W dość podobnym jak przed rokiem stopniu i jednocześnie dość zbliżonym do przeciętnej (czyli do 45 złotych) podniosły się ceny wycieczek do Grecji i Bułgarii – o 44 i 31 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w tych krajach w ujęciu rocznym odpowiednio wzrosły o 60 i spadły o 20 złotych – opisuje Betlej.
Najmocniej ceny wypoczynku zmalały w odniesieniu do wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, rok do roku średnio o 129 złotych. „Podobnie jak w wypadku Egiptu i Turcji jest to sytuacja odwrotna do tej sprzed roku, gdyż średnie ceny na tym kierunku wzrosły wówczas w ujęciu rocznym o 57 złotych, czyli obok Grecji w największym stopniu spośród wiodących kierunków zorganizowanych wyjazdów Polaków” – komentuje autor. Wynika to – dodaje – z obniżenia stawek przez kanaryjskich hotelarzy.
Z mniej masowych kierunków wyraźnie największy wzrost średnich cen w ujęciu rocznym Traveldata odnotowała, jeśli chodzi o wakacje w Tunezji – o 137 złotych. Nieco mniejsza była skala zwyżek na Malcie i w Albanii – o 61 i 34 złote. Znaczące spadki średnich cen wycieczek odnotowano w odniesieniu do wypoczynku w Maroku, na Majorce i na Cyprze – odpowiednio o 116, 189 i 379 złotych.
„Warto zauważyć, że w porównaniu z burzliwym okresem czerwiec – wrzesień amplitudy rocznych i bieżących zmian cen zdecydowanie zmalały, co traktować można jako jeden z ważnych symptomów poprawy równowagi rynkowej i stabilizacji cen na rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej” – podkreśla autor.
TUI przesuwa się ku masie
Jeśli porównać ceny w poszczególnych biurach, to widać – pisze Betlej – że największą zniżkę w porównaniu z ubiegłym sezonem oferuje TUI Poland – o około 170 złotych. Z pozostałych biur są to Exim Tours z 70-złotową zmianą na minus i Prima Holiday z 60-złotową. Pozostali organizatorzy proponują wyższe średnie niż przed rokiem od 10 do 495 złotych.
Traveldata zbadała także, które biura mają najwięcej najniższych cen wycieczek (na pierwszym lub drugim miejscu w odniesieniu do 24 kierunków, w trzech kategoriach hoteli). Tu przodował TUI Poland z dużą liczbą 44 ofert (przed rokiem było to 39), a dalej ulokowały się Itaka z 28 ofertami (przed rokiem 33) i Exim Tours z 20 ofertami (przed rokiem 13). W tym ujęciu przewaga TUI Poland nad innymi organizatorami jest tym większa, im mniejsza jest kategoria oferowanych hoteli. „Świadczyć to może o kontynuowaniu przesunięcia biznesowego akcentu tego organizatora w kierunku klienta bardziej masowego”.