Komisja Europejska: Vouchery to opcja, a nie obowiązek

Komisja Europejska przypomniała touroperatorom i liniom lotniczym o obowiązku zwracania pieniędzy za odwołane wyjazdy. Vouchery można klientom proponować, ale nie wolno ich narzucać jako jedynego rozwiązania.

Publikacja: 08.04.2020 09:35

Komisja Europejska: Vouchery to opcja, a nie obowiązek

Foto: Fot. AFP

Choć branża turystyczna życzyłaby sobie przepisów nakazujących klientom przyjmowanie voucherów na poczet przyszłych wycieczek i lotów zamiast wycofywania pieniędzy za te odwołane, to Komisja Europejska przypomina, że rozwiązanie to byłoby sprzeczne z przepisami unijnymi. Taką informację przekazał rzecznik Komisji Europejskiej w rozmowie z niemieckim dziennikiem „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

CZYTAJ TEŻ: Niemiecki rząd zaakceptował turystyczne vouchery

Zgodnie z dyrektywą unijną o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych touroperatorzy muszą oddać klientom pieniądze wpłacone na poczet wycieczki, którą odwołali, w ciągu 14 dni. W wypadku linii lotniczych i samych biletów termin ten skraca się do siedmiu dni. Unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders powiedział w piątek, 3 kwietnia, w wywiadzie telewizyjnym, że KE przypomniała liniom lotniczym i organizatorom o obowiązku oddawania pieniędzy klientom.

Przeciwko voucherom protestują też urzędy ochrony konsumentów. Jak mówi Ursula Pachl z Europejskiej Organizacji Konsumenckiej Beuc, klienci potrzebują pieniędzy tak samo jak przewoźnicy lotniczy czy inne firmy. Poza tym może okazać się, że będą musieli zapłacić podwójnie – po pierwsze nie odzyskają wpłaconych pieniędzy, po drugie będą finansować firmy dotknięte kryzysem poprzez państwowe programy pomocowe tworzone z ich podatków.

ZOBACZ: Organizacje konsumenckie nie chcą obowiązkowych voucherów

Komisarz Reynders nie wyklucza jednak możliwości wydawania voucherów i sam zachęca konsumentów do ich przyjmowania i to mimo obowiązujących przepisów unijnych. Klienci muszą pamiętać, że prawo do zwrotu na niewiele się zda, kiedy firma zbankrutuje. Rzecznik KE twierdzi, że cały czas toczą się prace nad rozwiązaniami, które zadowolą wszystkie strony. Zanim jednak będzie można przedstawić konkrety, prawdopodobnie upłynie kilka tygodni. Reynders sugeruje wprowadzanie voucherów gwarantowanych przez państwo. Wówczas rządy musiałyby stworzyć fundusze, z których wypłacane byłyby środki na wypadek ogłoszenia upadłości przez firmę.

Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Polsce, bo vouchery zabezpiecza Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. W specustawie pojawił się też zapis, że touroperatorzy mają 194 dni na zwrot pieniędzy za anulowane wycieczki, okres ten liczony jest od dnia odstąpienia od umowy o realizację imprezy turystycznej.

ZOBACZ TAKŻE: Klient bierze voucher, a agent dodatkową prowizję

Choć branża turystyczna życzyłaby sobie przepisów nakazujących klientom przyjmowanie voucherów na poczet przyszłych wycieczek i lotów zamiast wycofywania pieniędzy za te odwołane, to Komisja Europejska przypomina, że rozwiązanie to byłoby sprzeczne z przepisami unijnymi. Taką informację przekazał rzecznik Komisji Europejskiej w rozmowie z niemieckim dziennikiem „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

CZYTAJ TEŻ: Niemiecki rząd zaakceptował turystyczne vouchery

Pozostało 83% artykułu
Biura Podróży
Polak ponownie we władzach europejskiej organizacji branży turystycznej
Biura Podróży
Aleksandra Dmytrasz prezeską touroperatorów i agentów turystycznych w PIT
Biura Podróży
Więcej Niemców wyjedzie na wakacje – duży ruch w biurach podróży
Biura Podróży
TUI wraca na giełdę do Frankfurtu. Upadek FTI poprawił notowania touroperatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biura Podróży
W biurach podróży mapa cen czerwona od podwyżek. Są tylko cztery wyjątki
Biura Podróży
Zmiany w zarządzie biura podróży Rainbow. Pierwszy raz kobieta we władzach