Biura podróży w kwietniu straciły prawie 100 procent klientów

Dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego potwierdzają rozmiar kryzysu w turystyce zorganizowanej, wywołanego pandemią. W kwietniu biura podróży sprzedały o 97 procent mniej wyjazdów niż rok wcześniej.

Publikacja: 25.05.2020 14:59

Biura podróży w kwietniu straciły prawie 100 procent klientów

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

W kwietniu tego roku biura podróży zawarły umowy z z klientami na 20,4 tysiąca wyjazdów. To oznacza, że spadek wyniósł ponad 97 procent, bo rok temu tych umów było 598 tysięcy.

CZYTAJ TEŻ: Skutek koronawirusa: Biura podróży więcej zabierają z TFG niż wpłacają

Najbardziej spadła liczba chętnych na wycieczki w kategorii „Polska i kraje ościenne” – o 99 procent (3,25 tysiąca). Liczba umów na wyjazdy zagraniczne, organizowane z wykorzystaniem innych niż czartery środków transportu, była mniejsza o 96 procent (3,65 tysiąca), a na imprezy czarterowe – o 93 procent (13,5 tysiąca w kwietniu).

Za marzec – ostatnim dniem rozliczenia był 21 kwietnia – biura podróży wpłaciły do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego z tytułu składek 770 tysięcy złotych. Jeśli porównać tę sumę z wpłatami z marca 2019 roku, to różnica wyniosła prawie 4 miliony złotych.

– Na podstawie naszych obserwacji rynku turystyki zorganizowanej, a także prognoz i opinii ekspertów i międzynarodowych instytucji, zakładamy, że w maju i w czerwcu liczba podpisywanych przez biura podróży umów będzie nadal znikoma – komentuje dyrektor TFG Renata Mentlewicz. – W trzecim kwartale tego roku ich liczba powinna dojść do 10 procent tej sprzed roku. Prawdopodobnie dopiero w roku 2022 turystyka zorganizowana w Polsce osiągnie ponownie poziom z rekordowego roku 2019.

Wyraźny, choć nie masowy, był też ruch związany z występowaniem o zwrot składek za anulowane wyjazdy. Dotychczas zwrotem składek zainteresowało się około 60 przedsiębiorców.

W kwietniu wysokość wycofanych z TFG składek z tytułu rozwiązanych umów sięgnęła 2,25 miliona złotych. Rozwiązane umowy dotyczyły 195 tysięcy klientów. Przypomnijmy, że w marcu zostały anulowane umowy dotyczące 229 tysięcy klientów, a TFG musiał oddać 2,5 miliona złotych.

CZYTAJ WIĘCEJ: Skutek koronawirusa: Biura podróży więcej zabierają z TFG niż wpłacają

O zwrot składki występują głównie mniejsze firmy, które decydują się oddać klientom wpłacone przez nich pieniądze, bez korzystania z przepisu pozwalającego zaczekać z tym 180 dni. Więksi touroperatorzy nie robią tego, bo wiedzą, że prędzej czy później rozliczą sobie te składki w ramach umów, które zawrą w przyszłości – wyjaśnia Mentlewicz.

Jak dodaje dyrektor, składki z tytułu rozwiązanych umów mogą zostać rozliczone na poczet przyszłych należnych składek lub zwrócone przedsiębiorcom, jeśli wystąpią oni o taki zwrot do TFG. – Muszą przy tym spełnić warunki określone w ustawie, w tym złożyć komplet dokumentów w wymaganym terminie – podkreśla.

Od początku roku w statystykach widać zwiększone, w porównaniu z poprzednim rokiem, zjawisko zawieszania działalności organizatorów turystyki. W ostatnich tygodniach ta tendencja jeszcze się nasiliła. W kwietniu zawieszoną działalność miało 376 firm, a w maju (stan na 21 maja) – 383 firmy. – To prawie dwa razy tyle, ile rok temu – wskazuje odpowiedzialny w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym za turystykę członek zarządu Marek Niechciał. – W kwietniu 2019 roku zawieszoną działalność miały bowiem 183 firmy, a w maju – 172. Fakt, że przedsiębiorcy zawieszają działalność, a nie zupełnie rezygnują z turystyki, jest o tyle optymistyczny, że pokazuje, że biura zakładają powrót do działalności turystycznej.

Na podobnym poziomie co rok wcześniej pozostają natomiast wykreślenia z centralnej ewidencji (zakończenie działalności). W tym wypadku skala jest też dużo mniejsza. W kwietniu zupełnie zrezygnowały z prowadzenia działalności 44 firmy, a w maju – 21. Rok wcześniej było to 43 i 34.

Ubywa więc z centralnej ewidencji podmiotów zajmujących się organizowaniem wyjazdów, chociaż wcześniej z miesiąca na miesiąc ich przybywało. Na 21 maja w rejestrze figurowały 4692 biura podróży, podczas gdy niecały miesiąc wcześniej (27 kwietnia) było ich 4739, o 47 więcej.

Co ciekawe, od marca, kiedy to niewypłacalność ogłosiło biuro podróży Tourasia, nie nie zgłosił upadku tego już żaden inny touroperator w kraju.

Masz konto na tfg.pl, masz łatwiej

Przedsiębiorcy z branży turystycznej mogą od niedawna składać wnioski o zwrot składek wpłaconych do TFG za pośrednictwem nowego portalu.

Na uruchomionej nieco ponad dwa miesiące temu stronie konto założyło już sobie 1500 biur podróży, czyli co trzecie zarejestrowane w kraju.

Wymogi sytuacji epidemicznej sprawiły, że portal zyskał właśnie nową funkcjonalność. Pozwala ona przedsiębiorcom występować do Funduszu o zwrot wpłaconych składek. Jest to możliwe, gdy umowa o udział w imprezie turystycznej zostanie rozwiązana ze względu na epidemię Covid-19 a przedsiębiorca zwróci klientowi wpłaconą przez niego składkę. Do tej pory wnioski o zwrot wpłat na TFG można było składać tylko w tradycyjnej korespondencji papierowej albo elektronicznie za pośrednictwem systemu ePUAP.

Przedsiębiorca ubiegający się o składkę musi utworzyć wniosek w kategorii „Zwrot składek na TFG”, dołączyć wymagane dokumenty i złożyć podpis profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.

TFG przypomina, że zwrot składki nie odbywa się automatycznie. Prócz wniosku przedsiębiorca powinien wykazać kwotę podlegającą zwrotowi, a do wniosku dołączyć dokumenty potwierdzające odstąpienie od umowy lub jej rozwiązanie, oświadczenie organizatora turystyki dotyczące dat skutecznego rozwiązania umów, deklarację (o ile nie została już wcześniej złożona) i wykaz umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi.

W kwietniu tego roku biura podróży zawarły umowy z z klientami na 20,4 tysiąca wyjazdów. To oznacza, że spadek wyniósł ponad 97 procent, bo rok temu tych umów było 598 tysięcy.

CZYTAJ TEŻ: Skutek koronawirusa: Biura podróży więcej zabierają z TFG niż wpłacają

Pozostało 95% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Urząd marszałkowski uznał gwarancję biura podróży Join UP! Polska
Biura Podróży
TUI dodał pracownikom 400 osobistych asystentów
Biura Podróży
Join UP! Polska czeka na decyzję w sprawie uznania gwarancji. "Działamy legalnie"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biura Podróży
Odwrót przecen w biurach podróży? Oto najnowsze dane Traveldaty
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska