Novaturas z 90-procentowym spadkiem zysku

Litewskie biuro podróży Novaturas, drugie obok Rainbow, notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, w pierwszej połowie roku zwiększyło liczbę klientów o 1,8 procent, a przychody o 3,8 procent

Publikacja: 31.07.2019 10:34

Novaturas z 90-procentowym spadkiem zysku

Foto: Materiały promocyjne

Jak czytamy w komunikacie firmy, nadpodaż na rynku, która utrzymuje się od 2018 r., wpłynęła jednak negatywnie na jego rentowność.

W pierwszym półroczu 2019 r. z usług Grupy Novaturas skorzystało ponad 137 tysięcy klientów, czyli o 1,9 procent więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Novaturas osiągnął wzrost liczby klientów na Łotwie i w Estonii odpowiednio o 8,8 i 8,3 procent, na Litwie odnotował jednak spadek – o 3,3 procent. Przełożyło się to na 3,8-procentowy wzrost łącznych przychodów, które sięgnęły 83,2 mln euro. Zysk netto touroperatora wyniósł 437 tysięcy euro wobec 4,4 miliona rok wcześniej. To oznacza 90 procent spadku.

Najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów z Novaturasem jest Turcja. Pojechał tam co drugi klient touroperatora – 54,8 procent. Wycieczki do tego kraju zapewniły też firmie ponad połowę przychodów ze sprzedaży wczasów zorganizowanych w I półroczu 2019 roku. Na drugim miejscu pod względem popularności była Grecja z udziałem 14,4 procent, na trzecim Egipt z 11,5 procent, a na czwartym Bułgaria z 6,2 procent.

– Zdolność do utrzymywania rosnącej sprzedaży na dynamicznym i konkurencyjnym rynku jest niewątpliwą siłą Grupy Novaturas – komentuje cytowany w komunikacie firmy jej prezes Audron? Keinyt?. – Konkurujemy coraz bardziej zróżnicowaną ofertą w przystępnej cenie. W bieżącym sezonie dodaliśmy do oferty kilka dalekich kierunków, jak Bali, Meksyk i Seszele, ale średnia cena naszych wycieczek od dwóch lat utrzymuje się na podobnym poziomie.

Według komunikatu źródłem słabych wyników Novaturasa są zwiększona konkurencja (dwa lata temu swoje biuro podróży na Litwie, a w tym roku także na Łotwie, otworzyła Itaka) i gorąca pogoda w krajach bałtyckich, zwłaszcza w czerwcu. „Doprowadziło to do nadpodaży na rynku, negatywnie wpływając na rentowność całego sektora” – czytamy.

– W pierwszej połowie roku na naszą rentowność nadal nieznacznie wpływały wyższe koszty związane ze zmianą głównego przewoźnika lotniczego, dokonaną w IV kwartale 2018 r., niemniej jednak efekt ten zanika i nie powinien już obciążać naszych wyników finansowych – wyjaśnia dyrektor finansowy Novaturasa Tomas Staskunas, cytowany w komunikacie. Dodaje, że firma stara się „trzymać koszty pod kontrolą i stale dążyć do zwiększania  wydajności”. W I półroczu 2019 r. koszty ogólnego zarządu (bez uwzględnienia pozycji o charakterze jednorazowym) zmalały o 4,9 procent rok do roku, a łączne koszty operacyjne Grupy wzrosły jedynie o 0,9 procent – wskazuje.

Komunikat przywołuje też wypowiedź dyrektor generalnej touroperatora Audron? Keinyt?: Będziemy bronić naszej wiodącej pozycji na rynku. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjną i różnorodną ofertę na sezon zimowy 2019/2020, a znaczna jej część została już zarezerwowana. Odnotowaliśmy 5-procentowy wzrost rezerwacji rok do roku przy istotnie wyższej rentowności w porównaniu z poprzednim rokiem. W przyszłym sezonie letnim zamierzamy zaoferować podobną liczbę miejsc jak w 2019 roku, stale poszukując możliwości dalszego poszerzenia oferty. Zamierzamy m.in. zwiększyć sprzedaż wycieczek krajoznawczych, a nowa oferta objazdowych wycieczek samolotowych jest już dostępna na rynkach łotewskim i estońskim.

Jak czytamy w komunikacie firmy, nadpodaż na rynku, która utrzymuje się od 2018 r., wpłynęła jednak negatywnie na jego rentowność.

W pierwszym półroczu 2019 r. z usług Grupy Novaturas skorzystało ponad 137 tysięcy klientów, czyli o 1,9 procent więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Novaturas osiągnął wzrost liczby klientów na Łotwie i w Estonii odpowiednio o 8,8 i 8,3 procent, na Litwie odnotował jednak spadek – o 3,3 procent. Przełożyło się to na 3,8-procentowy wzrost łącznych przychodów, które sięgnęły 83,2 mln euro. Zysk netto touroperatora wyniósł 437 tysięcy euro wobec 4,4 miliona rok wcześniej. To oznacza 90 procent spadku.

Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja
Biura Podróży
Do kogo po tanie wakacje w dobrych hotelach? Zdecydowanie prowadzi jedno biuro podróży