Słabszy tydzień w biurach podróży

Wzrost liczby zarezerwowanych wyjazdów w biurach podróży wyniósł w minionym tygodniu tylko 10,9 procent – najmniej w tym roku. Od czterech tygodni u organizatorów spada ruch

Publikacja: 07.02.2018 06:57

Słabszy tydzień w biurach podróży

Foto: ROL

Polski Związek Organizatorów Turystyki co tydzień podaje w raportach wyniki sprzedaży w biurach podróży. Tym razem odnotował* wzrost wobec tego samego okresu z zeszłego roku na poziomie 10,9 procent. Dużo lepszy od tej średniej był wynik zainteresowania klientów wycieczkami rozpoczynającymi się w kraju przelotem samolotem. Tę formę wypoczynku zarezerwowało 15,5 procent z nich. Dwie inne formy – podróże z dojazdem własnym i autokarowe miały wyniki minusowe, odpowiednio – minus 11,5 procent i minus 3,7 procent. Widać, że zbliżają się do końca ferie i u organizatorów turystyki przeważa sprzedaż imprez letnich.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Lista najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się w ostatnich tygodniach, poza tym, że coraz częściej pojawia się w pierwszej dziesiątce Tunezja. I tak w ostatnim tygodniu kolejność była następująca: Grecja, Turcja, Bułgaria, Egipt, Hiszpania, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja, Malta.

Najtańszym krajem, poza Maltą (1314zł) i Chorwacją (1654 zł), w których klienci najczęściej wykupują same noclegi, była Bułgaria ze średnią ceną 1988 złotych, przed Tunezją z ceną 2062 złotych i Albanią – 2132 złotych. Najwięcej klienci biur podróży płacili za wyjazd do Hiszpanii – 2938 złotych i do Grecji – 2642 złote.

Ceny nie dostarczały emocji w minionym tygodniu – były bardzo stabilne. Najmocniej wzrósł średni koszt podróży na Kos – o 5 procent i na Korfu – o 4,7 procent. Spadek zanotowały Teneryfa – o 6 procent (wcześniej jej średnia cena rosła) i Chania – o 5,5 procent (podobnie).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Jeśli spojrzeć na zestawienie skumulowanych wyników poszczególnych kierunków wyjazdów to najwięcej zapewne w tym roku turystycznym (od października 2017 r.) zyskały w stosunku do tego samego okresu sprzed roku Antalya i Hurghada. Raport PZOT nie podaje jednak danych dla tych nich (podobnie jak dla Bodrum). Z innych kierunków udokumentowany przez MerlinaX największy wzrost mają Malta (79,1 proc.), Tirana (66,4 proc.), Marsa Alam (51,1 proc.), Szarm el-Szejk (50,7 proc.) i Burgas (47,9 proc.). Są też kierunki, które mocno tracą zainteresowanie polskich klientów, zaliczają się do nich Fuerteventura (minus 35,1 proc.) i Lanzarote (minus 31,5 proc.).

Z podsumowania dotychczasowej sprzedaży można też dowiedzieć się, że sprzedaż wszystkich imprez turystycznych przewyższa już tę z zeszłego roku o tej porze o 31,6 procent, a samych wyjazdów samolotowych nawet o 36,06 procent. Dla porównania, w zeszłym roku o tej porze wzrost notowany przez PZOT wynosił 19,91 procent.

Według nowego wskaźnika, dodanego w przedostatnim raporcie przez PZOT, rok temu zaawansowanie sprzedaży ofert na cały rok turystyczny 2016/2017 wyniosło 27 procent.

PZOT podsumował również wyjazdy klientów biur podróży w tym roku. Luty przyniósł wzrost liczby podróżujących z organizatorami – w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku – o 6,2 procent.

*Raport obejmuje 5. tydzień roku, czyli okres od 29 stycznia do 4 lutego 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Polski Związek Organizatorów Turystyki co tydzień podaje w raportach wyniki sprzedaży w biurach podróży. Tym razem odnotował* wzrost wobec tego samego okresu z zeszłego roku na poziomie 10,9 procent. Dużo lepszy od tej średniej był wynik zainteresowania klientów wycieczkami rozpoczynającymi się w kraju przelotem samolotem. Tę formę wypoczynku zarezerwowało 15,5 procent z nich. Dwie inne formy – podróże z dojazdem własnym i autokarowe miały wyniki minusowe, odpowiednio – minus 11,5 procent i minus 3,7 procent. Widać, że zbliżają się do końca ferie i u organizatorów turystyki przeważa sprzedaż imprez letnich.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"
Biura Podróży
„Turystyka - bez barier”. Dzieci i seniorzy odwiedzili Dolny Śląsk z Polską Izbą Turystyki
Biura Podróży
Nowy zarząd SITE Poland. Anastazja Szerkus przejmuje stery od Piotra Cieślaka
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biura Podróży
Pięciogwiazdkowe wakacje w Grecji od Rainbowa można wylicytować na aukcji WOŚP-u
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego