujących im zabezpieczeniach – kampania informacyjna ma się rozpocząć jeszcze przed końcem tego roku.

Czytaj też: „Europosłowie powinni zadbać o turystykę”.

Biura Podróży
Touroperator skraca tydzień pracy. Chce mieć zadowolonych pracowników
Biura Podróży
Travelplanet.pl zapowiada ekspansję. Ma 100 salonów i zamierza otwierać nowe
Biura Podróży
300 x Wakacje.pl. Największy agent turystyczny otworzył kolejny salon
Biura Podróży
Ceny wakacji w Turcji, Grecji i na Kanarach - w górę. Padły nowe rekordy
Biura Podróży
Strona internetowa Itaki doceniona w konkursie Mobile Trends Awards