W biurach podróży Turcja i Egipt wypychają Hiszpanię i Portugalię

W ostatnim tygodniu sprzedaż wycieczek była wyższa niż przed rokiem o 26,2 procent. Skumulowana nadwyżka tego roku to już 30,9 procent

Publikacja: 22.02.2018 10:12

W biurach podróży Turcja i Egipt wypychają Hiszpanię i Portugalię

Foto: PZOT

Wzrost sprzedaży wycieczek w biurach podróży wyniósł w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku 26,2 procent – pokazuje cotygodniowy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Ponad tę średnią wzniosła się sprzedaż imprez samolotowych – o 29,5 procent. Poniżej średniej uplasowała się sprzedaż wyjazdów autokarowych i samych noclegów (tzw. imprezy z dojazdem własnym) – odpowiednio o 17,7 i 11,1 procent. Największy udział w sprzedanych wycieczkach miały podróże z wykorzystaniem samolotu – 83 procent. Tych z dojazdem własnym było 10 procent, a autokarowych 7 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Po czterech miesiącach mierzenia sprzedaży na sezon 2017/2018 (zima + lato) skumulowana nadwyżka nad tą z poprzedniego roku wynosi w świetle danych z MerlinaX 30,9 procent dla całej zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a dla samej zorganizowanej lotniczej – 35,27 procent.

Jak podaje PZOT, rok temu o tej porze biura podróży miały już sprzedanych 31 procent wszystkich imprez. Podobny wskaźnik dla obecnego sezonu będzie można poznać dopiero za rok, ale już dzisiaj można przypuszczać, że nie jest on gorszy.

W minionym tygodniu dziewięć najpopularniejszych krajów pozostało tych samych, co tydzień wcześniej: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja i Tunezja. Jedynie na dziesiątym miejscu tym razem znalazły się Stany Zjednoczone, podczas gdy tydzień wcześniej była tam Portugalia.

Stany Zjednoczone w pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych kierunków? Tego jeszcze nie było. Prędzej można by było spodziewać się tam Cypru lub właśnie Portugalii. Ale widać coś zaważyło na tym, że USA znalazło się tak wysoko.

Jeśli chodzi o konkretne kierunki, to nie ma tu żadnego zaskoczenia: Antalya, Hurghada, Heraklion, Burgas, Korfu, Marsa Alam, Zakintos, Rodos, Bodrum, Fuerteventura. Widać jednak wyraźną zmianę w porównaniu z listą sprzed roku, kiedy to dominowały kierunki greckie: Heraklion, Korfu, Zakintos, Burgas, Rodos, Fuerteventura, Hurghada, Teneryfa, Antalya, Chania.

Ceny wyjazdów z biurami podróży w ostatnim tygodniu raczej rosły. Czasem była to jednak korekta po obniżce z tygodnia poprzedniego. Tak było na przykład w wypadku Rodos – średnia cena sprzedanych wakacji wzrosła tu o 18,4 procent, ale trzeba pamiętać, że wcześniej spadła ona o 13,1 procent. Warna podrożała o 12,3 procent, ale wcześniej staniała o 8 procent. Tirana teraz skoczyła o 6,3 procent, ale po tym jak wcześniej zjechała o 6,8 procent. Dużą podwyżkę zanotowano także w wypadku wyjazdów do Bodrum – o 11,3 procent (tydzień wcześniej spadek o 4 procent).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Skumulowane dane pokazują w najnowszym raporcie PZOT, że sprzedaż wyjazdów rośnie w wypadku wszystkich krajów wakacyjnych oprócz Hiszpanii i Portugalii. I tak Egipt zyskuje rok do roku 99,6 procent, Maroko 79,7 procent, Albania 75,4 procent, Bułgaria 32,2 procent, Cypr 22,9 procent, Chorwacja 9,9 procent, Grecja 8,8 procent, a Włochy 7,7 procent. Portugalia straciła już w porównaniu z poprzednim rokiem 28,6 procent gości z Polski, a Hiszpanię wybrało o 22,1 procent mniej turystów. PZOT nie podaje tylko zmiany sprzedaży wyjazdów do Turcji i Tunezji.

*Raport obejmuje 7. tydzień roku, czyli okres od 12 do 18 lutego 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Wzrost sprzedaży wycieczek w biurach podróży wyniósł w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku 26,2 procent – pokazuje cotygodniowy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Ponad tę średnią wzniosła się sprzedaż imprez samolotowych – o 29,5 procent. Poniżej średniej uplasowała się sprzedaż wyjazdów autokarowych i samych noclegów (tzw. imprezy z dojazdem własnym) – odpowiednio o 17,7 i 11,1 procent. Największy udział w sprzedanych wycieczkach miały podróże z wykorzystaniem samolotu – 83 procent. Tych z dojazdem własnym było 10 procent, a autokarowych 7 procent.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Biura Podróży
Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny
Biura Podróży
Podróże 2025. Jak je dobrze zaplanować, nie tracąc zbyt dużo urlopu?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10