Udany październik w biurach podróży. 800 procent więcej sprzedanych ofert

W październiku wyraźnie spadł ruch w biurach podróży. Sprzedały one 391 tysięcy imprez turystycznych, czyli o 22 procent mniej niż we wrześniu. Zarazem było to o 800 procent więcej niż w zeszłym roku i 40 procent mniej niż w 2019.

Publikacja: 07.12.2021 01:43

W październiku część sprzedaży stanowiły już zimowe oferty podróży egzotycznych

W październiku część sprzedaży stanowiły już zimowe oferty podróży egzotycznych

Foto: Grzegorz Chmielewski

390 982 wyjazdów sprzedały biura podróży w październiku – podaje w podsumowaniu Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). To o 22,1 procent mniej niż we wrześniu, kiedy sprzedaż sięgnęła 487 846 imprez. Jednocześnie o 800 procent więcej niż rok wcześniej (43 461), ale o 40 procent mniej niż przed pandemią, w 2019 (651 125).

W podziale na trzy kategorie wyróżniane w statystykach TFG dało to 181,7 tysiąca klientów, którzy wybrali wycieczki samolotami czarterowymi, 165,5 tysiąca klientów, którzy skorzystali z ofert wypoczynku w Polsce i krajach sąsiednich i 43,7 tysiąca turystów, którzy pojechali za granicę, ale innym środkiem transportu niż czarter (głównie regularne linie lotnicze).

Jeśli podzielić turystów na krajowych i zagranicznych, to tych pierwszych było 165,5 tysiąca, a tych drugich 225,5 tysiąca.

Czytaj więcej

TFG: Turystyka krajowa zyskała na pandemii. Pomogły restrykcje i bon turystyczny

Do biura podróży po wczasy w kraju

Co jeszcze wynika z danych Funduszu? Że najszybciej w październiku odbudowywały się czartery. O ile średnia spadku, porównując z rokiem 2019, wyniosła 40 procent, o tyle sprzedaży samych imprez czarterowych tylko 25 procent. Powyżej średniej ulokowały się natomiast wyjazdy innymi środkami transportu i imprezy krajowe. Te pierwsze zanotowały spadek o 58 procent, a te drugie o 46 procent.

- Październik był kolejnym miesiącem, w którym było widać duże zainteresowanie podróżnych krajowymi imprezami turystycznymi – mówi członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego odpowiedzialny za Turystyczny Fundusz Gwarancyjny Marek Niechciał. - Oczywiście z jednej strony może to być efekt oddziaływania pandemii, bo przecież w wielu krajach zmieniają się obostrzenia i niekiedy dochodzą nowe, co ogranicza ruch turystyczny z Polski, ale z drugiej strony zainteresowanie krajowymi imprezami turystycznymi jest wspomagane realizacją bonów turystycznych.

- Kiedy spojrzeć na całość danych, widać wyraźnie, że wciąż daleko do wyników sprzedaży osiąganych w rekordowych latach i to mimo odbicia w sprzedaży dzięki luzowaniu obostrzeń – dodaje.

W sumie w ciągu dziesięciu pierwszych miesięcy tego roku imprezy turystyczne kupiło w biurach podróży 3,45 miliona klientów. Ponieważ w 2019 roku było to 6,77 miliona, spadek wyniósł 49 procent. Z kolei odnosząc wyniki tegoroczne do wyników z roku 2020 widać wzrost o 241 procent.

Z 3,45 miliona 1,976 miliona klientów biur podróży kupiło wycieczki zagraniczne, a 1,472 miliona krajowe.

Tylko co czwarte biuro coś sprzedało

W październiku jeden organizator ogłosił niewypłacalność. Marszałkowi województwa Pomorskiego taki dokument złożyła Fundacja Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego Związku Harcerstwa Polskiego. Jej zamknięcie działalności nie pociągnęło jednak konieczności uruchamiania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

W całym kraju zarejestrowanych było 4304 organizatorów turystyki. Z tej liczby 349 było jednak zawieszonych na własną prośbę właściciela.

Czytaj więcej

Trzy miliony klientów biur podróży. Tylko połowa tych sprzed pandemii

W ewidencji pojawiły się 22 nowo zarejestrowane firmy, ale nieco więcej, bo 27 zostało z niej wykreślonych. W tym 22 na własną prośbe, a 6 na wniosek marszałka danego województwa.

Jak zwraca uwagę Niechciał, zaskakujące jest – co pokazują dane TFG - że na ponad cztery tysiące podmiotów turystycznych zarejestrowanych u marszałków sprzedaje swoje imprezy jedynie około tysiąca miesięcznie.

Fundusz odnotował, że w październiku wpłynęło do niego od organizatorów turystyki 3,3 miliona złotych składek (średnia miesięczna w tym roku to 3 miliony). Dzięki czemu na koniec miesiąca na jego koncie widniały 184 miliony złotych.

390 982 wyjazdów sprzedały biura podróży w październiku – podaje w podsumowaniu Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). To o 22,1 procent mniej niż we wrześniu, kiedy sprzedaż sięgnęła 487 846 imprez. Jednocześnie o 800 procent więcej niż rok wcześniej (43 461), ale o 40 procent mniej niż przed pandemią, w 2019 (651 125).

W podziale na trzy kategorie wyróżniane w statystykach TFG dało to 181,7 tysiąca klientów, którzy wybrali wycieczki samolotami czarterowymi, 165,5 tysiąca klientów, którzy skorzystali z ofert wypoczynku w Polsce i krajach sąsiednich i 43,7 tysiąca turystów, którzy pojechali za granicę, ale innym środkiem transportu niż czarter (głównie regularne linie lotnicze).

Pozostało 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"