Reklama

TUI: Sprzedaż wycieczek przyspiesza. Strata mniejsza niż spodziewana

2,6 miliona rezerwacji na lato, 716 milionów euro przychodów, 1,3 miliarda euro straty operacyjnej – Grupa TUI podsumowała pierwszych sześć miesięcy roku obrotowego. Choć wyniki finansowe są nadal o wiele gorsze niż zazwyczaj, to rosnący popyt napawa kierownictwo firmy optymizmem.

Publikacja: 12.05.2021 10:00

TUI: Sprzedaż wycieczek przyspiesza. Strata mniejsza niż spodziewana

Foto: Najpopularniejsze kierunki wśród klientów TUI to Grecja, Wyspy Kanaryjskie i Baleary. Fot. Filip Frydrykiewicz

Grupa TUI podsumowała pierwsze półrocze roku obrotowego (1 października 2020 roku – 30 września 2021 roku). W dalszym ciągu wyniki są o wiele gorsze niż przed pandemią, ale jak podkreśla koncern w informacji prasowej, zainteresowanie podróżami rośnie.

Na nadchodzący sezon letni Grupa przygotowała program odpowiadający 75 procentom tego sprzed dwóch lat. Sprzedała już 2,6 miliona letnich wyjazdów, o 69 procent mniej niż w tym samym okresie 2019 roku. Średnia cena jest jednak o 22 procent wyższa niż ta sprzed dwóch lat, co – jak tłumaczy koncern – wynika z większego udziału wycieczek zorganizowanych w całkowitej sprzedaży.

W kwietniu sprzedaż podwajała się w każdym tygodniu, w ostatnich pięciu tygodniach liczba rezerwacji wzrosła o 256 procent, przybywało też nowych rezerwacji na lato 2022 roku – od marca wzrost wyniósł 109 procent – czytamy w komunikacie.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku rozliczeniowego obrót Grupy TUI wyniósł 716 milionów euro – rok temu było to 6,6 miliarda euro. W segmencie obejmującym touroperatorów („Linie lotnicze i rynki”) obrót wyniósł do 599 milionów euro (przed rokiem 5,472 miliarda euro), w segmencie hoteli było to 83,9 miliona euro (przed rokiem 300 milionów euro), a w segmencie usług dodatkowych (TUI Musement, który zajmuje się obsługą gości w wakacyjnych miejscach, w tym m.in. sprzedażą wycieczek fakultatywnych i biletów do atrakcji, na wydarzenia kulturalne i sportowe) do 18,6 miliona euro (przed rokiem 300 milionów). Przychody w segmencie rejsów wyniosły 1,5 miliona euro (przed rokiem 481,6 miliona).

Strata z działalności operacyjnej (underlying EBIT) doszła do 1,3 miliarda euro, co według Grupy jest wynikiem lepszym niż oczekiwano. Rok temu ten sam wskaźnik wynosił minus 795 milionów euro. W podziale na segmenty strata przedstawia się następująco: touroperatorzy: minus 850,1 miliona euro (minus 784,3 miliona euro przed rokiem), hotele: minus 198,3 miliona euro (56,1 miliona przed rokiem), TUI Musement: minus 62 miliony euro (minus 28,9 miliona euro przed rokiem), rejsy: minus 153,3 miliona euro (26,9 miliona euro przed rokiem).

Reklama
Reklama

Koncern odnotowuje, że na kontach ma środki płynnościowe w wysokości 1,7 miliarda euro. Miesięczne wydatki w drugim kwartale roku rozliczeniowego (od stycznia do marca) w wysokości 300 milionów euro utrzymują się na stabilnym poziomie.

W komunikacie firma przypomina, że na początku roku podniosła kapitał, a w kwietniu pozyskała kolejne środki na rynku inwestorskim. Z emisji obligacji zamiennych pochodziło 400 milionów euro, które mają być przeznaczone przede wszystkim na refinansowanie kredytów państwowych. Ma w tym pomóc też sprzedaż wyjazdów na lato. Jak podkreśla prezes, pożyczki nie są prezentem – trzeba od nich płacić odsetki.

– Wyjazdy urlopowe znajdują się po miesiącach pandemii wysoko na liście życzeń Europejczyków – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Friedrich Joussen. – Zarówno z obserwowanych trendów, jak i samych rezerwacji wynika, że w najbliższych tygodniach znów będzie można odpocząć nad Morzem Śródziemnym, Egejskim i na statkach.

Joussen liczy szczególnie na klientów z Wielkiej Brytanii, która za kilka tygodni otworzy się na wyjazdy zagraniczne. – Wolność i odpowiedzialność, testowanie, szczepienie i skuteczne protokoły sanitarne to podstawa bezpiecznego urlopu w 2021 roku. Większość osób stawia na Grecję, Wyspy Kanaryjskie i Baleary – wymienia.

Koncern podkreśla, że wycieczki zorganizowane są najpewniejszą formą podróżowania, bo klienci mają gwarancję, że na każdym etapie wyjazdu przestrzegane będą reżimy sanitarne. Od wznowienia wyjazdów latem zeszłego roku z usług TUI skorzystało 2,7 miliona klientów. Liczba zakażeń w przeliczeniu na 100 tysięcy osób w ostatnich siedmiu dniach była mniejsza niż 1 procent (494 przypadki).

Grupa TUI podsumowała pierwsze półrocze roku obrotowego (1 października 2020 roku – 30 września 2021 roku). W dalszym ciągu wyniki są o wiele gorsze niż przed pandemią, ale jak podkreśla koncern w informacji prasowej, zainteresowanie podróżami rośnie.

Na nadchodzący sezon letni Grupa przygotowała program odpowiadający 75 procentom tego sprzed dwóch lat. Sprzedała już 2,6 miliona letnich wyjazdów, o 69 procent mniej niż w tym samym okresie 2019 roku. Średnia cena jest jednak o 22 procent wyższa niż ta sprzed dwóch lat, co – jak tłumaczy koncern – wynika z większego udziału wycieczek zorganizowanych w całkowitej sprzedaży.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
10 tysięcy pracowników TUI pracuje zdalnie. Najchętniej z Hiszpanii
Biura Podróży
Traveldata zebrała i porównała ceny wakacji na 2026 rok. Jest taniej
Biura Podróży
TUI zatrudnił sztuczną inteligencję do odpowiadania klientom. „Od razu zauważyli poprawę”
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biura Podróży
Rainbow: Nasze „Podróże ze smakiem” i „Rodzinne przygody” to nowa jakość wycieczek
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama