Polacy nie przestają kupować wakacji. W biurach podróży 40 procent więcej klientów

Od października zeszłego roku do końca lutego tego roku biura podróży miały 2,41 miliona klientów. Połowa z nich kupiła wyjazdy czarterowe. Wzrost sprzedaży tego typu zorganizowanych podróży wyniósł prawie 50 procent.

Publikacja: 01.04.2023 00:58

Polacy nie przestają kupować wakacji. W biurach podróży 40 procent więcej klientów

Foto: Filip Frydrykiewicz

Na prośbę serwisu Turystyka.rp.pl Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przygotował dane, pokazujące sprzedaż ofert biur podróży w okresie od października do końca lutego. Niestety, chociaż w tym czasie biura podróży sprzedawały równocześnie już dwa sezony - zimę 2022/2023 i lato 2023, dane zbierane przez TFG nie pozwalają określić, na jaki okres klienci kupowali wycieczki. Doświadczenia lat poprzednich podpowiadają jednak, że większą część sprzedaży stanowi w tym okresie – zwanym wczesną sprzedażą, przedsprzedażą lub early bookingiem - sprzedaż imprez letnich. Jesienią i zimą trwają bowiem w biurach podróży liczne promocje i zachęty, Touroperatorzy pobudzają w ten sposób popyt, a przy okazji badają jego głębokość i dynamikę.

Czytaj więcej

Traveldata: Wakacje 2023 – trzy kierunki nie przestają drożeć, ceny dwóch hamują

Najnowsze dane TFG potwierdzają wcześniejsze oceny wyrażane przez czołowych touroperatorów, że jesienią i zimą klienci chętnie kupowali imprezy turystyczne na sezon letni 2023 i że sprzedaż była znacząco większa niż przed rokiem. Zgodnie z tymi statystykami biura podróży sprzedały od października do lutego 2,41 miliona wyjazdów, czyli o 41 procent więcej niż rok wcześniej.

Połowę sprzedanych imprez stanowiły imprezy czarterowe – zarezerwowało je 1,24 miliona klientów. Na drugim miejscu uplasowała się sprzedaż wyjazdów z kategorii „kraj i bliska zagranica”, na taki wypoczynek zdecydowało się 680 tysięcy turystów. Trzecią, najmniej liczną kategorię, stanowiły wyjazdy zagraniczne „innym środkiem transportu” niż czartery (połączenia regularnych linii lotniczych, autokary). Z takimi zakupami wyszło z biur podróży 492 tysiące klientów.

Porównanie z tym samym okresem sprzed roku pokazuje, że najwięcej przybyło turystów zainteresowanych tą trzecią formą podróży, wzrost rok do roku wyniósł tu 91 procent. To może wskazywać na większe zainteresowanie wyjazdami zimowymi do dalekich krajów (egzotyka) i na narty, ale również na zwiększony popyt na wakacje w postaci pakietów dynamicznych, czyli opartych na połączeniu przelotu oferowanego przez regularnego przewoźnika z noclegiem w hotelu z puli touroperatora.

O 46 procent wzrosła też sprzedaż podróży samolotami czarterowymi. Wyjazdy krajowe ("kraj i bliska zagranica”) też miały wzrost, ale dużo mniejszy, bo 13-procentowy.

Czytaj więcej

Ponad 6 milionów klientów w biurach podróży. Nie wszyscy jednak jeszcze wrócili

Jak sprzedaż przebiegała w poszczególnych miesiącach? Widać znaczne różnice. Październik - 492 tysiące klientów, listopad - 406 tysięcy, grudzień - 345 tysięcy, styczeń - 653 tysięcy, luty – 515 tysięcy. Rekordowy miesiąc w sprzedaży podróży czarterami wypadł w styczniu (403 tysiące). Był to też najlepszy miesiąc w kategorii „inny transport” (116 tysięcy). Z kolei najwięcej rezerwacji w turystyce krajowej przyniósł listopad (141 tysięcy).

Co ciekawe, porównanie okresu pięciu miesięcy z lat 2019/2020 (w tym przedsprzedaży sezonu letniego 2020), czyli tużprzedpandemicznego, z tym samym okresem z lat 2022/2023 pokazuje, że sprzedaż imprez czarterowych przewyższyła tę sprzed czterech lat o 11 procent. Jeśli chodzi o wyjazdy innymi niż czartery środkami transportu, to były one na takim samym poziomie. Do tej pory natomiast nie wróciła do dawnych wielkości sprzedaż wycieczek po kraju i do najbliższych sąsiadów. Od października do lutego biura podróży sprzedały ich aż 43 procent mniej niż w najlepszych latach.

Czytaj więcej

Do Polski wchodzi znane tureckie biuro podróży. Niskie ceny, własne samoloty

Na koniec lutego w centralnej ewidencji organizatorów turystyki zarejestrowanych było 4505 firm, o pięć więcej niż na koniec 2022 roku, ale o ponad dwieście mniej niż na koniec 2019, kiedy było ich 4711.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zgromadził już na kontach 265,6 miliona złotych. To dodatkowe - obok obowiązkowych gwarancji - zabezpieczenie na wypadek bankructw biur podróży. Na fundusz składają się organizatorzy wyjazdów, odprowadzając od sprzedanych imprez turystycznych składki. W lutym z tego tytułu wpłynęło do Funduszu 5,7 miliona złotych.

Na prośbę serwisu Turystyka.rp.pl Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przygotował dane, pokazujące sprzedaż ofert biur podróży w okresie od października do końca lutego. Niestety, chociaż w tym czasie biura podróży sprzedawały równocześnie już dwa sezony - zimę 2022/2023 i lato 2023, dane zbierane przez TFG nie pozwalają określić, na jaki okres klienci kupowali wycieczki. Doświadczenia lat poprzednich podpowiadają jednak, że większą część sprzedaży stanowi w tym okresie – zwanym wczesną sprzedażą, przedsprzedażą lub early bookingiem - sprzedaż imprez letnich. Jesienią i zimą trwają bowiem w biurach podróży liczne promocje i zachęty, Touroperatorzy pobudzają w ten sposób popyt, a przy okazji badają jego głębokość i dynamikę.

Pozostało 85% artykułu
Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?