Betlej: Nadchodzą wielkie chwile Egiptu

Wyjazdy do Egiptu na październik, listopad i grudzień sprzedają się ostatnio bardzo dobrze. Niebawem można oczekiwać wzrostu rezerwacji na styczeń, co będzie miało związek z feriami, m.in. województwa mazowieckiego – pisze ekspert

Publikacja: 02.10.2017 06:55

Betlej: Nadchodzą wielkie chwile Egiptu

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Wzrost sprzedaży wycieczek w biurach podróży, jaki w ubiegłym tygodniu pokazał raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki o 35,5 procent jest o tyle godny podziwu, że liczony jest od zeszłorocznego poziomu, który był wyjątkowo wysoki – zauważa prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej na początku swojego cotygodniowego omówienia wydarzeń w turystyce wyjazdowej.

Przed rokiem srzedaż rosła w pierwszych trzech tygodniach września o ponad 16 procent i był to wówczas najlepszy taki okres od początku sezonu. W tym samym okresie tego sezonu liczba sprzedanych wycieczek lotniczych przewyższała zeszłoroczną o 18 procent, co oznacza, że wobec 2015 roku łączna dwuletnia dynamika wzrostu wrześniowej sprzedaży wyniosła ponad 36 procent. Jest to o tyle istotne dla branży, że oznacza dużą poprawę popularności wyjazdów powakacyjnych, a więc w okresie, w którym szczególnie silnie odczuwana jest konkurencja wyjazdów organizowanych przez turystów samodzielnie przy wykorzystaniu często niższych cen w liniach lotniczych, w tym zwłaszcza u tzw. tanich przewoźników – wyjaśnia ekspert.

Jak opisuje, wzrost bieżącej sprzedaży był tym razem wyższy niż przed rokiem (+15 procent) i co ważniejsze wyższy od dotychczasowego wzrostu sprzedaży skumulowanej (+15,84 procent), a więc w rezultacie nastąpiła poprawa tego ostatniego do 16,08 procent. Nadal jednak w świetle innych danych wynika, że jest to wzrost zbyt niski w porównaniu z realną sytuacją w branży.

Zgodnie z przypuszczeniami sprzedaż wrześniowych wycieczek zakończyła się na poziomie wyższym od lipcowej (według statystyk portalu Wakacje.pl) – konkluduje autor. Sprzyjały temu brzydka pogoda w kraju, znacząca poprawa nastrojów konsumenckich i wyraźnie korzystniejsze ceny na tych kierunkach, które odgrywają obecnie jeszcze znaczącą rolę w sprzedaży – dodaje.

Rośnie rola Turcji i Egiptu

Dla najbardziej aktualnego poznania zmian w aktualnej sytuacji sprzedaży poszczególnych kierunków warto przyjrzeć się najbardziej aktualnej sytuacji w zakresie zmian tempa sprzedaży poszczególnych kierunków zobrazowanej na najnowszych wykresach rynkowych udziałów już dokonanych rezerwacji na tegoroczny sezon letni na najważniejszych kierunkach letnich i Albanii przedłużonych do 30 września przygotowanych na bazie statystyk portalu Wakacje.pl – pisze dalej Betlej i ilustruje trendy wykresem.

Jak widać w ostatnim okresie wyraźnie wzrosła rola Turcji i Egiptu w sprzedaży, choć ton nadaje jej jeszcze nadal sprzedaż kierunków greckich. Wcześniejsza sprzedaż Turcji była hamowana przez zbyt małą w stosunku do potrzeb ofertę podaży wycieczek, co zresztą powodowało znaczny wzrost cen na tym kierunku przekraczający w okresie wakacji nawet 20 procent. Warto przy tym zaznaczyć, że Niemcy płacili w tym sezonie za wyjazdy do Turcji nawet o ponad 10 procent taniej niż w sezonie poprzednim. Po zakończeniu wakacji i związanych z nimi dużej części wyjazdów rodzinnych ceny istotnie spadły, co przyczyniło się wydatnie do „babiego lata” w sprzedaży tego kierunku.

Tym niemniej kalendarz jest nieubłagany i sezon wyjazdów do Turcji zmierza ku zakończeniu, co sprawia, że nadchodzą wielkie chwile Egiptu. Kierunek ten sprzedaje się ostatnio bardzo dobrze z wyjazdami w październiku, listopadzie oraz w grudniu, w którym został już nawet liderem sprzedaży. Sukcesy rezerwacji w następnych miesiącach nie są już tak znaczące, jako że jest to nadal jeszcze kierunek wybitnie „lastowy”. Niebawem można natomiast oczekiwać wzrostu rezerwacji Egiptu na terminy styczniowe, co ma związek z powoli zbliżającym się okresem ferii dla m.in. województwa mazowieckiego.

W tej sytuacji rynkowe udziały innych kierunków spadają, czy to z powodu bliskiego już końca sezonu, czy też z powodu słabej na razie dynamiki wyników sprzedaży kierunków hiszpańskich – czytamy w analizie.

W Niemczech Egipt nadal na wysokiej fali

Warto też spojrzeć, jak rezerwują wyjazdy Niemcy – kontynuuje Betlej – którzy poprzez relatywnie wysoką liczbę wyjeżdżających turystów potrafią istotnie wpływać na sytuację w turystyce. Traveldata przedstawia zestawienie skumulowanych zmian w sprzedaży z ostatnich dwóch lat (czyli na bazie 2015 roku), bowiem baza odniesienia z roku 2016 została dość istotnie zniekształcona poprzez ówczesne reakcje części turystów na obawy przed niebezpiecznymi wydarzeniami.

Widoczne jest, że Egipt, cieszy się w tym sezonie zdecydowanie lepszymi względami niemieckich turystów. Przejściowy okazał się natomiast powrót do dodatniej dynamiki sprzedaży rok do roku Turcji, która nadal w relacji z sezonem 2015 wykazuje jeszcze spadki, ale już w znacznie mniejszej skali niż miało to miejsce w pierwszej połowie sezonu.

Zwraca uwagę, że poprawie tempa rezerwacji na kierunkach tureckich i egipskich towarzyszy w drugiej połowie wyraźne osłabienie tempa sprzedaży kierunków greckich i hiszpańskich, na co w tym ostatnim przypadku duży wpływ może mieć przekonanie niemieckich turystów o zbyt wysokich cenach u tamtejszych hotelarzy. Na te tendencje warto zwrócić uwagę, gdyż całkiem możliwe, że znajdą one częściowe odzwierciedlenie również w zmianach preferencji wśród polskich turystów – pisze autor.

Niemiecka turystyka wyjazdowa zwalnia

Jak wyjaśnia dalej Betlej, spadek dynamiki rezerwacji na bardzo ważnych w Niemczech kierunkach hiszpańskich i greckich ma przemożny wpływ na ogólnie słabnącą koniunkturę w tamtejszej zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Jeszcze w grudniu skumulowany wzrost sprzedaży wycieczek na sezon letni wynosił u naszych zachodnich sąsiadów 10 procent, po czym stopniowo spadał, aby w sierpniu osiągnąć całkiem nikłe 1,5 procent.

Może to być tym bardziej dziwne, że w tym roku stopniowo wygasają obawy przed terroryzmem w krajach wakacyjnego wypoczynku, co np. w Polsce jest jednym z czynników wspierających sprzedaż wycieczek. Rzecz jednak w tym, że tego typu obawy są czynnikiem wprawdzie istotnym, ale nie decydującym. Takim jest dynamika wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych, która przy w miarę stabilnym poziomie zatrudnienie wyznaczana jest de facto poprzez realny wzrost wynagrodzeń. A z tym jest – niestety dla Niemców – bardzo słabo, co zresztą mogło mieć też wpływ na wynik ostatnich wyborów w tym kraju (podobnie jak we Francji) – uważa prezes Traveldaty.

W pierwszych siedmiu miesiącach – wyjaśnia dalej – wzrost ten wyniósł zaledwie 0,65 procent, co oznacza spory spadek wobec roku 2016 (1,88 procent), a jeszcze większy wobec roku 2015 (2,45 procent). Niedużym pocieszeniem jest, że w kolejnych największych krajach euro strefy jest jeszcze gorzej – we Francji wzrost za I kwartał to 0,11 procent, a we Włoszech – minus 0,94 procent (za 7 miesięcy).

Plusy i minusy tygodnia dla turystyki

W życie wchodzą decyzje, które będą miały znacznie większy wpływ na koniunkturę w turystycznej branży niż się to na pierwszy ogląd sprawy wydaje – wywodzi dalej ekspert. Pierwszą jest reforma emerytalna, która spowoduje powstanie kategorii osób, które zaczną osiągać większe dochody poprzez łączenie pobierania emerytury z kontynuacją pracy, choć równolegle dochody osób definitywnie rezygnujących z pracy spadną, jak również obniżą się dochody osób (39 tysięcy) podlegających tzw. ustawie dezubekizacyjnej. W IV kwartale tego roku rezultat netto tych zjawisk może wynieść od 500 do 700 mln złotych netto.

Znacznie większy pozytywny wpływ będzie miało wypłacenie w tym kwartale rekompensat za utracone deputaty węglowe 235 tysięcom rodzin emerytów górniczych w łącznej kwocie 2,35 mld złotych (po 10 tysięcy złotych na rodzinę). Łączny wpływ tych czynników można szacować w IV kwartale na prawie 3 miliardy złotych, czyli na około połowę wpływu jaki wywierają w tym samym okresie wypłaty z programu Rodzina 500+.

W ujęciu 12-miesięcznym natomiast wpływ ten będzie się zapewne zawierał w przedziale od jednej czwartej do jednej trzeciej tego programu, co w przybliżeniu oznacza, że powinien on dodać (modelowo) do turystyki wyjazdowej 3,5-4,5 procent dodatkowego popytu, czyli w przypadku lotniczej turystyki wyjazdowej 95-125 tysięcy klientów, ale organizatorzy powinni brać pod uwagę, że wzrost dochodów nie będzie równomierny lecz skoncentrowany w grupie wiekowo zbliżonej do granic wieku emerytalnego (łączenie emerytury z dochodami z pracy) oraz terytorialnie w obszarze Górnego Śląska (wypłata rekompensat za utracony deputat węglowy). Należy też pamiętać, że przyrost popytu będzie się rozkładał pomiędzy biura podróży i wycieczki organizowane samodzielnie – głównie w oparciu o tzw. tanie linie – przekonuje autor analizy.

Korzystnych prognoz dla gospodarki ciąg dalszy

W minionym tygodniu dwa wielkie globalne banki inwestycyjne Goldman Sachs i Morgan Stanley podniosły dość istotnie swoje prognozy rocznego wzrostu polskiej gospodarki. Pierwszy uważa teraz, że w tym roku PKB zwiększy się o 4,4 procent, a w następnym o 3,6 procent. Z kolei Morgan Stanley zdecydowanie podniósł prognozę na ten rok z 3,1 do 4,1 procent i z 3 do 3,4 procent w roku 2018.

Biorąc pod uwagę niedawną zmianę prognozy dokonaną przez agencję ratingową Moody’s (na 4,3 procent) oznacza to, że średnia prognoz tych instytucji wynosi obecnie 4,27 procent, co w przybliżeniu oznacza, że w drugim półroczu polska gospodarka powinna urosnąć o około 4,6 procent.

W nieodległym czasie będą pojawiać się kolejne rewizje dotychczasowych prognoz w górę, co pomimo powolnego tempa podnoszenia się poziomu medialnych komentarzy strony rządowej, powinno przekładać się na wzrost gospodarczego składnika optymizmu konsumenckiego, a co za tym idzie, stawać się elementem wsparcia dla koniunktury w turystycznej branży – kończy ten wątek Betlej.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce ma nowy, dziewięcioosobowy zarząd
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty