Brytyjscy turyści czekają na miliard funtów

Przez pandemię koronawirusa prawie 9,5 miliona brytyjskich turystów musiało zmienić plany wyjazdowe. Choć tamtejsze firmy mają obowiązek zwrócić pieniądze za niezrealizowane usługi w ciągu 14 dni, to nadal winne są klientom przynajmniej miliard funtów – twierdzi organizacja konsumencka Which?.

Publikacja: 05.11.2020 09:44

Brytyjscy turyści czekają na miliard funtów

Foto: Fot. AFP

Which? zwraca uwagę, że niektóre biura przetrzymują pieniądze klientów od ponad pół roku. Ponad 40 procent konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu organizacji, potwierdza, że na pieniądze musiało czekać ponad miesiąc, co dla wielu było nie tylko źródłem stresu, ale też kłopotów finansowych.

CZYTAJ TEŻ: Rosną długi branży turystycznej

Organizacja podkreśla, że część przedsiębiorców wprowadzała konsumentów w błąd, mówiąc, że muszą przyjąć vouchery w ramach zwrotu środków. Inni zwyczajnie wyłączali telefony, uniemożliwiając klientom kontakt ze sobą.

W związku z działaniami Which? i Urzędu Ochrony Konkurencji (Competition and Markets Authority, CMA) niektóre biura, na przykład TUI, przeprosiły klientów i obiecały wypłacić pieniądze do końca września. CMA ogłosił niedawno, że również Virgin Holidays zobowiązał się rozliczyć do 20 listopada za wyjazdy, które miały się odbyć do końca października tego roku.

Część biur tłumaczy, że zwleka z wypłatami, ponieważ same nie mogą odzyskać pieniędzy od linii lotniczych. Przepisy unijne i brytyjskie zobowiązują przewoźników do wypłacenia pieniędzy w ciągu siedmiu dni od odwołania lotu, ale, jak wynika z ankiety Which?, tu także terminy nie są dotrzymywane. Problemy z odzyskaniem pieniędzy powodują, że klienci tracą zaufanie do branży – tak odpowiedziało 37 procent ankietowanych.

ZOBACZ TAKŻE: W Wielkiej Brytanii ubywa licencjonowanych biur podróży

W ankiecie Which? udział wzięło ponad 7,5 tysiąca osób, które w związku z pandemią miały anulowaną przynajmniej jedną imprezę turystyczną.

Which? zwraca uwagę, że niektóre biura przetrzymują pieniądze klientów od ponad pół roku. Ponad 40 procent konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu organizacji, potwierdza, że na pieniądze musiało czekać ponad miesiąc, co dla wielu było nie tylko źródłem stresu, ale też kłopotów finansowych.

CZYTAJ TEŻ: Rosną długi branży turystycznej

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rekordowe wyniki Rainbowa. Akcjonariusze odbiorą nawet 175 milionów złotych
Biura Podróży
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce ma nowy, dziewięcioosobowy zarząd
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"