Na prośbę serwisu Turystyka.rp.pl Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przygotował dane, pokazujące sprzedaż ofert biur podróży w okresie od października do końca lutego. Niestety, chociaż w tym czasie biura podróży sprzedawały równocześnie już dwa sezony - zimę 2022/2023 i lato 2023, dane zbierane przez TFG nie pozwalają określić, na jaki okres klienci kupowali wycieczki. Doświadczenia lat poprzednich podpowiadają jednak, że większą część sprzedaży stanowi w tym okresie – zwanym wczesną sprzedażą, przedsprzedażą lub early bookingiem - sprzedaż imprez letnich. Jesienią i zimą trwają bowiem w biurach podróży liczne promocje i zachęty, Touroperatorzy pobudzają w ten sposób popyt, a przy okazji badają jego głębokość i dynamikę.
Czytaj więcej
Średnie ceny wypoczynku na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji osiągnęły w zeszłym tygodniu nowe szczyty. Turcja podrożała, ale nie tak bardzo, żeby przebić rekord sprzed dwóch tygodni, a Egipt i Bułgaria nawet trochę staniały – wylicza Traveldata.
Najnowsze dane TFG potwierdzają wcześniejsze oceny wyrażane przez czołowych touroperatorów, że jesienią i zimą klienci chętnie kupowali imprezy turystyczne na sezon letni 2023 i że sprzedaż była znacząco większa niż przed rokiem. Zgodnie z tymi statystykami biura podróży sprzedały od października do lutego 2,41 miliona wyjazdów, czyli o 41 procent więcej niż rok wcześniej.
Połowę sprzedanych imprez stanowiły imprezy czarterowe – zarezerwowało je 1,24 miliona klientów. Na drugim miejscu uplasowała się sprzedaż wyjazdów z kategorii „kraj i bliska zagranica”, na taki wypoczynek zdecydowało się 680 tysięcy turystów. Trzecią, najmniej liczną kategorię, stanowiły wyjazdy zagraniczne „innym środkiem transportu” niż czartery (połączenia regularnych linii lotniczych, autokary). Z takimi zakupami wyszło z biur podróży 492 tysiące klientów.
Porównanie z tym samym okresem sprzed roku pokazuje, że najwięcej przybyło turystów zainteresowanych tą trzecią formą podróży, wzrost rok do roku wyniósł tu 91 procent. To może wskazywać na większe zainteresowanie wyjazdami zimowymi do dalekich krajów (egzotyka) i na narty, ale również na zwiększony popyt na wakacje w postaci pakietów dynamicznych, czyli opartych na połączeniu przelotu oferowanego przez regularnego przewoźnika z noclegiem w hotelu z puli touroperatora.