Plusy i minusy dla turystyki
Oceniając wydarzenia ostatniego tygodnia z punktu widzenia ich wpływu na turystykę wyjazdową, Andrzej Betlej wskazuje jako „raczej minus” „dramatyczną spiralę spadku notowań” akcji koncernu Thomasa Cooka. Zwraca uwagę, że w ostatnich siedmiu tygodniach straciły one 44,2 procent ceny, „powiększając przecenę od dnia publikacji półrocznych sprawozdań finansowych (17 maja tego roku) do ponad dwóch trzecich, czyli 68,4 procent”. Dla porównania – w tym czasie akcje głównego konkurenta Cooka, koncernu TUI Group, straciły jedynie o 6,9 procent.
Jak komentuje autor analizy, „inwestorom nie podoba się brak jasnej i dającej szanse na poprawę efektywności strategii spółki. W czasach niezbędnej dywersyfikacji typów działalności turystycznej, koncern trzyma się kurczowo działalności touroperatorskiej doświadczając z tego powodu m.in. dużej sezonowości wyników”.
Na dodatek Thomas Cook stawia zdecydowanie na Grecję (jest tam nawet liderem), która „swój szczyt powodzenia wydaje się mieć już za sobą”. W tym czasie TUI wyraźniej stawia na znacznie bardziej perspektywiczną Turcję, nie mówiąc już o dywersyfikacji działalności, czyli własnych hotelach, wycieczkowcach i usługach na rynkach docelowych.
„Właśnie takiemu nagromadzeniu strategicznych błędów i za małej determinacji kierownictwa do sanacji sytuacji przypisać można dużą część bezprecedensowego zjazdu notowań akcji koncernu. (…) Pośrednio cierpią z tego powodu kursy (…) Rainbow, które od wiosny generalnie podążają niemalże krok w krok za notowaniami Thomasa Cooka” – komentuje Betlej.
„Generalnym powodem sytuacji dość skorelowanych przecen wydaje się podobna struktura biznesowa obu organizatorów, co łatwo przekłada się na dokonywane przez analityków procedury tzw. wyceny porównawczej, która zwykle ma około 50 procentowy udział w szacunkach ogólnej wyceny dokonywanej przez nich dla spółek”.
Lato 2019 droższe o 57 złotych
Traveldata porównała ceny wycieczek w biurach podróży na przyszły rok. Dla wylotów w szczycie sezonu letniego (5 – 11 sierpnia 2019 r., dane zebrane 11 października) średnia cena spadła w ciągu ostatniego tygodnia o 13 złotych.
Zmiany cen wycieczek w ostatnim tygodniu obrazuje mapa.
To samo badanie, ale porównujące ceny z wcześniejszym o rok sezonem, doprowadziło Traveldatę do wniosku, że średnia cena na lato 2019 roku była większa o 57 złotych. „Jest to na progu sprzedaży sezonu sytuacja odmienna niż miało to miejsce w połowie października 2017, gdyż wówczas średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 28 złotych” – wskazuje Betlej.
Spośród dużych kierunków – opisuje autor – pod względem średnich cen wycieczek najmocniej w sezon weszły tańsze kierunki, czyli Egipt i Turcja, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 150 i 125 złotych. Jest to sytuacja odwrotna niż w tym czasie przed rokiem, kiedy oba notowały spadki cen w ujęciu rocznym – średnio o 119 i 80 złotych.
Natomiast podobnie jak przed rokiem wyglądał środek stawki wśród wiodących kierunków, który zajmowały Bułgaria i Grecja z podobnymi do siebie średnimi wzrostami cen rok do roku, czyli o 45 i 40 złotych.
Tegorocznym liderem spadków są na razie Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się średnio o 68 złotych. Podobnie jak w wypadku Egiptu i Bułgarii jest to sytuacja odwrotna do tej sprzed roku, gdy średnie ceny na tym kierunku wzrosły w ujęciu rocznym o 44 złote, czyli najwięcej spośród wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej.
Z mniej masowych kierunków wyraźnie największy wzrost średnich cen odnotowano na Malcie – o 337 złotych, a mniej istotnie wzrastały ceny w Maroku, Albanii, Tunezji i na Majorce – o odpowiednio 138, 93, 81 i 59 złotych. Prawie bez zmian pozostały ceny w Portugalii (wzrost o 1 złoty), a dość mocno obniżyły się ceny rok do roku na Cyprze – o 161 złotych – wyjaśnia Betlej.
TUI – jeszcze niższe ceny
W obecnym zestawieniu ze względu na stosunkowo wczesny termin jego sporządzenia nie występują jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale, a więc porównania cen u poszczególnych organizatorów mają mniej reprezentatywny charakter niż zwykle, ale przy tym zastrzeżeniu warto jednak zaznajomić się ze skalą zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u najważniejszych z nich – czytamy w opracowaniu.
Wyraźnie najgłębszą obniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazuje oferta TUI Poland – tańsza rok do roku o około 185 złotych. Warto przypomnieć, że na progu sezonu 2018 roku oferta tego organizatora również wykazywała największy spadek cen (o 130 złotych), co oznacza, że średnie ceny w ujęciu dwuletnim obniżyły się w tym biurze średnio o 315 złotych.
Nieznacznie mniej kosztowna jest jeszcze oferta biura Sun & Fun – o 2 złote, zaś średnie ceny ofertowe u innych organizatorów są wyższe od cen sprzed roku w granicach od 57 do 497 złotych.
Jeśli chodzi o liczbę najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, to pierwszą pozycję zajął TUI Poland z liczbą 44 ofert (przed rokiem 37, a przed dwoma laty 17 takich ofert), przed Rainbow z liczbą 33 ofert (przed rokiem 13, a przed dwoma laty 15) i ubiegłorocznym liderem zestawienia, czyli biurem Itaka z liczbą 31 najbardziej atrakcyjnych ofert (32 i 39).
Wycieczki do Egiptu najtańsze były w badanym okresie w biurze Coral Travel (7 ofert) i TUI Poland (6). Grecję najtaniej sprzedawały Itaka (12 ofert), Rainbow (10) i TUI Poland (8). Z kolei w wypadku Wysp Kanaryjskich przodowały TUI Poland (8), Itaka (7) i Rainbow (7), a Turcji – TUI (5) o i Itaka (3). W Tunezji najwięcej takich ofert miały Rainbow (6) i Exim Tours (4). W niskich cenach do Bułgarii tradycyjnie przodowało biuro TUI (3 oferty).
Wszystkie wykresy, mapy i tabele: Traveldata